More
    ΑρχικήΔιατροφήΚρόκος Κοζάνης: Μάθε τα πολλά οφέλη και τις μοναδικές ιδιότητές του

    Κρόκος Κοζάνης: Μάθε τα πολλά οφέλη και τις μοναδικές ιδιότητές του

    Αρχικά αξίζει να αναφερθεί ότι ο Κρόκος Κοζάνης είναι μια κωμόπολη σε απόσταση 5χλμ. από την πόλη της Κοζάνης η οποία είναι η μόνη κροκοκαλλιεργούμενη περιοχή στην Ελλάδα, στην οποία γίνεται χρόνια συστηματική καλλιέργεια του φυτού και εξάγεται σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο.

    Γράφει η Θάλεια Μαραγκοπούλου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Καματερό

    Ο κρόκος Κοζάνης, γνωστός και ως σαφράν ή ζαφορά, είναι διαδεδομένος από την αρχαιότητα, κυρίως λόγω των ιατρικών του ιδιοτήτων, καθώς τον χρησιμοποιούσαν ως παυσίπονο, αντιπυρετικό και επουλωτικό. Την σημερινή εποχή όμως, η χρήση του έχει επικεντρωθεί στο μαγειρικό κομμάτι, καθώς είναι ικανός σε πολύ μικρή ποσότητα να δώσει έντονη γεύση και χρώμα στο φαγητό μας.

    Πρόκειται για ένα από τα ακριβότερα μπαχαρικά στον κόσμο, λόγω της απαιτητικής και χειρωνακτικής διαδικασίας συλλογής και επεξεργασίας του φυτού. Υπολογίζεται ότι χρειάζονται περίπου 150.000 άνθη κρόκου για ένα κιλό αποξηραμένων στιγμάτων του. Αποτελεί ένα από τα πιο νόστιμα και πολύτιμα μπαχαρικά με αξιοσημείωτες ιδιότητες.

    κροκος κοζανης , σαφραν

    Οφέλη και ιδιότητες του κρόκου Κοζάνης

    Περιέχει πολλά καροτενοειδή, όπως ζεαξανθίνη, λυκοπένιο και β-καροτένιο. Πρόκειται για ουσίες με σημαντική αντιοξειδωτική δράση, οι οποίες βοηθούν στην προστασία του οργανισμού από οξειδωτικό στρες και ενισχύουν την άμυνά του, βοηθώντας στην πρόληψη από διάφορες παθήσεις. Επίσης, περιέχει σημαντικές ποσότητες υδατοδιαλυτών καροτενοειδών, που λέγονται κροκίνες.

    - Advertisement -

    Οι κροκίνες είναι γλυκοζίτες της κροκετίνης και θεωρούνται υπεύθυνες για τις πλούσιες φαρμακευτικές ιδιότητες του φυτού. Διάφορες μελέτες έχουν τεκμηριώσει τις αντιοξειδωτικές, αντιφλεγμονώδεις, χημειοπροστατευτικές, αντικαρκινικές και καρδιοπροστατευτικές ιδιότητες των κροκινών.

    Ας δούμε πιο αναλυτικά ορισμένα από τα οφέλη του κρόκου Κοζάνης για την υγεία.

    • Η περιεκτικότητα του σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, φαίνεται να βελτιώνει την λειτουργία του εγκεφάλου και ιδιαίτερα της μνήμης και πολλές μελέτες υποστηρίζουν ότι η μακροχρόνια χρήση του προστατεύει από την άνοια.
    • Ασκεί προστατευτική δράση στην λειτουργία της καρδιάς, συμβάλλοντας στην μείωση των επιπέδων χοληστερίνης και τριγλυκεριδίων.
    • Χρησιμοποιείται για να ανακουφίσει από πόνους του στομάχου και των διαταραχών του πεπτικού συστήματος, ενισχύοντας την πέψη.
    • Χρησιμοποιείται για την καταπολέμηση του άγχους και του εκνευρισμού. Επιπρόσθετα μια ιδιότητα του είναι να προσφέρει στον οργανισμό ευεξία, πνευματική διαύγεια και τόνωση.
    • Η κροκίνη που περιέχει, φαίνεται να δρα αποτελεσματικά στη μείωση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα.

    Τον κρόκο Κοζάνης τον βρίσκουμε στο εμπόριο είτε ως σκόνη είτε με την μορφή νηματιδίων. Μπορούμε να τον χρησιμοποιήσετε σχεδόν σε όλα τα φαγητά, όπως ζυμαρικά, κρέατα, σούπες, ψάρια, σάλτσες, γλυκά, ροφήματα, ζύμες. Το μπαχαρικό με τις πολλες ιδιότητες στο φαγητό δίνει μια πικάντικη γεύση με ωραίο άρωμα και κίτρινο-πορτοκαλί χρώμα. Ωστόσο, επειδή η γεύση του είναι πολύ έντονη, πρέπει να χρησιμοποιείται σε μικρή ποσότητα ώστε να μην πικρίζει το φαγητό.

    Ένας ακόμη εύκολος τρόπος για να εντάξουμε τον κρόκο Κοζάνης στην καθημερινότητά μας, είναι η κατανάλωσή του σε συνδυασμό και με αλλά βότανα σε μορφή ροφήματος που μπορούμε να βρούμε έτοιμο στο εμπόριο.

    τα οφελη και οι ιδιοτητες του κροκου κοζανης η σαφραν

    Διατροφική αξία του κρόκου Κοζάνης

    Σχετικά με την διατροφική του αξία, ο κρόκος Κοζάνης στα 2 γραμμάρια περιέχει: Ενέργεια 7 kcal, λίπος 0,12γρ, πρωτεΐνες 0,24γρ, υδατάνθρακες 1,37γρ, νερό 0,24γρ, ασβέστιο 2γρ. Επίσης, η περιεκτικότητά του σε ριβοφλαβίνη κυμαίνεται από 56 έως 138μg/g και είναι από τις υψηλότερες που μπορούν να βρεθούν σε οποιοδήποτε τρόφιμο.

    Συμπερασματικά λοιπόν, βλέπουμε ότι η συστηματική ένταξη του κρόκου Κοζάνης στην καθημερινή μας διατροφή, με οποιαδήποτε μορφή, βοηθάει στην πρόληψη νοσημάτων, κυρίως αυξάνοντας την αντιοξειδωτική δράση του τροφίμου και κατά συνέπεια δημιουργεί ασπίδα προστασίας για την υγεία καθώς διαθέτει μακρύ κατάλογο ωφέλιμων θρεπτικών ουσιών.

    Λιναρόσπορος: Διατροφική αξία, Οφέλη, Θερμίδες και πως τρώγεται

    Ακολούθησε το fmh.gr στο Google News, στο Twitter, στο Facebook στο Υoutube και στο Instagram

    Θάλεια Μαραγκοπούλου, Διαιτολόγος , Καματερό

    Θάλεια Μαραγκοπούλου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Καματερό

    Ακολουθήστε μας

    97,961ΥποστηρικτέςΚάντε Like
    28,027ΑκόλουθοιΑκολουθήστε