More
    ΑρχικήΔιατροφήΠως μας βοηθάει η φαινυλαλανίνη στην απώλεια βάρους;

    Πως μας βοηθάει η φαινυλαλανίνη στην απώλεια βάρους;

    Το τελευταίο διάστημα κυκλοφορούν στην αγορά διαφορά ροφήματα αλλά και συμπληρώματα με κύριο συστατικό την φαινυλαλανίνη. Σε αυτό το άρθρο λοιπόν θα μάθεις τι είναι η φαινυλαλανίνη, ποιες είναι οι παρενέργειες της αλλά και ποιες τροφές την περιέχουν.

    Γράφει η Κατερίνα Νταλέ, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Κύμη Ευβοίας

    Τι είναι η φαινυλαλανίνη

    Η φαινυλαλανίνη είναι ένα απο τα 9 απαραίτητα αμινοξέα, την βρίσκουμε σε 2 μορφές την L- & D-φαινυλαλανίνη.

    Πρόκειται για ένα αμινοξύ που το σώμα σου δεν είναι σε θέση να παράγει αρκετή ποσότητα από μόνο του και για αυτό καλείται απαραίτητο αμινοξύ. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να το λαμβάνεις από τη διατροφή σου.

    αμινοξεα τροφες

    Το σώμα σου χρειάζεται αυτό το αμινοξύ για να παράγει τις πρωτεΐνες άλλα και άλλα σημαντικά μόρια. Η φαινυλαλανίνη λοιπόν μετατρέπεται στο αμινοξύ τυροσίνη, το οποίο στη συνέχεια χρησιμοποιείται για την παραγωγή σημαντικών μορίων όπως της ντοπαμίνης και νορεπινεφρίνης.

    Αυτά τα μόρια εμπλέκονται σε διάφορες πτυχές της υγείας σου, συμπεριλαμβανομένης της διάθεσής, της ενέργειας, της λειτουργίας του εγκεφάλου, των αντιδράσεων στο στρες αλλά και της μείωσης του πόνου.

    Που την βρίσκουμε

    Πολλές φυτικές και ζωικές τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες περιέχουν φαινυλαλανίνη καθώς επίσης και στο τεχνητό γλυκαντικό, την ασπαρτάμη, που προστίθεται συχνά στη σόδα διαίτης και σε πολλά τρόφιμα χωρίς ζάχαρη.

    Στην συνέχεια θα βρεις μερικές από τις κορυφαίες πηγές τροφίμων φαινυλαλανίνης

    • Κρέας: μοσχάρι, χοιρινό, αρνί, ελάφι κ.α
    • Πουλερικά: κοτόπουλο, γαλοπούλα, πάπια κ.α
    • Θαλασσινά: σολομός, πέστροφα, τόνος, σκουμπρί, γαρίδες, αστακός
    • Αυγά
    • Γαλακτοκομικά: γάλα, τυρί, γιαούρτι
    • Ξηροί καρποί: αμύγδαλα, φιστίκια, μακαντάμια, κάσιους, καρύδια
    • Σπόροι: κολοκύθας,κάνναβης, ηλιόσποροι
    • Βούτυρα ξηρών καρπών: φυστικοβούτυρο, βούτυρο αμυγδάλου, βούτυρο κάσιους
    • Όσπρια: φακές, ρεβίθια, φασόλια
    • Δημητριακά ολικής αλέσεως: κινόα, βρώμη, σίκαλη, κριθάρι, σιτάρι
    • Προϊόντα σόγιας: σόγια, τόφου, ενταμάμε
    • Προϊόντα διαίτης: σόδα διαίτης και παγωτό χωρίς ζάχαρη, τσίχλες, καραμέλες και αρωματισμένα γιαούρτια με ασπαρτάμη

    αυγα αμινοξεα φαινυλαλανινη

    Παρενέργειες της φαινυλαλανίνης

    Για υγιείς ενήλικες, η φαινυλαλανίνη θεωρείται ασφαλής σε ποσότητες που βρίσκονται φυσικά στα τρόφιμα. Ωστόσο, τα άτομα με φαινυλκετονουρία (PKU) δεν μπορούν να τη μεταβολίσουν και πρέπει να ελαχιστοποιήσουν την πρόσληψή τους για να αποτρέψουν δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία.

    Οι επικίνδυνα υψηλές συγκεντρώσεις φαινυλαλανίνης στο αίμα μπορεί να προκαλέσουν σοβαρή εγκεφαλική βλάβη, καθυστερημένη ανάπτυξη, διανοητική αναπηρία και προβλήματα με τη μεταφορά άλλων αμινοξέων στον εγκέφαλο.

    Η φαινυλκετονουρία σχετίζεται επίσης με πολλές άλλες διαταραχές, όπως η επιληψία, τα υπερδραστήρια αντανακλαστικά και νευρολογικά ζητήματα όπως τικ ή τρόμος. Λόγω της σοβαρότητας αυτής της διαταραχής, τα νεογνά ελέγχονται γενικά για αυτήν αμέσως μετά τη γέννηση

    Επίσης τα άτομα που λαμβάνουν φάρμακα για τη σχιζοφρένεια θα πρέπει να αποφεύγουν τη χρήση φαινυλαλανίνης, καθώς θα μπορούσε να επιδεινώσει τα συμπτώματα της όψιμης δυσκινησίας, μιας κατάστασης που χαρακτηρίζεται από ακούσιες, επαναλαμβανόμενες κινήσεις.

    Ενώ οι έγκυες ή θηλάζουσες γυναίκες θα πρέπει να αποφεύγουν τη λήψη συμπληρωμάτων, καθώς υπάρχει περιορισμένη έρευνα για την ασφάλειά τους και τις πιθανές μακροπρόθεσμες επιπτώσεις τους.

    ζυγιζομστε παντα πρωι και πρωινες ωρες

    Πως βοηθάει στην μείωση του βάρους;

    Ως συμπλήρωμα διατροφής, η L-φαινυλαλανίνη μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους με δύο τρόπους.

    Πρώτον, η ορμόνη χολοκυστοκινίνη (CCK), η οποία διεγείρεται από την L-φαινυλαλανίνη, μπορεί να λειτουργήσει ως κατασταλτικό της όρεξης και έτσι να οδηγήσει σε χαμηλότερη κατανάλωση θερμίδων κατά τη διάρκεια της ημέρας. Είναι ωστόσο ένας σύνδεσμος απώλειας βάρους που διερευνάται.

    Ενώ επίσης η L-φαινυλαλανίνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να διατηρήσει τα επίπεδα τυροσίνης και επομένως ντοπαμίνης σε υψηλά κατά την διάρκεια της δίαιτας. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της επιθυμίας για φαγητό και να οδηγήσει σε πιο βιώσιμη απώλεια βάρους.

    Επιπλέον οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες σχετίζονται με μεγαλύτερο κορεσμό και έτσι μπορεί να σε βοηθήσουν σε μια προσπάθεια απώλεια βάρους. Βέβαια απευθύνσου πάντα σε έναν επαγγελματία Διαιτολόγο-Διατροφολόγο με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος πριν ξεκινήσεις κάποια αλλαγή στην διατροφή σου.

    Συμπερασματικά

    Η φαινυλαλανίνη πρόκειται για ένα απαραίτητο αμινοξύ που πρέπει να το λαμβάνεις μέσω της διατροφής σου, ωστόσο δεν χρειάζεται να επιλέγεις τρόφιμα με βάση την περιεκτικότητά τους σε φαινυλαλανίνη.

    Αντίθετα, η κατανάλωση μιας ποικιλίας τροφών πλούσιων σε πρωτεΐνες κατά τη διάρκεια της ημέρας σου παρέχει όλη τη φαινυλαλανίνη που χρειάζεσαι μαζί με άλλα απαραίτητα αμινοξέα και θρεπτικά συστατικά.

    Τέλος να θυμάσαι πως η κατανάλωση της γενικά θεωρείται ασφαλές για υγιή άτομα, βέβαια είναι σημαντικό αν πάσχεις από φαινυλκετονουρία (PKU) να διατηρείς χαμηλή την πρόσληψη της για να αποφύγεις πιθανές επικίνδυνες παρενέργειες.

    Φυσικά αν παρατηρήσεις οποιεσδήποτε αρνητικές παρενέργειες μετά τη λήψη ενός συμπληρώματος φαινυλαλανίνης ή την κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη, μίλησε με το γιατρό σου.

    ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Πόση πρωτεΐνη ανα γεύμα μπορεί να απορροφήσει ο οργανισμός μου;

    Ακολούθησε το fmh.gr στο Google News, στο Twitter, στο Facebook στο Υoutube και στο Instagram

    διατροφολογος ευβοια στην κυμη

    Κατερίνα Νταλέ, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Κύμη Ευβοίας

    Ακολούθησε την Κατερίνα στο Facebook και στο Instagram

    Βιβλιογραφία

    • National Center for Biotechnology Information (2022). PubChem Compound Summary for CID 6140, Phenylalanine. Retrieved September 12, 2022 from https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Phenylalanine.
    • Cornett EM, Novitch M, Kaye AD, Kata V, Kaye AM. Medication-Induced Tardive Dyskinesia: A Review and Update. Ochsner J. 2017 Summer;17(2):162-174. PMID: 28638290; PMCID: PMC5472076.
    • Belujon P, Grace AA. Dopamine System Dysregulation in Major Depressive Disorders. Int J Neuropsychopharmacol. 2017 Dec 1;20(12):1036-1046. doi: 10.1093/ijnp/pyx056. PMID: 29106542; PMCID: PMC5716179.
    • Stone WL, Basit H, Los E. Phenylketonuria. [Updated 2022 Jun 7]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2022 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK535378/
    • Sumaily KM, Mujamammi AH. Phenylketonuria: A new look at an old topic, advances in laboratory diagnosis, and therapeutic strategies. Int J Health Sci (Qassim). 2017 Nov-Dec;11(5):63-70. PMID: 29114196; PMCID: PMC5669513.
    • Choudhary AK, Pretorius E. Revisiting the safety of aspartame. Nutr Rev. 2017 Sep 1;75(9):718-730. doi: 10.1093/nutrit/nux035. Erratum in: Nutr Rev. 2018 Apr 1;76(4):301. Erratum in: Nutr Rev. 2018 Nov 1;76(11):860. PMID: 28938797.
    • Russell AL, McCarty MF. DL-phenylalanine markedly potentiates opiate analgesia – an example of nutrient/pharmaceutical up-regulation of the endogenous analgesia system. Med Hypotheses. 2000 Oct;55(4):283-8. doi: 10.1054/mehy.1999.1031. PMID: 10998643.
    • MacDonald A, van Wegberg AMJ, Ahring K, Beblo S, Bélanger-Quintana A, Burlina A, Campistol J, Coşkun T, Feillet F, Giżewska M, Huijbregts SC, Leuzzi V, Maillot F, Muntau AC, Rocha JC, Romani C, Trefz F, van Spronsen FJ. PKU dietary handbook to accompany PKU guidelines. Orphanet J Rare Dis. 2020 Jun 30;15(1):171. doi: 10.1186/s13023-020-01391-y. Erratum in: Orphanet J Rare Dis. 2020 Sep 1;15(1):230. PMID: 32605583; PMCID: PMC7329487.
    • Lieverse RJ, Jansen JB, Masclee AA, Lamers CB. Satiety effects of a physiological dose of cholecystokinin in humans. Gut. 1995 Feb;36(2):176-9. doi: 10.1136/gut.36.2.176. PMID: 7883212; PMCID: PMC1382399.
    • Hardman CA, Herbert VM, Brunstrom JM, Munafò MR, Rogers PJ. Dopamine and food reward: effects of acute tyrosine/phenylalanine depletion on appetite. Physiol Behav. 2012 Mar 20;105(5):1202-7. doi: 10.1016/j.physbeh.2011.12.022. Epub 2011 Dec 30. PMID: 22230253.

    Ακολουθήστε μας

    97,961ΥποστηρικτέςΚάντε Like
    28,027ΑκόλουθοιΑκολουθήστε