More
    ΑρχικήFitnessΚύφωση: Τι είναι και ποιες ασκήσεις μπορώ να κάνω

    Κύφωση: Τι είναι και ποιες ασκήσεις μπορώ να κάνω

    Εσύ; Έχεις κυφωτική στάση ή κύφωση; Τι ασκήσεις να κάνεις;

    Mία από τις πιο συνηθισμένες μυοσκελετικές παθήσεις της σπονδυλικής στήλης είναι αυτή της κύφωσης. Τι είναι όμως κύφωση; Σε ποιο τμήμα της σπονδυλικής στήλης εμφανίζεται η κύφωση; Και πως αυτή επηρεάζει την σωματική υγεία σε ένα άνθρωπο;

    Γράφει ο Ηλίας Ασημακόπουλος, Γυμναστής, Γλυφάδα

    Ξεκινώντας από την αρχή, θα μιλήσουμε για την σπονδυλική στήλη και την βασική ανατομία της, έτσι ώστε να μπορέσουμε να καταλάβουμε τι συμβαίνει στην πάθηση της κύφωσης στην οποία και θα καταλήξουμε.

    Σπονδυλική Στήλη 

    Η σπονδυλική στήλη, έχει 5 επιμέρους τμήματα ( ή κυρτώματα ή μοίρες ). Συγκεκριμένα έχουμε, την Αυχενική Μοίρα με 7 σπονδύλους ( Α.Μ. – 7), την Θωρακική Μοίρα με 12 σπονδύλους ( Θ.Μ. – 12 ), την Οσφυϊκή Μοίρα με 5 σπονδύλους ( Ο.Μ. – 5 ), την Ιερή Μοίρα με 5 σπονδύλους ( Ι.Μ. – 5 ) και τέλος την Κοκκυγική Μοίρα με 4 ή 5 σπονδύλους  ( Κ.Μ. – 4/5 ).

    σπονδυλικη στηλη

    - Advertisement -

    Οι πρώτοι 24 σπόνδυλοι ονομάζονται και λειτουργικοί καθώς ανάμεσα τους βρίσκονται οι πολύ σημαντικοί για το ανθρώπινο σώμα μεσοσπονδύλιοι δίσκοι. Οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι, είναι βιολογικά εξαρτήματα του ανθρώπινου σώματος και λειτουργούν ως μηχανισμοί απόσβεσης δυνάμεων. Έτσι η Α.Μ., η Θ.Μ., και η Ο.Μ. είναι οι λειτουργικές μοίρες του ανθρώπινου σώματος, αυτές που έχουν κίνηση. Ενώ οι τελευταίες 2 μοίρες ( Ι.Μ. και Κ.Μ. ), δεν έχουν κινητικότητα καθώς συνοστεώνονται και παίζουν ρόλο σταθεροποίησης και υποστήριξης.

    • Η Α.Μ. εκτελεί την κίνηση της πρόσθιας κάμψης, ραχιαίας έκτασης, πλάγια κάμψης και στροφής.
    • Η Θ.Μ. εκτελεί την κίνηση της πρόσθιας κάμψης, ραχιαίας έκτασης, πλάγια κάμψης και στροφής.
    • Η Ο.Μ. εκτελεί την κίνηση της πρόσθιας κάμψης, ραχιαίας έκτασης, πλάγια κάμψης και στροφής ( ελάχιστη ).
    • Η Ι.Μ. έχει ρόλο υποστήριξης και δεν έχει μεσοσπονδύλιους δίσκους.
    • Η Κ.Μ. έχει ρόλο υποστήριξης και δεν έχει μεσοσπονδύλιους δίσκους.

    Neutral Spine Position

    Στα Ελληνικά σημαίνει ουδέτερη θέση / στάση σπονδυλικής στήλης. Και αυτή είναι όταν το ανθρώπινο σώμα ισορροπεί στην πιο αναπαυτική και ασφαλή για τα κυρτώματα της σπονδυλικής στήλης, θέση.

    Κύφωση

    Θ.Μ. – Εύρος κίνησης

    • Πρόσθια κάμψη 20ο-45ο
    • Ραχιαίας έκτασης 25ο-45ο
    • Πλάγια κάμψη 20ο-40ο
    • Στροφή 35ο-50ο

    Τι είναι η κύφωση;

    Η κύφωση προέρχεται από την λέξη «κύφος», η οποία σημαίνει καμπούρα.

    Ως κύφωση ορίζεται η αύξηση του κυρτώματος της θωρακικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης, πέραν του φυσιολογικού εύρους.

    Αυξάνεται δηλαδή η καμπύλη της Θ.Μ. και έτσι αρχίζει να εμφανίζεται η «καμπούρα».

    Όλοι οι άνθρωποι λόγω της καθημερινότητας μπορεί να αποκτήσουν μια κυφωτική στάση. Εκεί πρέπει να έχουμε την αντίληψη να το καταλάβουμε και να απευθυνθούμε σε έναν ειδικό για να μας βοηθήσει!

    κυφωση τι ειναι

    Είδη Κύφωσης

    -Λειτουργική ή Εύκαμπτη ( κακή στάση σώματος )

    -Οργανική ή Δύσκαμπτη ( νόσος Scheuermann, οστεοπορωτικά κατάγματα, εκφυλισμοί κ.α.)

    Αναλόγως το είδος κύφωσης, χρειάζεται και διαφορετική αντιμετώπιση, ζήτησε από έναν ειδικό να σου κάνει μια ορθοσωμική αξιολόγηση για να πάρεις τη σωστή κατεύθυνση!

    Που οφείλεται;

    Πολλά τα αίτια των μυοσκελετικών παθήσεων της σπονδυλικής στήλης, έτσι και στην κύφωση υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που την προκαλούν στο ανθρώπινο σώμα.

    Η κύφωση μπορεί να προέρχεται από:

    -Eλκτική δύναμη της βαρύτητας

    -Μειωμένες βιολογικές προσαρμογές

    -Ιστοχημικές διαταραχές

    -Βιολογική μείωση της αντοχής των υλικών

    -Ενδογενή και εξωγενή αίτια

    αιτιες , που οφειλεται η κυφωση

    Κλινική εικόνα

    Όταν ένας άνθρωπος έχει κύφωση, έχει την εικόνα της καμπούρας. Γέρνει ελαφρώς μπροστά, οι ώμοι κοιτώντας  από μπροστά έρχονται κοντά ( συγκλίνουν ). Υπάρχουν μυϊκοί πόνοι και δεν υπάρχει καλή ισορροπία στην στάση.

    Σε περίπτωση αυξημένης κύφωσης η συνολική εικόνα είναι αρκετά πιο περίπλοκη και κακή ως προς την όψη.

    Στην κύφωση:

    -Αυξάνεται το θωρακικό κύρτωμα ( Θ.Μ. ).

    -Οι ώμοι συγκλίνουν προς το κέντρο.

    -Αλλάζει κατανομή το κέντρο βάρους σώματος ( Κ.Β.Σ.).

    -Χάνεται η αίσθηση της ουδέτερης θέσης σώματος ( Neutral Spine Position ).

    -Μειώνεται η ικανότητα ισορροπίας.

    Ποια σημεία επηρεάζει;

    Σκελετικά:

    -Η κύφωση ως προς την σπονδυλική στήλη αυξάνει το κύρτωμα της θωρακικής μοίρας ( Θ.Μ. ).

    -Η κύφωση επηρεάζει τα οστά των ωμοπλατών απομακρύνοντας τα από την ουδέτερη τους θέση.

    -Η αυξημένη κύφωση μπορεί αντισταθμιστικά ως προς την σπονδυλική στήλη να επηρεάζει την αυχενική μοίρα ( Α.Μ. ), και να δημιουργηθεί το σύνδρομο Upper Crossed Syndrome.

    -Η αυξημένη κύφωση μπορεί αντισταθμιστικά ως προς την σπονδυλική στήλη να επηρεάζει την οσφυϊκή μοίρα ( Ο.Μ. ) και να δημιουργήσει λόρδωση.

    *Kύφωση μπορεί να συνυπάρχει μαζί με σκολίωση.

    Μυϊκά:

    -Η κύφωση επηρεάζει θωρακικούς μυς, συνδέσμους και τένοντες με βράχυνση ( σφίξιμο ).

    – Η κύφωση επηρεάζει πλατιαίους μυς, συνδέσμους και τένοντες με διάταση ( χαλάρωση ).

    -Η αυξημένη κύφωση επηρεάζει εμπροσθολαίμιους μυς, με διάταση στο Upper Crossed Syndrome.

    -Η αυξημένη κύφωση επηρεάζει οπισθολαίμιους μυς, βράχυνση στο Upper Crossed Syndrome.

    Πως αντιμετωπίζεται;

    -Χειρουργικά

    -Συντηρητική αποκατάσταση:

    1.Ασκήσεις κινητοποίησης Σ.Σ. και ωμοπλατών ( εύρεση νέας ουδέτερης θέσης ).

    2.Ασκήσεις ενδυνάμωσης / ελέγχου ( αδύναμων πλευρών )

    3.Ασκήσεις διατάσεων / ελέγχου ( δυνατών πλευρών ).

    Παρακάτω, μπορείς να δεις ένα βίντεο με βασικές ασκήσεις κινητοποίησης, ενδυνάμωσης, και διάτασης σχετικά με την μυοσκελετική πάθηση της κύφωσης.

    Καλή και ασφαλή προπόνηση.

    ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ : Τι είναι η σκολίωση και με ποιες ασκήσεις μπορώ να την αντιμετωπίσω

    Ακολούθησε το fmh.gr στο Twitter, στο Facebook στο Υoutube και στο Instagram

    Ηλίας Ασημακόπουλος, Γυμναστής, Γλυφάδα

    Πηγές

    • Hamilton N., Luttgens K. ( 2003 ). Κινησιολογία. Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα.
    • Hall Susan J. ( 2005 ). Εμβιομηχανική. Εκδόσεις Παρισιάνου, Αθήνα.
    • L., Warwick.D., Nayagam.S., ( 2010 ). Apley’s System of Orthopaedics and Fractures.
    • Μπαλτόπουλος. ( 2016 ). Ανατομική του ανθρώπου – Δομή και λειτουργία. Human Kinetics, Champaign, IL.
    • Peggy A. Houglum ( 2016 ). Brunnstrom’s Κλινική Κινησιολογία. Εκδόσεις Παρισιάνου.
    • Μπαλατσός Αριστοτέλης ( 2018 ). «Αξιολόγηση θωρακικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης», Πτυχιακή εργασία Σ.Ε.Υ.Π. – Τμήμα Φυσικοθεραπείας, Θεσαλλονίκη.

    Ακολουθήστε μας

    97,961ΥποστηρικτέςΚάντε Like
    28,027ΑκόλουθοιΑκολουθήστε