Αρχική Fitness Κολύμπι: Πώς μπορεί ενας ενήλικας να μάθει να κολυμπάει;

Κολύμπι: Πώς μπορεί ενας ενήλικας να μάθει να κολυμπάει;

Ειμαι ενήλικας. Μπορώ να μάθω να κολύμπάω σε μεγαλύτερη ηλικία;

Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν πως είναι αδύνατον κάποιος ενήλικας να μάθει να κολυμπάει. Ωστόσο αυτή η ιδέα είναι ένας μύθος. Όπως σε ένα οποιοδήποτε άθλημα, έτσι και η κολύμβηση μας επιτρέπει να ξεκινήσουμε την εκμάθησή της ακόμα και αργοπορημένα, αρκεί να έχουμε θέληση και να αφιερωθούμε σε αυτήν.

Γράφει ο Κωνσταντίνος Κάβουρας, Προπονητής κολύμβησης, Πειραιάς

Η γνώση της κολύμβησης είναι μία ικανότητα απαραίτητη στην ζωή του ανθρώπου. Εκτός του ότι είναι μία φυσική δραστηριότητα που προσφέρει πολλά οφέλη όταν γίνεται συστηματικά, είναι μία μέθοδος ασφάλειας και μειώνει την πιθανότητα πνιγμού. Καθόλου τυχαία, πολλοί γονείς ενθαρρύνουν τα παιδιά τους να μάθουν κολύμβηση από μικρή ηλικία.

Υπάρχουν συγκεκριμένες ενέργειες που κάνουν την εκμάθηση πιο αποτελεσματική και επιτρέπουν πιο γρήγορη εξέλιξη. Θέλεις να μάθεις τι χρειάζεται να κάνεις για να μάθεις να κολυμπάς σε ενήλικη ηλικία;

ενηλικας κολυμπαει κατω απο την θαλασσα

Πως δημιουργήθηκε ο μύθος ότι ενήλικες δεν μπορούν να μάθουν να κολυμπάνε;

- Advertisement -

Το γεγονός ότι τα παιδιά με μεγάλη ευκολία μπορούν να μάθουν καινούργια πράγματα, δημιούργησε την ιδέα πως μόνο σε μικρή ηλικία είναι δυνατόν κάποιος να μάθει αθλήματα πιο περίπλοκα, όπως η κολύμβηση. Η αλήθεια είναι πως η ιδανικότερη ηλικία για μία πρώτη επαφή με οποιοδήποτε άθλημα είναι η παιδική, όταν το παιδί γνωρίζει και δοκιμάζει διαφορετικά κινητικά ερεθίσματα, που μένουν αποθηκευμένα στην μνήμη του και θα τα χρησιμοποιήσει εφόσον χρειαστεί.

Από την άλλη αυτό δεν σημαίνει ότι είναι αδύνατο να μάθουμε κάτι καινούργιο σαν ενήλικες. Μεγαλύτεροι σε ηλικία μπορούν να αποκτήσουν νέες γνώσεις ωστόσο θα είναι λίγο πιο δύσκολο για τον εγκέφαλο να τις κάνει πράξη.

Σε προηγούμενο άρθρο έχουμε αναλύσει τα οφέλη που η κολύμβηση προσφέρει στην υγεία μας, απομακρύνοντας ασθένειες και δίνοντας μία ζωή γεμάτη ευεξία. Εκτός αυτού όμως, η εκμάθηση κολύμβησης σε μεγαλύτερη ηλικία χαρίζει ένα αίσθημα εκπλήρωσης, πως ξεπεράστηκε ένα εμπόδιο, δίνοντας μας δύναμη να ξεπεράσουμε και άλλα που πιθανόν μοιάζουν ακατόρθωτα.

Επίσης, να γνωρίζεις κολύμπι μπορεί να είναι καθοριστικό για διάφορες καταστάσεις και δυσκολίες.

μαθημα κολυμβησης σε ενηλικα

Τι χρειάζεται να κάνεις σαν ενήλικας για να μάθεις να κολυμπάς;

Στην πισίνα

Αν μετά από όσα αναφέραμε, κατάλαβες πως η εκμάθηση της κολύμβησης δεν “γνωρίζει” ηλικία, και αναρωτιέσαι ποιό είναι το επόμενο βήμα για να πέσεις στο νερό, διάβασε προσεκτικά όσα θα σου πούμε παρακάτω.

Το πρώτο βήμα είναι να βρεις την ιδανική πισίνα για σένα. Πριν αποφασίσεις το που θα είναι αυτή προτείνουμε να λάβεις υπόψιν:

  • Την εύκολη πρόσβαση, δηλαδή κοντά στο σπίτι ή στη δουλειά σου.
  • Εάν οι προπονητές είναι Πτυχιούχοι Φυσικής Αγωγής με ειδικότητα στην κολύμβηση ή και άλλες πιστοποιήσεις.
  • Εάν ο χώρος σου φαίνεται ευχάριστος και σε κάνει να νιώθεις βολικά.
  • Αρχικά προτίμησε πισίνες που πατώνεις, θα νιώσεις περισσότερη ασφάλεια. Όταν γίνεις πλέον αυτόνομος, ψάξε για πισίνες πιο βαθιές.

μάθημα κολυμβησης

Αφού διαλέξεις τον χώρο σειρά έχει ο απαραίτητος εξοπλισμός. Για να νιώσεις ακόμα μεγαλύτερη παρακίνηση επένδυσε σε αξεσουαρ και ρουχισμό καλής ποιότητας. Θα χρειαστείς:

  • Κολυμβητικό μαγιό ή μαγιό για τρίαθλο αν νιώθεις άβολα, ιδανικά όχι βερμούδα ( δεν θες να νιώθεις ότι σέρνεις ένα αερόστατο σωστά;)
  • Γυαλάκια κολύμβησης
  • Σκουφάκι
  • Πετσέτα ή μπουρνούζι και παντόφλες αν δεν έχεις ήδη

Τώρα που και ο σάκος είναι έτοιμος σου δίνουμε 2 ακόμη συμβουλές:

  • Πάρε μαζί σου έναν φίλο ή φίλη. Η παρέα μπορεί να αποδειχθεί ένας σημαντικός παράγοντας παρακίνησης κατά την διάρκεια των μαθημάτων.
  • Βέβαια αν δεν έχεις αυτήν την επιλογή σου προτείνουμε να βάλεις στόχους με τον εαυτό σου που θα σε κρατήσουν συγκεντρωμένο.

γυναικα ενηλικας μαθαινει κολυμπι

Συμβουλές του coach

  • Ξεκίνα πάντα σε πισίνα ρηχή, για να μάθεις τις βασικές τεχνικές κολύμβησης. Λέγοντας ρηχή εννοούμε το σημείο που πατώνεις και μπορείς να στέκεσαι με του ώμους και το κεφάλι έξω από το νερό. Με αυτόν τον τρόπο, από τις πρώτες κιόλας χεριές θα μάθεις να επιπλέεις και να βάζεις το κεφάλι μέσα στο νερό, μία περισσότερο υδροδυναμική θέση, αποτελεσματική για κολύμπι.
  • Στηρίξου στα 2 πόδια, τέντωσε τα χέρια μπροστά και οριζόντια στην επιφάνεια του νερού και βύθισε το πρόσωπο μέσα στο νερό. Γύρνα το πρόσωπο στο πλάι έξω από το νερό πάρε μία εισπνοή, βύθισε το πρόσωπο στο νερό και βγάλε τον αέρα. Απέφυγε την εισπνοή από την μύτη, γιατί μπορεί να βρίσκεται κοντά στο νερό. Εισπνοή από το στόμα και εκπνοή μέσα στο νερό συγχρόνως από το στόμα και την μύτη.

Αυτές είναι 2 βασικές ασκήσεις μίας πρώτης προσαρμογής στο υγρό στοιχείο και έπειτα ακολουθούν ασκήσεις εκμάθησης χεριών και ποδιών που θα σου μάθουν να επιπλέεις και να κολυμπάς για περισσότερο χρόνο. Εννοείται πως η εκμάθηση πάντα καθοδηγείται και σχεδιάζεται από έναν προπονητή κολύμβησης.

Και στην θάλασσα; 

Ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες και κατά την διάρκεια των διακοπών  βλέπουμε πως οι γονείς παίρνουν τον ρόλο του δασκάλου κολύμβησης κυρίως μέσω του παιχνιδιού και της χαλαρής διάθεσης που υπάρχει την περίοδο αυτή. Αν είσαι ενήλικας και θέλεις να μάθεις να κολυμπάς στη θάλασσα αυτό μπορεί να γίνει, ωστόσο υπό κάποιες περιοριστικές συνθήκες που έχουν να κάνουν κυρίως με την ασφάλειά σου.  

Αρχικά πάντα προτείνεται η πρώτη επαφή με την εκμάθηση της κολύμβησης να γίνεται σε πισίνα. Γιατί; Στην πισίνα θα έχεις πάντα την παρουσία του προπονητή που θα σε καθοδηγεί. Επίσης στην πισίνα η θερμοκρασία είναι ελεγχόμενη και δεν υπάρχουν κύματα και ρεύματα που πιθανόν να σε αποπροσανατολίσουν και να σε φοβίσουν. Παρόλα αυτά με την παρουσία κάποιου φίλου ή γνωστού που είναι προπονητής κολύμβησης και με εξοπλισμούς που επιπλέουν όπως σανίδες ή σωσίβια μπορείς να εκτελέσεις τις ίδιες ασκήσεις εκμάθησης που αναφέραμε παραπάνω στις συμβουλές και ακόμα κάποιες που ένας προπονητής θα σου υποδείξει. 

Αν έχεις ξεκινήσει να κολυμπάς πρόσφατα , το θέμα ασφάλεια στην θάλασσα έχει να κάνει κυρίως με τους εξής παράγοντες: 

  • Να γνωρίζεις καλά την παραλία και την μορφολογία του βυθού, πότε δεν πατώνεις, πόσο μακριά βαθαίνει και τα ρεύματα που υπάρχουν.
  • Να έχεις πάντα οπτική επαφή με τον ναυαγοσώστη της παραλίας. Σε περίπτωση που χρειαστείς βοήθεια να βρίσκεσαι όσο πιο κοντά στον επιβλέποντα ναυαγοσώστη. 
  • Η πρόληψη είναι το κλειδί. Μην απομακρύνεσαι από τα ρηχά σημεία, να κολυμπάς ή να βρίσκεσαι παρέα με κάποιον που ξέρει κολύμπι και πάντα οριζόντια με την ακτή.

Να μάθεις κολύμπι στη θάλασσα είναι δυνατόν, ωστόσο στην πισίνα θα αισθανθείς πιο άνετα και ασφαλής. Δεν χρειάζεται να φοβόμαστε την θάλασσα αλλά να την σεβόμαστε και να ενεργούμε συνειδητά, και τότε το κολύμπι θα είναι μία ευχάριστη και χαλαρωτική δραστηριότητα. 

Πως να μάθεις να κολυμπάς γρήγορα; ΜΕ ΥΠΟΜΟΝΗ!

Κάθε αρχή και δύσκολη. Χωρίς ντροπή και με 100% αφοσίωση στην εκμάθηση και συνεχή βελτίωση της τεχνικής και εννοείται χωρίς σκέψη να τα παρατήσεις. Προσωπικά έχω δει διακεκριμένους αθλητές κολύμβησης και τριάθλου να κάνουν τις πρώτε πισίνες με σωσίβιο περασμένο στην κοιλιά!

Οι προσπάθειες σου θα ανταμειφθούν με τον καιρό και το καλύτερο νέο είναι πως δεν θα υποστείς κανέναν κραδασμό στις αρθρώσεις σου. Χρησιμοποίησε όλα τα μέσα που η πισίνα σου προσφέρει για να βελτιώνεσαι συνεχώς: εξοπλισμούς και προπονητές, ό,τι μπορεί να σε βοηθήσει σε αυτήν την πρώτη φάση, χρησιμοποίησε το.

Απόλαυσε το! Αφού μάθεις την σωστή τεχνική της, η κολύμβηση μετατρέπεται σε μία δραστηριότητα απόλυτα χαλαρωτική και ευχάριστη.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ :

Πως να αναπνέουμε όταν κολυμπάμε;

Ποιους μύες γυμνάζεις όταν κολυμπάς;

Ακολούθησε το fmh.gr στο Google News, στο Twitter, στο Facebook στο Υoutube και στο Instagram

Κωνσταντίνος Κάβουρας, Προπονητής κολύμβησης, Πειραιάς

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χουρμάδες: Οφέλη, Θερμίδες, Διατροφική αξία και μια συνταγή

Χουρμάδες: Οφέλη, Θερμίδες, Διατροφική αξία και μια συνταγή

Οι χουρμάδες έχουν πολλά και ιδιαίτερα οφέλη για την υγεία κατι το οποιο δεν ειναι ιδιαίτερα γνωστό στους περισσότερους. Τι είναι οι χουρμάδες; Οι χουρμάδες, είναι...