Home Fitness Τι είναι η σκολίωση και με ποιες ασκήσεις μπορώ να την αντιμετωπίσω

Τι είναι η σκολίωση και με ποιες ασκήσεις μπορώ να την αντιμετωπίσω

σκολιωση ασκησεις και διατασεις

Σκολίωση είναι η πλάγια κλίση της Σπονδυλικής Στήλης με σύγχρονη στροφή γύρω από τον άξονά της.  Προέρχεται από τη λέξη σκολιός που σημαίνει στρεβλός-στραβός.

Οι σκολιώσεις ταξινομούνται ανάλογα με την αιτιολογία τους σε οργανικές και λειτουργικές.  Στις οργανικές σκολιώσεις περιλαμβάνονται οι ιδιοπαθείς, ως οι πιο συχνές μορφές, δηλαδή οι συγγενείς, οι νευρομυϊκές, οι παραλυτικές, ή και αυτές που οφείλονται σε σύνδρομα.  Και επίσης οι λειτουργικές όπου προκύπτουν από κακή στάση, κατάγματα και φλεγμονές.

Γράφει η Βαλεντίνα Δημητρίου – Γυμνάστρια, Ρέντης

σκολιωση

Ιδιοπαθής σκολίωση

Η ιδιοπαθής σκολίωση είναι αγνώστου αιτιολογίας και παρουσιάζεται σε υγιή άτομα.  Μπορεί να παρουσιαστεί σε οποιαδήποτε ηλικία, αλλά κυρίως εμφανίζεται στα παιδιά. Η σκολίωση στα παιδιά μπορεί να παρουσιαστεί σε οποιαδήποτε ηλικία.  Από τη γέννησή του μέχρι και την εφηβεία.  Σε μεγάλο ποσοστό όμως παρουσιάζεται στις ηλικίες 8-15 ετών.

Οι σκολιώσεις χωρίζονται στις α: νηπιακές (0-3 χρονών), β: παιδικές (4-10 χρονών), γ: εφηβικές (11-15 χρονών).  Βέβαια τελευταία υπάρχει μια νέα ταξινόμηση των σκολιώσεων ανάλογα με την ηλικία του παιδιού.  Σε πρώιμες όταν εμφανίζονται σε ηλικία 0-8 χρονών και όψιμες από 9-15 χρονών.

Οι σκολιώσεις μπορεί να εντοπιστούν σε όλα τα μέρη της Σπονδυλικής Στήλης.  Ανάλογα με το τμήμα που εμφανίζονται, ταξινομούνται σε αυχενικές, θωρακικές, οσφυικές, οσφυοϊερές, θωρακοσφυικές ή ακομα μπορούν να εντοπιστούν σε περισσότερα του ενός τμήματος της ΣΣ.

παιδικη σκολιωση

Νευρομυϊκές  

Χωρίζονται σε νευροπαθητικές ανωτέρου κινητικού νευρώνα, νευροπαθητικές κατωτέρου κινητικού νευρώνα και μυοπαθητικές.  Η αντιμετώπισή τους είναι χειρουργική και παρουσιάζεται με βραχύ κύρτωμα, οξύαιχμο ύβο και με τα σπονδυλικά σώματα να έχουν πριονωτή εμφάνιση.

Συγγενείς  

Οι συγγενείς σκολιώσεις οφείλονται σε ανωμαλίες τη διαμόρφωση του σκελετού στην εμβρυϊκή ηλικία.  Παρουσιάζεται ως ημισπόνδυλος σφηνοειδής σπόνδυλος, οστική γέφυρα ή μπλοκ σπονδύλων.  Η αντιμετώπιση των συγγενών σκολιώσεων είναι δύσκολη και τις περισσότερες φορές απαιτείται χειρουργική αντιμετώπιση.

Λειτουργικές  

Οι λειτουργικές σκολιώσεις οφείλονται σε κακή στάση, ανισοσκελία, μετά από κάταγμα, χτύπημα, ερεθισμό της νωτιαίας ρίζας.  Συνήθως η αντιμετώπιση είναι συντηρητική, δηλαδή φυσικοθεραπείες, ασκήσεις, διατάσεις, φτάνει να εντοπιστεί η πρωτοπαθούς αιτία τους.

Σκολίωση ενηλίκων

Η σκολίωση ενηλίκων χαρακτηρίζεται η παραμόρφωση της ΣΣ σε ώριμο σκελετό.  Προσδιορίζεται από την ηλικία που γίνεται η διαπίστωση της παραμόρφωσης και όχι από την ηλικία έναρξής της.  Η αντιμετώπισή της διαφέρει από την αντιμετώπιση της σκολίωσης στα παιδιά.  Αντιμετωπίζεται ανάλογα την περίπτωση και της επιπλοκές που προκαλεί.

Θεραπεία σκολίωσης

Η αντιμετώπιση της σκολίωσης είναι συντηρητική στις μικρές σκολιώσεις και χειρουργική στις μεγάλες.  Ένας θεράπων ιατρός είναι δύσκολο να προβλέψει την εξέλιξη μιας σκολίωσης όμως μπορεί να εντοπίσει τον τύπο, το μέγεθος, τη στροφή σαν προγνωστικοί παράγοντες της εξέλιξης της παραμόρφωσης.

Η σκολίωση δεν είναι αρρώστια, όμως αν αντιμετωπιστεί έγκαιρα και δεν αφεθεί, και ιδίως στις μικρές ηλικίες, τότε δεν θα υπάρξει μελλοντική και περεταίρω παραμόρφωση, επιπλοκές στα διάφορα όργανα του οργανισμού και πόνος.

Μια έγκαιρη διάγνωση της σκολίωσης μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά με τη συντηρητική θεραπεία.

θεραπεια σκολιωσης

Συντηρητική θεραπεία

  • Παρακολούθηση στις πολύ μικρές σκολιώσεις από τον ιατρό κάθε 6-12 μήνες.
  • Εφαρμογή διορθωτικού κηδεμόνα στις μεγάλες σκολιώσεις.
  • Φυσικοθεραπεία και γυμναστική.

Φυσικοθεραπεία και γυμναστική 

  • Βοηθούν στη μη εξέλιξη των κυρτωμάτων.
  • Βοηθούν στην αντιμετώπιση των πόνων.
  • Στη στάση του σώματος.
  • Στη κινητοποίηση της σπονδυλικής στήλης.
  • Στη βελτίωση της ισορροπίας.

Ασκήσεις που μπορώ να κάνω για την αντιμετώπιση της σκολίωσης

 Οι νούμερο ένα ασκήσεις που μπορώ να κάνω για να βοηθήσω τη σκολίωση και σίγουρα για την αποφυγή πόνων είναι οι διατάσεις. Εκτός από την ενδυνάμωση που σίγουρα συμβάλλει στη αντιμετώπιση μεγάλο ρόλο παίζουν οι διατάσεις.  Συγκεκριμένα οι διατάσεις που καλύπτουν όλη τη λειτουργία της σπονδυλικής στήλης.

Διατάσεις

  1. Θέση του παιδιού

Κλασική δίπλωση του σώματος σε γονατιστή θέση.  Προσπαθούμε να φέρουμε όσο γίνεται τη λεκάνη πίσω στις φτέρνες και τα χέρια όσο γίνεται στην έκταση μπροστά.  Αυτή η θέση θα μας βοηθήσει να επιμηκύνουμε τη σπονδυλική στήλη.

Επίσης τη θέση αυτή μπορούμε να την εκτελέσουμε με ελάχιστη κάμψη του κορμού στο πλάι ώστε να δώσουμε μια μικρή έκταση περισσότερο στη μία πλευρά του κορμού.

σκολιωση διατασεις σκολιωση ασκησεις

  1. Θέση της γάτας

Μια επίσης συνηθισμένη διάταση της σπονδυλικής στήλης.  Βρισκόμαστε σε γονατιστή θέση και τα χέρια στο άνοιγμα των ώμων και προσπαθούμε να φέρουμε τον κορμό σε ένα μεγάλο τόξο.  Με το κεφάλι να κοιτάει μέσα.

skoliosi skoliosi διατασεις

  1. Περιστροφή του κορμού και έκταση στήθους από γονατιστή θέση

Από γονατιστή θέση προσπαθούμε να εκτείνουμε τη μια πλευρά του κορμού προς τα πίσω ανοίγοντας το χέρι λυγισμένο ή τεντωμένο.

ασκησεις για την σκολιωση τι ασκησεις να κανω αν εχω σκολιωση

  1. Περιστροφή του κορμού προς τα μέσα από γονατιστή θέση

Προσπαθούμε από γονατιστή θέση να στρέφουμε το κορμό προς τα μέσα εκτείνοντας το ένα χέρι κάτω από το στήθος.

ασκηση γργονα για σκολιωση

  1. Θέση γοργόνας

Διάταση για την πλάγια έκταση του κορμού.  Βρισκόμαστε σε καθιστή θέση με τα πόδια λυγισμένα στο πλάι και αφήνουμε τον κορμό να κάνει κάμψη και στις δύο πλευρές, εκτείνοντας το χέρι δίπλα στο κεφάλι.  Επαναλαμβάνουμε το ίδιο με τα πόδια από την άλλη πλευρά.

ειδικο ασκησιολογιο για ατομα με σκολιωση

  1. Περιστροφή του κορμού από ύπτια θέση

Είμαστε ξαπλωμένοι ανάσκελα με τα γόνατα λυγισμένα προς το στήθος, τα χέρια ανοιχτά στην έκταση και προσπαθούμε να περιστρέψουμε το σώμα από τη λεκάνη αφήνοντας τα γόνατα να ακουμπήσουν το έδαφος.  Επαναλαμβάνουμε το ίδιο και από την άλλη πλευρά.

  1. Προσαγωγές ωμοπλάτης

Είναι μια κίνηση στην οποία δίνουμε στη θωρακική μοίρα της σπονδυλικής στήλης να αποφορτιστεί.  Προσπαθούμε είτε από όρθια θέση ή ύπτια να απομακρύνουμε τις ωμοπλάτες και να τις πλησιάσουμε μεταξύ τους.

  1. Πλάγια έκταση κορμού από όρθια θέση

Η κίνηση μοιάζει με τις γοργόνας (διάταση 5) αλλά βρισκόμαστε σε όρθια θέση με τα πόδια σε θέση προβολής.  Η διαφορά με τη θέση γοργόνας είναι ότι δεν περιορίζεται η έκταση του κορμού αλλά φτάνει μέχρι χαμηλά στη λεκάνη.  Επαναλαμβάνουμε το ίδιο με αλλαγή ποδιών.

Αυτές είναι λίγες από τις πολλές διατάσεις που μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε το σώμα μας με τη παραμόρφωση της σπονδυλικής στήλης. Παρόλα αυτά υπάρχει και μεγάλο ασκησιολόγιο ενδυνάμωσης όπου μπορούμε να προσφέρουμε στο σώμα μας βελτίωση ή αποφυγή της εξέλιξης της σκολίωσης.  Μέθοδοι ενδυνάμωσης του σώματος είναι το πιλάτες και η λειτουργικη προπόνηση.

Φυσικά όμως και μπορούμε να ενδυναμώσουμε το σώμα μας και σε ένα κλασικό γυμναστήριο. Όμως πρέπει πάντα να έχουμε γνώμονα στα προγράμματα ενδυνάμωσης που αναφέρονται σε έναν ασκουμενο με σκολίωση ότι, η ενδυνάμωση πρέπει να γίνεται με ξεχωριστή την αντίσταση στα δυο άκρα.

Πιο απλά, πρέπει η μια πλευρά να δουλεύει ξεχωριστά από την άλλη και όχι να συμμετέχουν και οι δυο ταυτόχρονα.  Δηλαδή επιλέξτε αλτήρες αντί μπάρα.

ΔΕΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΕΝΑ ΑΣΚΗΣΙΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΚΟΛΙΩΣΗ

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ :

Πόσο σημαντικοί είναι οι ραχιαίοι και ποιες ασκήσεις και διατάσεις να κάνω

Διατάσεις στο γραφείο: 12 εύκολες ασκήσεις stretching

Ακολούθησε το fmh.gr στο Google News, στο Twitter, στο Facebook στο Υoutube και στο Instagram

Βαλεντίνα Δημητρίου – Γυμνάστρια, Ρέντης