Μια διαφορετική προσέγγιση στην μυϊκή αποθεραπεία,που έχει μεγάλη εφαρμογή ανάμεσα στους αθλητές,είναι το μπάνιο στον πάγο,η κρυοσάουνες και διάφορα άλλα μηχανήματα βασισμένα στην παροχή ερεθίσματος πολλής χαμηλής θερμοκρασίας.

Είναι μια τεχνική που υπόσχεται πολλά οφέλη στην αποκατάσταση μετά από δυνατές προπονήσεις ,υπάρχεί μεγάλο κοινό που την υποστηρίζει,αλλά οι έρευνες φαίνεται ότι, δεν υποστηρίζουν τον μηχανισμό δράσης πίσω από αυτήν την τεχνική ή για να είμαι πιο δίκαιος χρειάζεται να γίνουν ακόμα καλύτερες και πιο ποιοτικές μελέτες..Ο λόγος είναι ότι προκύπτει ένα μεγάλο ζήτημα και κενό που αφορά θέματα όπως:

  • Την διάρκεια που πρέπει κάποιος να κάνει μπάνιο στον πάγο(υπάρχουν πολλές διαφορετικές απόψεις,από 5 λεπτά έως όσο αντέχεις).

  • Την συχνότητα (πόσες φορές πρέπει να γίνεται).

  • Σε ποιούς δουλεύει καλύτερα (γυναίκες-άντρες-ηλικία-άθλημα κτλπ).

  • Την ώρα που πρέπει να γίνεται μετά την προπόνηση.

  • Τα μακροχρόνια αποτελέσματα (χτίζεις ένα φλεγμονώδες περιβάλλον με την άσκηση για να κάνεις προσαρμογές στον μυικό όγκο και μετά μπαίνεις στον πάγο για να σταματήσεις την οφέλιμη αυτή φλεγμονή?).

  • Το πόσο κρύο (0,-5 ,-10,-150C κτλπ), πρέπει να είναι.

  • Το βάθος που θα πρέπει να μπαίνεις κ.α

Ενώ υπάρχει αυτό το μεγάλο επιστημονικό κενό γνώσης πάνω στο θέμα,παρόλα αυτά,αυτή η τεχνική χρησιμοποιείται πολύ συχνά γιατί πολύ απλά υπάρχει κόσμος που την δοκίμασε και ένιωσε ωραία και που θα συνεχίσει να την εφαρμόζει..

Κλείνοντας θέλω να επισημάνω ότι,είτε αθλητής μεγάλων επιδόσεων,είτε ασκούμενος για σωματική υγεία,’’ΕΝΑΣ’’ είναι ο χρυσός κανόνας στην αποθεραπεία μετά απο κάθε προπόνηση και αυτός ονομάζεται ‘’Ενεργητική Αποκατάσταση’’ (χαμηλής έντασης αερόβια άσκηση μετά από δύσκολες προπονήσεις)!

Χάρης Βαλσαμιδης 
Ιατρός Αποκατάστασης και Health Coach

Σημαντικές έρευνες που πρέπει οι αθλητές να διαβάσουν.

  • Postexercise cold water immersion attenuates acute anabolic signalling and longterm adaptations in muscle to strength training (Llion A.Roberts et. Al). Εδώ γίνεται αναφορά στο ότι οι αθλητές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα ice baths ,ειδικά έαν βρίσκονται σε περίοδο που προσπαθούν να αυξήσουν μυϊκή μάζα και δύναμη.

  • Coldwater immersion (cryotherapy) for preventing and treating muscle soreness after exercise (Cochrane Review ) Εδώ είναι μια συστηματική έρευνα από 17 μελέτες στις οποίες βρέθηκαν κάποια στοιχεία για την βελτίωση του μυϊκου πιασίματος μετά την προπόνηση, αλλά δεν βρέθηκαν στοιχεία στο αν βοηθάει στην κούραση ή στην αποκατάσταση.