Να μια ερώτηση που πρέπει να κάνετε στον γιατρό σας,όταν παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα υγείας(π.χ Υπέρταση) και να μην φύγετε,εάν δεν πάρετε μια απάντηση!

Η απάντηση βέβαια μπορεί να είναι κάτι του τύπου:  «Μπορείς να γυμνάζεσαι με  εντάσεις από 40 έως 60%», οπότε είναι πολύ πιθανόν αυτό το ποσοστό να μην σας λέει τίποτα πρακτικά,διότι δεν γνωρίζετε πόσους σφυγμούς έχει το σώμα σας σ’αυτές τις εντάσεις.

Το πιο απλό πράγμα που έχετε να κάνετε είναι να βρείτε με την μέθοδο KARVONEN τον καρδιακό σφυγμό στόχο(ΚΣ-στόχος).

Πριν βρούμε αυτό που ψάχνουμε ,θα πρέπει να ξέρουμε κάποιες άλλες ονομάσιες και τις συντομογραφίες τους,όπως: Καρδιακός σφυγμός ηρεμίας(ΚΣΗ),Μέγιστος καρδιακός σφυγμός(ΜΚΣ) και Καρδιακός σφυγμός εφεδρίας(ΚΣΕ).

  1. ΚΣΗ = Καρδιακοί χτύποι ανά λεπτό
  2. ΜΚΣ = 208 – (0.7 * ηλικία)
  3. ΚΣΕ = ΜΚΣ – ΚΣΗ

Ο τύπος της μεθόδου KARVONEN είναι : ΚΣ-στόχος = (ΚΣΕ * %έντασης) + ΚΣΗ

Ας το δούμε με ένα παράδειγμα,π.χ ο κύριος Χ είναι 35χρονών και πήγε στον γιατρό και του είπε ότι πρέπει να τρέχει σε ένταση όχι περισσότερη από 40%.Με βάση αυτά που ξέρουμε ο κύριος Χ θα πρέπει να μετρήσει τους σφυγμούς του για 1 λεπτό(80συγμοί/λεπτό) και να βρει την ΚΣΗ,μετά να βρεί τον ΜΚΣ,στην συνέχεια την ΚΣΕ και τέλος να τα βάλει όλα αυτά τα νούμερα στον τύπο KARVONEN και να έχει το αποτέλεσμα του.

Έχουμε λοιπόν:  

  1. ΚΣΗ = 80
  2. ΜΚΣ = 208 – (0.7 *35) = 183
  3. ΚΣΕ = 183– 80 = 103
  4. ΚΣ-στόχος = (103 *40%) + 80 =121 σφυγμοί!

Κάπως έτσι,μ αυτόν τον τύπο, και ο πιο απαιτητικός ασκούμενος,μπορεί εύκολα να βρει και να υπολογίσει τις απαιτήσεις του καρδιαγγειακού του συστήματος κατά την άσκηση!


Χάρης Βαλσαμιδης 
Ιατρός Αποκατάστασης και Health Coach