Ο ερασιτεχνικός και επαγγελματικός αθλητισμός αποτελεί σημαντικό κομμάτι της ζωής μας, τόσο στις μικρές όσο και στις μεγάλες ηλικίες. Η Αθλητική Φυσικοθεραπεία έχει στόχο την πρόληψη και την αποκατάσταση οποιουδήποτε τραυματισμού μέσα στους αγωνιστικούς χώρους. Απαραίτητη προϋπόθεση για την σωστή αποκατάσταση τραυματισμών είναι η εξιδεικευμένη αντιμετώπιση του αθλητή, από επαγγελματίες φυσικοθεραπευτές.

Οι περισσότεροι αθλητές, μετά από μια έντονη προπόνηση έχουν νιώσει πόνο και τράβηγμα σε κάποιον μυ. Συνήθως, πρόκειται για θλάση, η οποία προκαλείται από απότομη διάταση του μυός, που έχει σαν αποτέλεσμα την ρήξη μυϊκών ινών.

Οι θλάσεις κατηγοριοποιούνται ανάλογα με την βαρύτητά τους. Στις θλάσεις 1ου βαθμού υπάρχει διάταση του μυός χωρίς όμως την ρήξη μυϊκών ινών. Την θλάση 1ου βαθμού συχνά την ονομάζουμε και «τράβηγμα». Η θλάση 2ου βαθμού είναι ρήξη των μυϊκών ινών σε ένα μέρος του μυός, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό των μυϊκών θλάσεων ανήκει σε αυτό τον βαθμό. Η θλάση 3ου βαθμού είναι ολική ρήξη του μυός και συμβαίνει αρκετά σπάνια. Σε αθλήματα, όπως το ποδόσφαιρο, συνηθέστερα θλάσεις παθαίνουν ο δικέφαλος μηριαίος, ο γαστροκνήμιος, οι προσαγωγοί και ο τετρακέφαλος.

Κάποια από τα συμπτώματα των μυϊκών τραυματισμών είναι ο έντονος πόνος σε συγκεκριμένο σημείο του μυ, αιμάτωμα , αδυναμία του μυός, οίδημα(πρήξιμο),  ενώ παρατηρείται και δυσκολία στην διάταση του μυ.

Όσον αφορά την αντιμετώπιση των θλάσεων, τις πρώτες 72 ώρες συστήνεται η εφαρμογή του Κ.Α.Π.Α πριν ξεκινήσει η φυσικοθεραπεία, που σκοπό έχει την μείωση της φλεγμονής.

Κ. κρυοθεραπεία

Α. ανάρροπη θέση

Π. περίδεση

Α. ανάπαυση

Μετά το πέρας των 3 ημερών, και αφού έχει εφαρμοστεί το Κ.Α.Π.Α , συνέχεια έχει η φυσιοθεραπευτική αποκατάσταση. Καλό θα έιναι η φυσικοθεραπεία να ξεκινάει άμεσα  με σκοπό την αποκατάσταση των τραυματισμένων ιστών και την πρόληψη του επανατραυματισμού.

Ένα πλήρες πρόγραμμα αποκατάστασης περιλαμβάνει αρχικά την μάλαξη , που σκοπό έχει την χαλάρωση των μυϊκών ινών και την επαναιμάτωση του σημείου. Επίσης στις πρώτες μέρες βοηθούν πολλοί οι διατάσεις και η τεχνική «κράτα- χαλάρωσε», με άμεσα αποτελέσματα στη μείωση του μυϊκού σπασμού και του πόνου. Στην συνέχεια σημαντικό ρόλο παίζει η χρήση των ρευμάτων Tens, τα οποία βοηθούν στην μείωση του πόνου.

Άλλες μέθοδοι που συμπληρώνουν τις παραπάνω θεραπείες είναι το laser που σκοπό έχει την μείωση της φλεγμονής, ο βελονισμός που εφαρμόζεται απευθείας στους μυϊκούς σπασμούς ενώ τέλος καλό θα ήταν να χρησιμοποιηθεί και το taping για να χαλαρώσουμε τον μυ που έχει τραυματιστεί. Στο τέλος της θεραπείας ξεκινάει η ενδυνάμωση προοδευτικά, δίνοντας χαμηλά φορτία συνήθως με λάστιχα ενδυνάμωσης.

Κλείνοντας θα μπορούσατε να αποφύγετε πολλές μυϊκές κακώσεις με τον κατάλληλο προγραμματισμό, δηλαδή με το ζέσταμα πριν την άσκηση και τις διατάσεις . Αν έχετε συχνά μυϊκά τραβήγματα, τότε μπορεί να σας βοηθήσει ένα πρόγραμμα μυϊκής ανάπτυξης, για να δυναμώσετε τους αδύναμους μυς.

Πηγή:  Athlometrix