More
    ΑρχικήΦυσικοθεραπείαΑσκήσεις ενδυνάμωσης μετά από κάταγμα στον ώμο

    Ασκήσεις ενδυνάμωσης μετά από κάταγμα στον ώμο

    Αν έχεις πάθει κάταγμα στη κλείδα, κεφαλής βραχιονίου, ωμοπλάτης δες ασκήσεις που θα σε βοηθήσουν στην αποκατάσταση του ώμου σου.

    Οι αρθρικές κακώσεις στην περιοχή της ωμική ζώνης (γληνοβραχιόνια άρθρωση, ακρωμιοκλειδική, στερνοκλειδική) αποτελούν έναν αθλητικού τύπου τραυματισμού για νεαρές ηλικίες, που όσο μεγαλώνουμε τόσο παραπάνω αυξάνεται ο επιπολασμός τους ειδικά στους χειμερινούς μήνες, όπου και συμβαίνουν παραπάνω κατάγματα λόγω πτώσεων.

    Γράφει ο Γιώργος Σιδηρόπουλος, Φυσικοθεραπευτής, Κατερίνη

    Τα κατάγματα ώμου κυρίως αφορούν κάταγμα στην κεφαλή του βραχιονίου οστού, στην κλείδα και την ωμοπλάτη (σπάνιο).

    ώμος καταγμα - κακωση

    Η σταθεροποίηση των αρθρώσεων του ώμου στηρίζονται κυρίως στην δυναμική των μαλακών μορίων, την οποία ένας ιατρός και φυσικοθεραπευτής οφείλει να αξιολογήσει και να στήσει ένα πλάνο ενδυνάμωσης και θεραπευτικής άσκησης.

    Η αποκατάσταση πρέπει και εστιάσει στην δυναμική σταθεροποίηση (μυϊκή ενδυνάμωση, ιδιοδεκτικότητα) ενώ σε περιπτώσεις όπου κρίνεται συνδυάζεται με ενέσιμη παρέμβαση από τον ειδικό ορθοπεδικό ιατρό.

    Τροποποιήσιμοι παράγοντες κινδύνου για κατάγματα στον ώμο

    • Κακή φυσική κατάσταση
    • Παχυσαρκία
    • Κάπνισμα
    • Λιπιδαιμικό προφίλ

    Μη-Τροποποιήσιμοι παράγοντες κινδύνου

    • Η ηλικία
    • Το φύλο
    • Γονιδιακά αίτια
    • Κληρονομικότητα
    • Θυρεοειδής

    Η αποκατάσταση μετά απο ενα κάταγμα στο ώμο μας, εστιάζει στην βελτίωση των τροποποιήσιμων παραγόντων κινδύνου και στην πορεία των συμπτωμάτων που ο κάθε ασθενής εκδηλώνει.

    Σημεία κλειδιά στην προοδευτικότητα της αποκατάστασης αποτελεί η ευαισθησία των συμπτωμάτων και η κλινική εικόνα του προσβεβλημένου μυοσκελετικού συστήματος (μυϊκή δύναμη, εύρος κίνησης αρθρώσεων)

    Είδη καταγμάτων στον ώμο

    Κατάγματα κεφαλής βραχιονίου

    Λόγω των τριών βαθμών ελευθερίας που έχει η γληνοβραχιόνια άρθρωση, οποιαδήποτε παθολογία (αρθρικής ή μυϊκής αιτιολογίας) χρήζει την άμεση παρέμβαση και η ανάγκη για σωστή διάγνωση είναι κάτι που πρέπει να γίνει το συντομότερο δυνατό από τους ειδικούς. Υπολογίζεται σε συντηρητική προσέγγιση 3-5 εβδομάδες αποφυγή φορτίων, αναλγητική θεραπεία.

    Εάν το κάταγμα κριθεί ασταθές η παρεκτοπισμένο η χειρουργική αντιμετώπιση είναι η μόνη λύση. Συνολική διάρκεια αποκατάστασης κυμαίνεται από 6 έως 9 μήνες ανάλογα την σοβαρότητα του τραυματισμού, το προφίλ του ασθενή και τις θεραπευτικές επιλογές που ελήφθησαν.

    Κατάγματα κλείδας

    Προκαλείται μετά από πτώσεις με το χέρι σε έκταση. Θεωρείται ένας αθλητικός τραυματισμός καθώς για να συμβεί λύση του οστικού ιστού χρειάζεται μεγάλη δύναμη (ένταση και εύρος κίνησης).

    Τις περισσότερες φορές προτιμάται η χειρουργική αντιμετώπιση, ειδικά σε περιπτώσεις που αφορά επαγγελματίες αθλητές. Η επιστροφή στο άθλημα συμβαίνει μεταξύ 6 – 12 εβδομάδων ανάλογα σοβαρότητα κάκωσης και προφίλ αθλητή.

    Κατάγματα ωμοπλάτης

    Σπάνιο κάταγμα καθώς θεωρείται πολύ ισχυρό οστό και περιβάλλεται από πολλούς μύες που δρουν σαν αλεξίσφαιρο στις περισσότερες περιπτώσεις, όπου θα μπορούσε να συμβεί κάταγμα στην περιοχή. Στις εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις (πχ αυτοκινητιστικό δυστύχημα)

    Η αποκατάσταση σε κάθε αρθρική κάκωση του ώμου στρέφεται στο να αποφορτιστεί τις πρώτες εβδομάδες η περιοχή, ώστε ο οργανισμός να κάνει την βιολογική του θεραπεία. Στο στάδιο αυτό, τόσο η φαρμακευτική αγωγή όσο και τα φυσικοθεραπευτικά μέσα (διαθερμία, ηλεκτροθεραπεία, υπέρηχοι, μαγνητοθεραπεία, ραδιοσυχνότητες) μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο στην:

    • Γρηγορότερη επούλωση
    • Καλύτερη επούλωση

    ώμος κακωσεις

    Στο επόμενο στάδιο η βέλτιστη φόρτιση (optimal loading) μέσω ειδικής άσκησης θα βοηθήσει την ενδυνάμωση των μυών που παίζουν σημαντικό ρόλο στην δυναμική σταθεροποίηση της άρθρωσης.

    Το στροφικό πέταλο, η μακρά κεφαλή του δικεφάλου βραχιονίου είναι οι μύες «κλειδιά» για τον στόχο αυτό.

    Ενδεικτικές ασκήσεις μετά απο κάταγμα ώμου

    Παρακάτω κάποιες ενδεικτικές ασκήσεις που συστήνεται να γίνονται από ισομετρική μορφή (4-6 σετ των 8-10 δευτερολέπτων) σταδιακά σε ισοτονική μορφή (3-4 σετ των 7-14 επαναλήψεις).

    Για παραπάνω λεπτομέρειες σχετικά με την αξιολόγηση και την κατηγοριοποίηση των συμπτωμάτων και το πλάνο της ενεργητικής αποκατάστασης συμβουλέψου τον γιατρό ή τον φυσικοθεραπευτή σου.

    1. Έξω / έσω στροφή από 0 μοίρες απαγωγή.

    ασκηση ενδυμαμωσης ωμου

    ασκηση μετα απο κακωση καταγμα ωμου

    1. Ανύψωση ώμων

    καταγμα κακωση ωμου ασκησεις

    1. Κάμψη αγκώνα με υπτιασμό για έμφαση στον δικέφαλο βραχιόνιο (λόγω σχέσης της μακράς κεφαλής με τον επιχείλιο χόνδρο της γληνοβραχιόνιας άρθρωσης)

    ενδυναμωση ωμου ασκησεις

    ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Aρθροσκόπηση στον ώμο: Τι είναι, ποια η διαδικασία και ο χρόνος αποκατάστασης

    Ακολούθησε την fmh.gr στο Google News, στο Twitter, στο Facebook στο Υoutube και στο Instagram

    φυσικοθεραπευτης κατερινη

    Γιώργος Σιδηρόπουλος, Φυσικοθεραπευτής, Κατερίνη

    Ακολούθησε τον Γιώργο στο Facebook και στο Instagram

    Πηγές

    • McMullen J, Uhl TL. A kinetic chain approach for shoulder rehabilitation. J Athl Train 2000;35:329–37.
    • Nolte, P. C., Lacheta, L., Dekker, T. J., Elrick, B. P., & Millett, P. J. (2020). Optimal Management of Acromioclavicular Dislocation: Current Perspectives. Orthopedic research and reviews12, 27–44. https://doi.org/10.2147/ORR.S218991
    • Cools, A. M., Maenhout, A. G., Vanderstukken, F., Declève, P., Johansson, F. R., & Borms, D. (2021). The challenge of the sporting shoulder: From injury prevention through sport-specific rehabilitation toward return to play. Annals of physical and rehabilitation medicine64(4), 101384. https://doi.org/10.1016/j.rehab.2020.03.009
    • Yang, S., Kim, T. U., Kim, D. H., & Chang, M. C. (2021). Understanding the physical examination of the shoulder: a narrative review. Annals of palliative medicine10(2), 2293–2303. https://doi.org/10.21037/apm-20-1808

    Ακολουθήστε μας

    97,961ΥποστηρικτέςΚάντε Like
    28,027ΑκόλουθοιΑκολουθήστε