Τραυματισμός και άσκηση. Πότε μπορώ να ξεκινήσω και τι να κάνω; – Fitness Motivation Hellas

Πόσες φορές έχετε ακούσει την φράση “ πρέπει να το ξεκουράσεις για να γίνει καλά” και πόσες φορές έχετε ακούσει “δεν πειράζει να είσαι στο όριο του πόνου,λίγος πόνος είναι αναμενόμενος και μέσω της κίνησης θα γίνεις καλά”..

Μη παρεξηγηθώ και νομίζετε ο γιατρός τρελάθηκε και μας λέει να προπονούμαστε τραυματισμένοι,αλλά αυτό που σας λέω ότι μια μικρή περίοδος αποχής για να δώσουμε στο σώμα μας τον χρόνο να θεραπευτεί,έχει τεράστια διαφορά από το να σταματήσουμε τα πάντα για μήνες..!

‘Ενα από τα λάθη που βλέπω να γίνονται ξανά και ξανά είναι το να υπάρχει ένας τραυματισμός π.χ μια τενοντίδα ή τενοντοπάθεια στον ώμο και ενώ μπορούμε να δουλέψουμε ένα σωρό μειονεκτήματα μας, στα κάτω άκρα,μέχρι να δώσουμε λίγο χρόνο στον τραυματισμό μας, οι περισσότεροι σταματάνε τα πάντα με συνέπεια,ότι έχουν χτίσει,όχι μόνο να χαθεί , αλλά να γίνει χειρότερο,με αυξημένες πιθανότητες ενός καινούριου τραυματισμού κατά την επιστροφή στην άσκηση.

Δεν θα αναφερθώ σε καταστάσεις όπου ο τραυματισμός χρήζει χειρουργικής επέμβασης ,γιατί εκεί οι χρόνοι αποκατάστασης είναι τελείως διαφορετικοί, αλλά θα σας δώσω μερικές κατευθυντήριες οδηγίες για το μεγαλύτερο ποσοστό των μυοσκελετικών τραυματισμών που μετά από 3-5 μέρες αποχής από την οξεία φάση ,θα πρέπει να ξεκινήσει η κινητοποίηση.

Έτσι λοιπόν αυτό που θέλω να ξέρετε για τον πόνο μετά από τραυματισμό,κατά την άσκηση είναι:

1. Ο πόνος ΔΕΝ πρέπει να γίνεται χειρότερος κατά την διάρκεια,απευθείας μετά ή την επόμενη μέρα από την δραστηριότητα (αν συμβαίνει κάτι τέτοιο μειώνετε την ένταση της επόμενης προπόνησης).

2. Αν ο πόνος είναι χαμηλός (1 με 2 με κλίμακα το 10),κατά την διάρκεια της δραστηριότητας,αλλά περνάει όταν σταματήσουμε την δραστηριότητα τότε μπορούμε να κάνουμε ένα βήμα παραπάνω σε δυσκολία (5-10% αύξηση).

3. Η άσκηση που κάνετε να την νίωθετε ασφαλή, ευχάριστη και να μην είναι δύσκολη τεχνικά για εσάς.

Το σώμα μας είναι φτιαγμένο για να κινείται και ο πόνος είναι απλά ένα σύστημα συναγερμού που μας ειδοποιεί για να μας προστατέψει,γι αυτό αφού εξακριβώσετε,πηγαίνοντας να σας εκτιμήσει ο κατάλληλος επαγγελματίας υγείας, ότι δεν είναι ένας βαρύς τραυματισμός,τότε οι παραπάνω οδηγίες θα γίνουν τα SOS TIPS που θα κουβαλάτε σε κάθε προπόνηση γιατί κανείς δεν ξέρει πόσο πονάτε και τι νιώθετε,παρά μόνο εσείς!

Χάρης Βαλσαμιδης 
Ιατρός Αποκατάστασης και Health Coach