Αρχική Φυσικοθεραπεία Πως η άσκηση προλαμβάνει και βοηθά στην αρθρίτιδα

Πως η άσκηση προλαμβάνει και βοηθά στην αρθρίτιδα

Οστεοαρθρίτιδα και ρευματοειδής αρθρίτιδα μαστίζουν τον παγκόσμιο πληθυσμό, αλλά πλέον υπάρχουν λύσεις που βελτιώνουν τη ζωή των ασθενών. Η έγκαιρη επίσκεψη σε ρευματολόγο και φυσιοθεραπευτή, η απώλεια βάρους και η ένταξη στην καθημερινότητα ενός ασκησιολόγιου, βελτιώνουν την καθημερινότητα. Μάθετε τι πρέπει να κάνετε και τί να αποφύγετε με την αρθρίτιδα.

Πόνος στα χέρια, στη σπονδυλική στήλη, στα γόνατα στα ισχία. Δυσκαμψία, δυσκολία ακόμα και στο να σηκωθείς από το κρεβάτι. Η διάγνωση ακούγεται τρομακτική και η αλήθεια είναι πως τα πράγματα δεν είναι ευχάριστα. Η λέξη «αρθρίτιδα» θα σε ταλαιπωρήσει πιθανώς για όλη την υπόλοιπη ζωή σου. Δυστυχώς, οι πιθανότητες να συμβεί και σε ‘σένα είναι πολλές. Συμβαίνει άλλωστε σε 350 εκατ. ασθενείς παγκοσμίως, οι οποίοι παλεύουν με κάποια από τις πάνω από 100 διαφορετικές μορφές αρθρίτιδας που έχουν καταγραφεί. Δύο όμως είναι τα πιο πιθανά σενάρια. Πρόκειται για την οστεοαρθρίτιδα (ΟΑ) και τη ρευματοειδή αρθρίτιδα (ΡA). Υπάρχουν όμως και ευχάριστα νέα. Μπορείς να βελτιώσεις την κατάσταση και να ζήσεις μία φυσιολογική ζωή ακόμα και χωρίς πόνο…

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΟΣΤΕΟΑΡΘΡΙΤΙΔΑ

Γενικότερα, μπορούμε να προσδιορίσουμε πως κάθε φλεγμονώδης κατάσταση που αφορά τις αρθρώσεις του ανθρώπινου σώματος, αποκαλείται αρθρίτιδα. Οι διάφοροι τύποι  της νόσου διαχωρίζονται ανάλογα με τον παράγοντα που ευθύνεται για την εκδήλωσή τους.

Η οστεοαρθρίτιδα αποτελεί τον συνηθέστερο τύπο. Εκδηλώνεται συνήθως σε άτομα άνω των 40 ετών αλλά είναι δυνατό να εμφανιστεί και σε μικρότερες ηλικίες, κυρίως σαν συνέπεια παλαιού τραυματισμού της άρθρωσης (μετατραυματική αρθρίτιδα). Ενδεικτικό είναι ότι πάνω από ένα εκατ. παιδιά ανά τον κόσμο εμφανίζουν ήπια ή σοβαρότερα συμπτώματα.

Κλινικά, η οστεοαρθρίτιδα εκδηλώνεται με

  • οίδημα
  • πόνο
  • δυσκαμψία
  • παραμόρφωση και
  • αστάθεια της άρθρωσης.

Ουσιαστικά, το πρόβλημα βρίσκεται στη φθορά του αρθρικού χόνδρου, ο οποίος καλύπτει τις αρθρικές επιφάνειες και μειώνεται σε τέτοιο βαθμό, ώστε φτάνει να εξαφανιστεί, αφήνοντας τα οστά να έρθουν σε επαφή, δηλαδή σε τριβή μεταξύ τους. Η συνέπεια είναι να προκληθεί μία φλεγμονή, που σταδιακά καταστρέφει τις αρθρώσεις. Στην Ελλάδα υπολογίζονται κοντά στις 800.000 όσοι κάθε χρόνο θα εμφανίσουν κάποια συμπτώματα ήπιας ή έντονης οστεοαρθρίτιδας, κάτι που δείχνει πόσο εύκολο είναι να συμβεί στον οποιονδήποτε.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΡΕΥΜΑΤΟΕΙΔΗΣ ΑΡΘΡΙΤΙΔΑ

Αυτή η μορφή αρθρίτιδας αποτελεί τη δεύτερη σε συχνότητα μορφή της νόσου και είναι η πιο… βάρβαρη και η πιο… άδικη, αν μπορούμε να το πούμε αυτό. Συγκαταλέγεται στα αυτοάνοσα νοσήματα, καθώς δημιουργεί μία κατάσταση όπου το ανοσοποιητικό σύστημα του ασθενούς επιτίθεται στα ίδια του τα κύτταρα τα οποία αναγνωρίζει ως «εισβολείς». Χτυπάει περισσότερο τα άτομα που βρίσκονται ηλικιακά μεταξύ 35-55 ετών και σύμφωνα με το Ελληνικό Ιδρυμα Ρευματολογίας, η ρευματοειδής αρθρίτιδα θα εμφανιστεί στο 6,7% των ενηλίκων και είναι τρεις φορές μεγαλύτερη στις γυναίκες από ό,τι στους άνδρες. Βέβαια, μπορεί να χτυπήσει και άτομα οποιασδήποτε ηλικίας, ακόμη και τα παιδιά, ενώ συχνά προβάλει και άλλα όργανα, όπως τα νεφρά, το δέρμα, το γαστρεντερικό σύστημα.

 

ΙΑΤΡΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Καθώς η επιστήμη εξελίσσεται και ιδιαίτερα τα 30 τελευταία χρόνια, τόσο οι δυνατότητες ανακούφισης από τους ειδικούς ορθοπεδικούς, τους εξειδικευμένους ρευματολόγους και τους φυσιοθεραπευτές, μπορούν να προσφέρουν βοήθεια και λύσεις. Ολοκληρωτική εξάλειψη του προβλήματος είναι πολύ δύσκολο να υπάρξει σύντομα. Κυρίως, ο βασικός στόχος της θεραπείας τόσο για την ρευματοειδή αρθρίτιδα όσο και για την οστεοαρθρίτιδα είναι η μείωση της φλεγμονής, η θεραπεία του πόνου, η πρόληψη της βλάβης των αρθρώσεων και η επιβράδυνση της προόδου της νόσου. Το σημαντικότερο σε αυτές τις περιπτώσεις είναι η  έγκαιρη διάγνωση και κατά συνέπεια η πρώιμη θεραπευτική παρέμβαση, που μπορεί να επιφέρει την επιθυμητή ύφεση στα συμπτώματα και των δύο ασθενειών και να εξασφαλιστεί μια καλύτερη ποιότητα ζωής στους ασθενείς.

        • Μόνο 19% των ασθενών με ρευματοειδή αρθρίτιδα επισκέπτονται ρευματολόγους όταν εμφανίζεται η νόσος τους.
        • Μόνο 35% των ασθενών επισκέπτονται ρευματολόγους μέσα στους πρώτους 6 μήνες από την εμφάνιση της νόσου.
        • Περίπου 30% των ασθενών επισκέπτονται ρευματολόγους μετά από παρέλευση ενός ή περισσότερων χρόνων από την εμφάνιση της νόσου.
        • Περίπου 10% των ασθενών ουδέποτε επισκέπτονται ρευματολόγου

ΠΩΣ Η ΑΣΚΗΣΗ… ΝΙΚΑΕΙ ΤΗΝ ΑΡΘΡΙΤΙΔΑ

Εκτός της ιατρικής και φυσιοθεραπευτικής βοήθειας, ο ασθενής με αρθρίτιδα μπορεί να δει εντυπωσιακή βελτίωση, δουλεύοντας παράλληλα και μόνος του. Αυτό που πρέπει να κάνει, είναι να εντάξει την ήπια άσκηση στην καθημερινή ρουτίνα του. Επίσης, βοηθούν οι ασκήσεις ορθοσωμίας. Δυστυχώς, δεν θα μπορεί να κάνει όσα έκανε ανέμελα πριν τον επισκεφτεί η νόσος, αλλά ευτυχώς, θα μπορεί να είναι άκρως λειτουργικός. Αρκεί να μην το βάλει κάτω και να δουλέψει με τον εαυτό του και το σώμα, παίρνοντας όμως συγκεκριμένες οδηγίες από καταρτισμένους προπονητές, ώστε να μην χειροτερέψει άθελά του το πρόβλημα.

Σύμφωνα με το Υπουργείο Υγείας των Η.Π.Α., τουλάχιστον 150 λεπτά φυσικής άσκησης εβδομαδιαίως λειτουργούν τόσο προληπτικά, όσο και καταπραϋντικά κατά της αρθρίτιδας. Η κίνηση και η άσκηση έχουν αποδεδειγμένα θετικές συνέπειες στην διατήρηση της υγείας και της θρέψης του αρθρικού χόνδρου. Η μυϊκή ενδυνάμωση επίσης συνεισφέρει στην σταθεροποίηση των αρθρώσεων που στηρίζονται πλέον από ενδυναμωμένες μυϊκές ομάδες. Η απώλεια βάρους σε υπέρβαρους ασθενείς, έχει επίσης θεαματικά αποτελέσματα στη μείωση του πόνου και στην βελτίωση του εύρους κίνησης των αρθρώσεων, καθώς μειώνονται τα φορτία που πρέπει να στηρίξουν οι αυτές.

theraband x trainer

ΜΥΪΚΗ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ

Οι ήπιες ασκήσεις με βαράκια και ketllebell και οι ασκήσεις όπου χρησιμοποιείται το σωματικό βάρος ως αντίσταση, όπως το pilates και η yoga, μπορούν να ωφελήσουν όσους υποφέρουν από αρθρίτιδα. Θα πρέπει βέβαια οι προπονήσεις να γίνονται προσεκτικά, με μέτρο και παρατήρηση της αντοχής πριν να υπάρξει η αίσθηση του πόνου. Τα λάστιχα γυμναστικής, ένα απλό στρώμα και οι μπάλες γυμναστικής, μπορούν να προσφέρουν λύσεις για την υλοποίηση του ενδεικνυόμενου ασκησιολόγιου.

  1.  Βαθύ κάθισμα με την πλάτη στον τοίχο
  2. Pushups στον τοίχο
  3. Κολύμβηση, Pool Walking & Water Aerobics
  4.  PilatesYogaTai Chi
  5. Περιστασιακή άσκηση, όπως σκάλες, κηπουρική, οικιακές εργασίες
  6. Ασκήσεις με ΟΡΓΑΝΑ ΑΣΚΗΣΗΣ ΧΕΡΙΩΝ ΚΑΙ ΔΑΚΤΥΛΩΝ για τις μικρο-αρθρώσεις του χεριού.
     

ΤΙ ΝΑ ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ

Για όσους προηγουμένως υπήρξαν αδρανείς, δεν πρέπει να υπάρξει βιασύνη. Απαιτούνται προσεκτικά βήματα. Το καλύτερο είναι να γίνει αρχή με το περπάτημα, το ποδήλατο και μερικές χαλαρές ασκήσεις σωματικού βάρους. Πρέπει να αποφευχθεί οποιαδήποτε άσκηση επιδεινώνει την αρθρίτιδα. Τα πάντα βέβαια εξαρτώνται από τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων και από το πώς το κάθε σώμα ανταποκρίνεται στη δραστηριότητα, σε συμβατότητα πάντα με τις συμβουλές του γιατρού και του προπονητή. Η προετοιμασία και το κλείσιμο της προπόνησης με ζέσταμα και διατάσεις είναι ένα τρομερά σημαντικό μέρος της επιτυχίας. Και στο τέλος, ποτέ, μα ποτέ δεν πρέπει κανείς να ξεχνάει να βάζει κάποιο επίθεμα πάγου, ο οποίος μειώνει τη φλεγμονή και τον πόνο.

 

Απαγορεύονται…

  • Σπριντ
  • Εντονες δραστηριότητες
  • Ανάβαση σε μεγάλη κλίση
  • Εντονη κόπωση
  • Γκολφ, μπάσκετ, τένις και όσα αθλήματα έχουν επαναλαμβανόμενες κινήσεις
  • Ανύψωση βαρών πάνω από τους ώμους
  • Καθίσματα και προβολές με βάρη

* Από τη συντακτική ομάδα του Physiomart.gr

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

5 Προγράμματα στίβου για ταχύτητα, δύναμη και αντοχή!

Για κάποιους το τρέξιμο είναι σκέτο βασανιστήριο. Αλλά αν είστε αρνητικοί στη προπόνηση cardio, τότε εμείς σας προτείνουμε να δοκιμάσετε αυτές τις ασκήσεις για...