More
    ΑρχικήΔιατροφήΠοια είναι τα οφέλη απο την λευκίνη για την υγεία σου;

    Ποια είναι τα οφέλη απο την λευκίνη για την υγεία σου;

    Tα αμινοξέα είναι δομικά στοιχεία της πρωτεΐνης. Κάποια συντίθενται στον οργανισμό μας και κάποια άλλα όχι. Αυτά που δεν τα συνθέτει ο οργανισμός μας και πρέπει να ληφθούν από τις τροφές λέγονται απαραίτητα αμινοξέα. Ένα από αυτά είναι και η λευικίνη. Ας δούμε που μας βοηθά.

    Γράφει η Στέλλα Μορφογιάννη, Διαιτολόγος , Λάρισα

    Λευκίνη και μυϊκή μάζα

    Η λευκίνη είναι είναι απαραίτητο αμινοξύ σημαντικό για την επισκευή και το «χτίσιμο» των μυών. Ιδιαίτερα στους ηλικιωμένους η λήψη λευκίνης είναι δυνατό να αποτρέψει την σαρκοπενία. Με τον όρο σαρκοπενία αναφερόμαστε στην απώλεια σκελετικής μυϊκής μάζας και δύναμης που συμβαίνει κατά τη διάρκεια της γήρανσης. Η διατροφική παρέμβαση είναι η κύρια θεραπευτική προσέγγιση για τους ηλικιωμένους καθώς πολύ συχνά η ζωή τους είναι καθιστική λόγω δυσλειτουργιών, αδυναμίας αλλά και αναπηρίας.

    Επίσης αποτελεσματικές παρεμβάσεις στη μείωση της σοβαρότητας αλλά και στην πρόληψη της επιδείνωσης της σαρκοπενίας είναι η σωματική άσκηση, ιδιαίτερα με αντιστάσεις και η χορήγηση συμπληρωμάτων διατροφής σε συνδυασμό πάντα με στοχευμένη διατροφή. Η πρόσληψη τροφής που περιέχει πρωτεΐνες και λευκίνη κατά τη διάρκεια των γευμάτων διεγείρει τη σύνθεση των μυϊκών πρωτεϊνών. Τα χαμηλότερα επίπεδα λευκίνης στο αίμα σχετίζονται με χαμηλότερες τιμές του δείκτη σκελετικών μυών, της δύναμης της λαβής και της απόδοσης.

    Λευκίνη και διαχείριση σακχάρου

    • Επίσης έχει βοηθητικό ρόλο στην διαχείριση του επιπέδου του σακχάρου στο αίμα.
    • Διευκολύνει την πρόσληψη γλυκόζης από τα κύτταρα,
    • Διεγείρει την έκκριση ινσουλίνης από βήτα κύτταρα του παγκρέατος,
    • Βελτιώνει την ανταπόκριση στην ινσουλίνη.
    • Δρα ως πηγή γλυκονεογένεσης (σύνθεση γλυκόζης από μη υδατάνθρακες) στο ήπαρ. Αυτό
    • Βοηθά το σώμα και τους μυς να επουλωθούν. Η λευκίνη έχει αποδειχθεί ότι προάγει την πρόσληψη γλυκόζης κι αυξάνει την ευαισθησία στην ινσουλίνη στους σκελετικούς μυες.

    Επίσης δρά συνεργικά

    • με την γλυκόζη κι ενεργοποιεί την έκκριση ινσουλίνης
    • με την ινσουλίνη και ρυθμίζει την πρωτεϊνική σύνθεση.

    Απώλεια βάρους

    Η λευκίνη μπορεί να βοηθήσει στην διατήρηση της μυϊκής μάζας σε ένα διαιτώμενο. Η διατήρηση της μυϊκής μάζας είναι σημαντική τόσο για την αρχική απώλεια βάρους όσο και για τη συντήρηση του , επειδή αυτοί οι μύες βοηθούν τον μεταβολισμό μας να λειτουργεί καλύτερα. Το σώμα σας λαμβάνει ενέργεια από διάφορες πηγές αλλά το μεγαλύτερο μέρος της έρχεται με τη μορφή πρωτεϊνών, λίπους και υδατανθράκων. Οι υδατάνθρακες μετατρέπονται σε γλυκόζη, η οποία λειτουργεί ως πηγή γρήγορης και εύκολης ενέργειας.

    Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο καταναλώνουμε πολλούς υδατάνθρακες πριν από μια δύσκολη μέρα προπόνησης ή αγώνα.
    Η επεξεργασία της πρωτεΐνης γίνεται διαφορετικά επειδή είναι πιο δύσκολο να αφομοιωθεί. Έτσι, το σώμα μπαίνει σε λειτουργία εξοικονόμησης ενέργειας. Αποτέλεσμα αυτού είναι το αίσθημα της πείνας να μειώνεται σημαντικά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μια δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες είναι πιο χορταστική και γιατί βοηθά στην απώλεια βάρους.

    Οι δίαιτες πλούσιες σε πρωτεΐνες τείνουν να καταστέλλουν την πρόσληψη τροφής ανεξάρτητα από την περιεκτικότητα σε λίπος και υδατάνθρακες, ενώ οι δίαιτες χαμηλής πρωτεΐνης οδηγούν σε αυξημένη πρόσληψη τροφής.
    Η λευκίνη είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για το σκοπό αυτό αφού μειώνει την επιθυμία για φαγητό όλη την ημέρα.

    Το σύστημα TOR

    Ο κύριος ρόλος της λευκίνης μετά το γεύμα είναι να προάγει τη σύνθεση πρωτεϊνών των σεκλετικών μυών ενεργοποιώντας τον μηχανιστικό στόχο της ραπαμυκίνης (MTOR). Το MTOR έχει δύο κύρια πρωτεϊνικά σύμπλοκα: το MTORC1 που επηρεάζει πολυάριθμες κυτταρικές λειτουργίες, συμπεριλαμβανομένης της πρωτεϊνικής σύνθεσης και της αυτοφαγίας και MTORC2 που επηρεάζει ορισμένες από τις δραστηριότητες της ινσουλίνης και των υποδοχέων IGF-1 και του κυτταροσκελετού.

    Σε πολύ υψηλές συγκεντρώσεις στον εγκέφαλο, η λευκίνη δρα επίσης απευθείας στο MTOR στον υποθάλαμο για να καταστέλλει την όρεξη.
    Η υψηλή πρόσληψη ζωικής πρωτεΐνης αυξάνει την οξείδωση της λευκίνης και προωθεί τη χρήση αμινοξέων ως καυσίμου.

    Πηγές λευκίνης

    Λευκίνη υπάρχει στο τυρί, αυγά, τα περισσότερα κρέατα, σπόρους και ξηρούς καρπούς.
    Η ανεπάρκεια λευκίνης δεν είναι συχνή και μπορεί να οδηγήσει σε παρόμοια συμπτώματα όπως μυϊκή αδυναμία και διακυμάνσεις σακχάρου στο αίμα.
    Η λευκίνη είναι τοξική για τον εγκέφαλο εάν συσσωρεύεται σε εξαιρετικά υψηλό επίπεδο. Υπάρχει μια ασθένεια που ονομάζεται MSUD «νόσος οσμής ούρων σαν σιρόπι σφενδάμου» που προκαλείται από την αδυναμία διάσπασης της λευκίνης και άλλων αμινοξέων που όταν συσσωρεύονται δημιουργείται εγκεφαλική βλάβη και πιθανώς ακόμη και θάνατος.

    Ημερήσα πρόσληψη

    Για τους ενήλικες, η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη είναι 55mg/kg βάρους (4,4 γραμμάρια ημερησίως για ένα άτομο 80 kg).
    Η σύσταση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για υγιείς ενήλικες είναι τα 39 mg/kg βάρους και ισοδυναμεί με περίπου 3,1 γραμμάρια την ημέρα για ένα άτομο 80 kg.

    Ακολούθησε το fmh.gr στο Google News, στο Twitter, στο Facebook στο Υoutube και στο Instagram

    διαιτολόγος Λαρισα

    Στέλλα Μορφογιάννη, Διαιτολόγος , Λάρισα

    Πηγές

    CHANDRAN K, DAMODARAN M. Amino-acids and proteins in haemoglobin formation. 2. Isoleucine. Biochem J. 1951 Aug;49(3):393-8. doi: 10.1042/bj0490393. PMID: 14858348; PMCID: PMC1197518.

    Kalogeropoulou D, Lafave L, Schweim K, Gannon MC, Nuttall FQ. Leucine, when ingested with glucose, synergistically stimulates insulin secretion and lowers blood glucose. Metabolism. 2008 Dec;57(12):1747-52. doi: 10.1016/j.metabol.2008.09.001. PMID: 19013300.

    Liang YF, Long ZX, Zhang YJ, Luo CY, Yan LT, Gao WY, Li H. The chemical mechanisms of the enzymes in the branched-chain amino acids biosynthetic pathway and their applications. Biochimie. 2021 May;184:72-87. doi: 10.1016/j.biochi.2021.02.008. Epub 2021 Feb 16. PMID: 33607240.

    Liu H, Liu R, Xiong Y, Li X, Wang X, Ma Y, Guo H, Hao L, Yao P, Liu L, Wang D, Yang X. Leucine facilitates the insulin-stimulated glucose uptake and insulin signaling in skeletal muscle cells: involving mTORC1 and mTORC2. Amino Acids. 2014 Aug;46(8):1971-9. doi: 10.1007/s00726-014-1752-9. Epub 2014 May 8. PMID: 24806638.

    PubChem [Internet]. Bethesda (MD): National Library of Medicine (US), National Center for Biotechnology Information; 2004-. PubChem Compound Summary for CID 6106, Leucine; [cited 2021 Nov. 9]. Available from: https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Leucine

    Rondanelli M, Nichetti M, Peroni G, Faliva MA, Naso M, Gasparri C, Perna S, Oberto L, Di Paolo E, Riva A, Petrangolini G, Guerreschi G, Tartara A. Where to Find Leucine in Food and How to Feed Elderly With Sarcopenia in Order to Counteract Loss of Muscle Mass: Practical Advice. Front Nutr. 2021 Jan 26;7:622391. doi: 10.3389/fnut.2020.622391. PMID: 33585538; PMCID: PMC7874106.

     


    Ακολουθήστε μας

    97,961ΥποστηρικτέςΚάντε Like
    28,027ΑκόλουθοιΑκολουθήστε