Αρχική Διατροφή Πως θα ενισχύσετε το Ανοσοποιητικό σας Σύστημα;

Πως θα ενισχύσετε το Ανοσοποιητικό σας Σύστημα;

Σίγουρα αυτές τις ημέρες έχετε ακούσει πολλά σχετικά με την ενίσχυση του ανοσοποιητικού, αλλά και τις τροφές ή τα συμπληρώματα που πρέπει να εντάξετε στην καθημερινότητά σας.

Πρέπει στο σημείο αυτό να τονιστεί πως δεν υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα για τρόφιμα που να έχουν συσχέτιση με τον κορονοϊο, καθώς πρόκειται για μια πολύ καινούργια κατάσταση. Επιπρόσθετα, δεν υπάρχει κανένα θρεπτικό συστατικό, τρόφιμο ή συμπλήρωμα ικανό για ενίσχυση του ανοσοποιητικού ώστε να μην νοσήσετε από τον κορονοϊό (SARS-CoV-2) ή οποιοδήποτε άλλο παθογόνο. Αυτό επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι μέχρι σήμερα, ο Ευρωπαϊκός Φορέας Ασφάλειας Τροφίμων έχει καταρρίψει όλους τους ισχυρισμούς τροφίμων ή συστατικών τροφίμων ως προστατευτικά ενάντια στις λοιμώξεις.

Back to basics

Σε αυτό το σημείο θα θέλαμε να αναφέρουμε ότι καμιά φορά όταν λαμβάνουμε πολύ πληροφόρηση, ίσως και παραπληροφόρηση, αδυνατούμε να θέσουμε τις σωστές προτεραιότητες.

Και εδώ φοβόμαστε ότι συμβαίνει κάτι αντίστοιχο!

Η διατροφή είναι το 6ο -7ο must που πρέπει να κοιτάξετε για να αντιμετωπίσετε τον Κορονοϊό. Μένουμε Σπίτι είναι η καλύτερη σύσταση που θα μπορούσα να σας δώσουμε.

Η υγιεινή είναι το πρώτο μέτρο προφύλαξης. Σχολαστικό πλύσιμο χεριών, τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα, όταν επιστρέφεται απ’ έξω καθώς και πριν/μετά από την προετοιμασία φαγητού.

Να καλύπτετε το πρόσωπό σας με τον αγκώνα σας όταν βήχετε ή φτερνίζεστε. Εναλλακτικά να χρησιμοποιήσετε κάποιο χαρτομάντηλο, το οποίο στην πορεία θα πετάξετε. Μετά θυμηθείτε να πλύνετε τα χέρια σας.

Να πλένετε καλά τα φρούτα και τα λαχανικά πριν τα καταναλώσετε.

Να απολυμαίνετε τις επιφάνειες μαγειρέματος πριν και μετά τη χρήση τους.

Να διατηρείτε χωριστά τα μαγειρεμένα από τα ωμά τρόφιμα, ώστε να αποφύγετε την μεταφορά μικροβίων.

Να μαγειρεύτε ή να ζεσταίνετε το φαγητό σας σε θερμοκρασίες άνω των 72 βαθμών C για τουλάχιστον δύο λεπτά.

Επιπλέον μέτρα προφύλαξης, είναι να μην αγγίζετε το πρόσωπο σας, όταν είστε έξω από το σπίτι.

Κρατάμε αποστάσεις από τους άλλους, στο 1.5 μέτρο.

Καλός ύπνος, 7-9 ώρες στους ενήλικες, βοηθάει στη μείωση του στρες. Μη χάνετε το χρόνο σας στην τηλεόραση λοιπόν!

Άσκηση, είτε εντός είτε εκτός σπιτιού, βοηθάει την ενίσχυση του ανοσοποιητικού σας και λειτουργεί ως αντιστρες.

Τι θα συμβεί αν πετύχετε Υπερβολική Πρόσληψη σε θρεπτικά συστατικά;

Πολλές από τις ερωτήσεις που μας γίνονται, αφορούν κατά πόσο η πρόσληψη περισσότερου φαγητού ή θρεπτικών συστατικών μπορεί να ενισχύσει περισσότερο τον οργανισμό μας. Το ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα είναι αποτέλεσμα ισορροπημένης διατροφής και ενός υγιεινού τρόπου ζωής για μεγάλο χρονικό διάστημα και δε χτίζεται μέσα σε μερικές ημέρες.

Το να διπλασιάζετε τις ποσότητες φαγητού, αλλά και θρεπτικών συστατικών μέσα από τη λήψη συμπληρωμάτων διατροφής, δε σημαίνει ότι βοηθάτε και το ανοσοποιητικό σας να λειτουργήσει σωστά.

Η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να «πιάσει» ένα αυτοκίνητο είναι η ίδια είτε το ντεπόζιτο της βενζίνης είναι γεμάτο, είτε η βενζίνη είναι μέχρι τη μέση. Δηλαδή αν προσλάβετε τις επαρκείς ποσότητες από τη διατροφή σας δε χρειάζεται να γίνουν υπερβολές.

Ποια διατροφικά συστατικά χρειαζόμαστε περισσότερο αυτή την περίοδο;

Από δημοσκόπηση που τρέξαμε μέσα στην εβδομάδα για να δούμε ποια βιταμίνη ενισχύει το ανοσοποιητικό, το 56% απάντησε η βιταμίνη C και το 44% απάντησε η βιταμίνη D.

Η σωστή απάντηση είναι ότι η ισορροπημένη διατροφή δίνει ενίσχυση του ανοσοποιητικού και όχι κάποιο μεμονωμένο συστατικό.

Τώρα θα μπορούσαμε να αναδιατυπώσουμε την ερώτηση, ποια από τις δύο βιταμίνες χρειαζόμαστε περισσότερο αυτό το διάστημα; Η απάντηση  είναι η βιταμίνη D.

Το 90% της βιταμίνης D προέρχεται από την έκθεση του δέρματος στον ήλιο, ενώ το υπόλοιπο 10% λαμβάνεται μέσω της διατροφής. Το χειμώνα λόγω και της μειωμένης ηλιοφάνειας οι περισσότεροι παρουσιάζουν και μειωμένη βιταμίνη D. Το ίδιο συμβαίνει και αυτές τις ημέρες μου είμαστε κλεισμένοι στα σπίτια μας. Επιπλέον, από μελέτες έχει φανεί κάποια συσχέτιση με την ευεργετική της δράση σε καταστάσεις λοίμωξης του αναπνευστικού. Αυτό επομένως είναι άλλος ένας λόγος που σίγουρα δεν θέλετε να έχετε έλλειψη σε αυτό το θρεπτικό συστατικό.

Για να επιστρέψουμε και στη βιταμίνη C, είναι ένα πολύ γνωστό θρεπτικό συστατικό απαραίτητο για την καθημερινότητα, μιας και έχει ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Οι ανάγκες για τον υγιή πληθυσμό καλύπτονται πλήρως μέσα από τη διατροφή αφού είναι πολλά τα τρόφιμα, πέρα από το πορτοκάλι, που μας την παρέχουν. Να θυμάστε 4-6 φρούτα και λαχανικά επαρκούν.

Άλλο ένα απαραίτητο συστατικό του οργανισμού και του ανοσοποιητικού μας, είναι ο ψευδάργυρος. Η επιπλέον πρόσληψη ψευδαργύρου από τις τροφές, φαίνεται να δρα προληπτικά σε ένα κρυολόγημα, αλλά όχι να αντιμετωπίζει το συγκεκριμένο ή κάποιο άλλο παθογόνο ιό.

Που αξίζει να δώσετε επιπλέον προσοχή;

Μια ακόμη συνήθεια που ίσως μην έχετε συνδέσει με την άμυνα του οργανισμού σας, είναι η κατανάλωση αλκοόλ. Πάντα αναφέρομαι στην υπερκατανάλωση του, η οποία αποδυναμώνει την άμυνα μας και μας προσδίδει κενές θερμίδες.

Φροντίστε να ενυδατώνετε σωστά και επαρκώς τον οργανισμό σας, έχοντας ένα μπουκαλάκι νερό μαζί σας στο σπίτι ή έχοντας μεγάλη κούπα στον Η/Υ.

Συνοψίζοντας

Η μεσογειακή διατροφή καλύπτει όλα τα παραπάνω θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται ο οργανισμός μας. Και όλες οι συμβουλές που έχω αναφέρει ως τώρα και όλα τα δεδομένα, αφορούν τον υγιή πληθυσμό.

Παρόλα αυτά αν ανήκετε σε ευπαθείς ομάδες ή έχετε κάποια χρόνια νόσο ή βρίσκεστε σε κίνδυνο υποσιτισμού, τότε θα σας συνιστούσα να επικοινωνήσετε με το θεράποντα ιατρό σας και το διαιτολόγο σας για να συζητήσετε την πιθανή χρήση συμπληρωμάτων.

Κλείνοντας, δεν είναι όλα καλά, αλλά θα περάσει! Είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να ανασυγκροτηθούμε, όπως βλέπουμε τίποτα δεν είναι δεδομένο. Ο εύκολος τρόπος είναι να μην κάνετε τίποτα, να κάθεστε και να βλέπετε Netflix και ειδήσεις, να παρακολουθείτε τι κάνουν οι άλλοι στο facebook.

Εμείς θα σας προτείναμε να είστε εκεί για εσάς, να βάλετε πρόγραμμα, στόχους και να είστε παραγωγικοί.

Ακολούθησε το fmh.gr στο Twitter, στο Facebook και στο Instagram.

Μαρία Ζερβού, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος , Λουτράκι

διαιτολόγοι του fmh.gr

Πάρης Παπαχρήστος, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Αθήνα,Παγκράτι

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σανίδα

6 λόγοι για να κάνεις “Σανίδα” κάθε μέρα

Η άσκηση σανίδα είναι μία από τις πιο δημοφιλείς και μπορεί να πραγματοποιηθεί οπουδήποτε και χωρίς εξοπλισμό. Παρόλο που δείχνει απλή. μπορεί να βελτιώσει...