Υπέρταση…ο σιωπηλός δολοφόνος – Fitness Motivation Hellas

Η υπέρταση ορίζεται γενικά ως συστολική αρτηριακή πίεση ιση ή μεγαλύτερη από 140mmHg η και διαστολική αρτηριακή πίεση μεγαλύτερη ή ιση από 90mmHg . Οι πάσχοντες συνήθως δεν παρουσιάζουν συμπτώματα της νόσου και για το λόγο αυτό πολλοί την αποκαλούν <<Σιωπηλός δολοφόνος>> .

Η Υπέρταση διακρίνεται σε δυο μεγάλες κατηγορίες

  • Την πρωτοπαθή η ιδιοπαθή που αποτελεί το 95% των περιπτώσεων αρτηριακής υπέρτασης και τη δευτεροπαθή.
  • Η αιτία της ιδιοπαθούς αρτηριακής υπέρτασης είναι άγνωστη(ιδιοπαθής) πιθανά πολυπαραγοντική και το μοναδικό εύρημα είναι η αύξηση της αρτηριακής πίεσης
  • H δευτεροπαθής αρτηριακή υπέρταση μπορεί να οφείλεται σε οργανικές αιτίες με πιο βασικές τις νεφροπάθειες τις νεφροαγγειοπάθειες (παθησεις αγγείων των νεφρών) το φαιοχρωμοκύτωμα (όγκος των επινεφριδίων) ο πρωτοπαθής υπεραλδοστερονισμος η στένωση του ισθμού της αορτής κ άλλα πιο σπάνια

Διάγνωση διεξάγεται μέσω τέστ κόπωσης. Mια υπερβολική απάντηση στη ΑΠ κατά την δοκιμασία κόπωσης σε νορμοτασικούς εχει συσχετισθεί με 3 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα για ανάπτυξη ΑΥ τα επόμενα 5-15 χρόνια κ με 2 φορές μεγαλύτερη καρδιαγγειακή θνητότητα σε περίοδο παρακολούθησης 21 ετών σε σύγκριση με αυτούς με φυσιολογική απάντηση

Προδιαθεσικοί παράγοντες ιδιοπαθούς υπέρτασης:

Συνοσηρότητα Υπέρτασης :

Ο θεμελιώδης στόχος της διαχείρισης των υπερτασικών ασθενών είναι η μείωση των τιμών της αρτηριακής πίεσης σε επίπεδα φυσιολογικά ΣΑΠ<140mmHg και ΔΑΠ< 90mmHg μέσω:

  • Άσκησης
  • Δίαιτας-απώλεια βάρους
  • Διακοπή καπνίσματος
  • Φαρμακευτική αγωγήΟ Cardoso et.al (2010) συστήνει αερόβια άσκηση όπως κολύμπι, τρέξιμο, ποδηλασία, κωπηλασία , γιατί μειώνει την αρτηριακή πίεση και με συμπληρωματική στρατηγική την άσκηση αντιστάσεων. Προσοχή χρίζει όμως και το που θα διεξαχθεί η άσκηση μιας και το περιβάλλον παίζει καταλυτικό ρόλο. Άθληση σε υψηλό υψόμετρο η κάτω από το νερό μπορεί (υποβρύχιο κολύμπι) να προκαλέσει μείωση της διαθεσιμότητας του οξυγόνου, ενώ σε χαμηλές θερμοκρασίες σε συνδυασμό με υγρασία μπορεί να αυξηθεί το φορτίο του μυοκαρδιακού έργου για την ίδια ένταση άσκησης.
  • Πως δρά η άσκηση?
  • Ποια όμως είναι η κατάλληλη άσκηση σε τι δοσολογία( ένταση – συχνότητα), που θα μειώσει τη συνοσηρότητα αυτής της ιατρικής κατάστασης??
  • Μείωση της δραστηριότητος του συμπαθητικού νευρικού συστήματος.

Ελάττωση της έκλυσης επινεφρίνης κ νορεπινεφρίνης με αναλογική ελάττωση της ΑΠ.Μείωση κατά 42% των εκφορτίσεων στο   περονιαίο νεύρο μετά 10 εβδ άσκησης

  • Περιφερική αγγειοδιαστολή με αύξηση αγγειοδιασταλτικών παραγόντων του ενδοθηλίου (ΝΟ,Προστακυκλίνη)
  • Αύξηση της ελαστικότητας των αγγείων

           Σε πρόγραμμα ποδηλασίας 16 εβδ διαπιστώθηκε αυξηση 26%(μέτρηση ακαμψίας αγγείων μεσω σφυγμικού κύματος αορτής)

  • Μείωση της καρδιακής συχνότητας κ της καρδιακής παροχής στην ηρεμία με ανάλογη μείωση της ΑΠ
  • Αυξημένη απέκκριση ντοπαμίνης στα ούρα με αποτέλεσμα αύξηση της αποβολής Na
  • Αύξηση της ταυρίνης του ορού. Πρόκειται για αμινοξύ που προκαλεί μείωση δράσης ΣΝΣ, αυξάνει την απέκκριση Na κ μειώνει τη δράση της αγγειοτασίνηςΙΙ.
    Βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα σε υπερτασικούς κ αυξάνει μετα 10εβδ άσκηση
  • Βελτίωση του λιπιδαιμικού προφίλ με αύξηση HDLκ μείωση τηςLDL
  • Αύξηση της ευαισθησίας στην ινσουλίνη
  • Βελτίωση της ψυχικής διάθεσης                                

Η Αμερικάνικη Καρδιολογική Ομοσπονδία συστήνει:

Αερόβια Ασκηση 90 – 150 min/ εβδομάδα

                               Στο 65%-75% καρδιακής εφεδρείας

Aντιστάσεις         90 – 150 min/ εβδομάδα

                                    Στο 50%- 80% 1RM

                               Έξι ασκήσεις/ 3 σετ/10 επαναλήψεις

Ισομετρία               στο 30%-40% max voluntary contraction

                                 3 sessions/wk.


Η American heart Association προτείνει τακτική φυσική δραστηριότητα από τα πρώιμα σχολικά χρόνια κ δια βίου. Προτείνεται μέτριας έντασης άσκησης για 30 λεπτά η και περισσότερο 5 με 7 ημέρες της εβδομάδος σχεδόν για όλους. Λιγότερη άσκηση από την προτεινόμενη είναι πιο ωφέλιμη από τη μη άσκηση. Παρά τα οφέλη της άσκησης υπάρχουν κίνδυνοι ακόμα κ για τους αθλητές. Τα προγράμματα άσκησης εκτελούνται με βάση την φυσική κατάσταση το ιατρικό ιστορικό κ την διαστρωμάτωση κινδύνου(American heart Association ). Υπάρχει ανάγκη στροφής του γενικού πληθυσμού προς ένα περισσότερο αθλητικό τρόπο ζωής αφού η άσκηση βελτιώνει τη διάθεση μειώνει τα καρδιαγγειακά νοσήματα κ γενικά μπορεί να αυξήσει το προσδόκιμο ζωής.

Το άρθρο επιμελήθηκε για την Fitness Motivation Hellas

Μήλα Αλεξάνδρα

Απόφοιτη  ΑΠΘ.

Τμήμα  Επιστήμης Φυσικής Αγωγής &Αθλητισμού 

Master στην Ιατρική Σχολή 

Τμήμα  Μοριακής και Εφαρμοσμένης Φυσιολογίας/Θεραπευτική Άσκηση
The 3F Training Point


Bιβλιογραφία :

 

Cardoso CG Jr, Gomides RS, Queiroz AC, Pinto LG, da Silveira Lobo F, Tinucci

T, Mion D Jr, de Moraes Forjaz CL. Acute and chronic effects of aerobic and

resistance exercise on ambulatory blood pressure. Clinics (Sao Paulo). 2010

Mar;65(3):317-25. doi: 10.1590/S1807-59322010000300013. Review. PubMed PMID:

20360924; PubMed Central PMCID: PMC2845774.

Rogers MW, Probst MM, Gruber JJ, Berger R, Boone JB Jr. Differential effects

of exercise training intensity on blood pressure and cardiovascular responses to

stress in borderline hypertensive humans. J Hypertens. 1996 Nov;14(11):1369-75.

PubMed PMID: 8934367.

Nogueira-Ferreira R, Moreira-Gonçalves D, Santos M, Trindade F, Ferreira R,

Henriques-Coelho T. Mechanisms underlying the impact of exercise training in

pulmonary arterial hypertension. Respir Med. 2018 Jan;134:70-78. doi:

10.1016/j.rmed.2017.11.022. Epub 2017 Dec 1. Review. PubMed PMID: 29413511