Η Μπύρα, το Αλκοόλ και η Άσκηση – Fitness Motivation Hellas

Έρχονται στιγμές που όσο σκληρά κι αν γυμναζόμαστε ή όσο προσηλωμένοι και να είμαστε στην προσπάθεια επίτευξης ενός υγιούς σωματικού βάρους, στα πλαίσια της κοινωνικοποίησης ή ακόμα και της χαλάρωσης και της αποφόρτισης, καταλήγουμε να πίνουμε μία δυο μπυρίτσες ή ποτάκια. Τι ακριβώς ισχύει όμως για τη μπίρα και το αλκοόλ γενικότερα? Πόσο επιβλαβή μπορούν να είναι για τον οργανισμό μας? Επηρεάζουν αρνητικά την προσπάθειά μας?

Και πίνω μπύρες…

Η μπύρα  είναι ένα από τα παλαιότερα και δημοφιλέστερα αλκοολούχα ποτά στην ιστορία του ανθρώπινου είδους. Θα μπορούσε να θεωρηθεί καλή επιλογή αφού είναι πλούσια σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, μέταλλα και αντιοξειδωτικά. Επιπλέον, αποτελεί εξαιρετική πηγή πυριτίου υψηλής βιοδιαθεσιμότητας, το οποίο συμβάλλει στην αύξηση της οστικής πυκνότητας και τη διατήρηση του συνδετικού ιστού. Αξιοσημείωτο πως το περιεχόμενο της σε υδατάνθρακες είναι χαμηλότερο από πολλούς χυμούς ή γάλατα στην ίδια ποσότητα γι΄αυτό και η ήπια κατανάλωση μπίρας μπορεί να επιφέρει χαμηλότερα επίπεδα ινσουλινοαντίστασης, η οποία σχετίζεται με την εμφάνιση σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2.

Βέβαια, όσο καλή και αν φαίνεται δεν πρέπει να ξεχνάμε πως πρόκειται για αλκοολούχο ποτό γι΄αυτό και χρήζει προσοχής και μέτρου όσον αφορά την κατανάλωση της.

Στην υγειά μας

Η αιθανόλη (αλκοόλ) είναι μία από τις πιο δημοφιλείς ψυχοτρόπους ουσίες στον κόσμο. Η κατανάλωση της μπορεί να έχει άμεση και ισχυρή επίδραση στη διάθεση και την ψυχική μας κατάσταση, γι΄αυτό και έχει συνδεθεί άμεσα τόσο με στιγμές διασκέδασης και εξωστρέφειας όσο και με στιγμές στενοχώριας, θλίψης και εσωστρέφειας. Σήμερα υπάρχουν πολλές και διαφορετικές απόψεις όσον αφορά την κατανάλωση αλκοόλ και την συνολική επίδραση που μπορεί να έχει στην υγεία μας. Το πόσο ωφέλιμο ή επιβλαβές μπορεί να είναι για τον οργανισμό μας εξαρτάται από πληθώρα παραγόντων, όπως η κατάσταση υγείας του οργανισμού, η ποσότητα που καταναλώνεται, η ηλικία κλπ.

Η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ ωστόσο έχει συνδυαστεί, σύμφωνα με τους επιστήμονες, με πολλαπλά οφέλη για την υγεία. Συγκεκριμένα, λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε αντιοξειδωτικά (φλαβονοειδή στο κρασί, φερουλικό οξύ στη μπύρα, ελλαγικό οξύ στο ουίσκι) μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης θρόμβωσης και φλεγμονής, ενώ αυξάνει τα επίπεδα καλής χοληστερόλης (HDL) και έχει καρδιοπροστατευτικό ρόλο. Επιπλέον, το αλκοόλ και, ιδιαίτερα, η μπύρα που είναι πλούσια σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, φέρεται να χαρίζει ευεξία, να έχει αγχολυτική και αντικαταθλιπτική δράση και να βελτιώνει τη γνωστική αντίληψη σε ηλικιωμένους.

Σε γενικές γραμμές η πλειοψηφία των ειδικών συνοψίζει τις οδηγίες στην ποσότητα και τη συχνότητα κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών. Είναι προτιμότερο να πίνει κανείς 1-2 μονάδες* αλκοόλ ημερησίως από το να πίνει μεγαλύτερες ποσότητες σε μικρότερη συχνότητα.

(Στην Ελλάδα 1 μονάδα αλκοόλ = 10γρ αιθανόλης

δηλ περίπου 25ml ποτού 40% vol = 200ml μπίρας 5% vol =  90ml κρασί 12% vol)

Workouts & αλκοόλ

Εστιάζοντας στη σχέση κατανάλωσης αλκοόλ και άσκησης, οι απόψεις διίστανται. Πολλοί υποστηρίζουν πως το αλκοόλ μετά την άσκηση δεν έχει αρνητική επίδραση στον οργανισμό, πολλοί όμως είναι και αυτοί που υποστηρίζουν το αντίθετο. Σε γενικές γραμμές, συνοψίζοντας τα δεδομένα, σε όσους ασκούνται η επιστήμη θα έλεγε ότι μία ή δύο μπύρες μετά την άσκηση είναι ΟΚ.

Η μπύρα συγκεκριμένα έχει εξεταστεί σε μελέτες ως εναλλακτικό είδος αθλητικού ποτού. Και αυτό γιατί η διατροφική της σύνθεση μπορεί να λειτουργήσει, με την προσθήκη νατρίου, ως μέσο ενυδάτωσης και αποκατάστασης του οργανισμού μετά την άσκηση. Η ποσότητα αιθανόλης που περιέχει όμως, αν και σχετικά μικρή, μπορεί να συμβάλλει στην περαιτέρω αφυδάτωση του σώματος. Επομένως, όσοι σκεφτήκατε να προμηθευτείτε μπύρα για το επόμενο workout σας καλύτερα να το αναβάλετε ή προτιμήστε αυτή με το χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ…

Υπάρχει βέβαια και πλήθος μελετών που εξετάζει την επίδραση του αλκοόλ στην ικανότητα του σώματος να συνθέτει πρωτεΐνη μετά την άσκηση. Στην περίπτωση υπερ-κατανάλωσης αλκοόλ άμεσα και μέχρι και 4 ώρες μετά την άσκηση, η διαδικασία της πρωτεϊνοσύνθεσης μπορεί να μειωθεί. Άρα το συμπέρασμα είναι πως η κατανάλωση αλκοόλ με μέτρο, δηλ 1-2 μπύρες ή 1-2 ποτήρια κρασί, συνοδευόμενα πάντα από την κατανάλωση νερού, μετά από ένα workout δε βλάπτουν και δεν εμποδίζουν την αποκατάσταση του οργανισμού. Και φυσικά ούτε λόγος για την κατανάλωση αλκοόλ πριν την άσκηση…

Το αλκοόλ παχαίνει?

 Ως ισχυρισμός είναι αρκετά ανακριβής. Η αύξηση του σωματικού βάρους, όσον αφορά την πρόσληψη αιθανόλης, εξαρτάται καθαρά από την ποσότητα και το είδος ποτού που καταναλώνεται. Το θερμιδικό περιεχόμενο ενός ποτού εξαρτάται κυρίως από την περιεκτικότητά του σε αιθυλική αλκοόλη και από πρόσθετα συστατικά (π.χ. ζάχαρη) που μπορεί να περιέχει. Ποτά μικρής περιεκτικότητας σε αλκοόλ καθώς και τα καθαρά ποτά έχουν χαμηλό θερμιδικό περιεχόμενο, σε σχέση με διάφορα ηδύποτα (λικέρ) και κοκτέιλ.

Για παράδειγμα, η μπύρα (5% vol) έχει 45kcal ανά 100ml, όλα τα καθαρά ποτά (π.χ. βότκα, τζιν, ουίσκι, ρούμι) περιεκτικότητας περίπου 40% vol σε αλκοόλ έχουν περίπου 360kcal ανά 100ml, το λευκό κρασί περιεκτικότητας περίπου 13% vol 117kcal ανά 100ml ενώ το κόκκινο περιεκτικότητας περίπου 15% vol 135kcal ανά 100ml.

Τα διάφορα λικέρ αποδίδουν περισσότερες θερμίδες λόγω της ζάχαρης που περιέχουν. Κάτι ανάλογο συμβαίνει με ποτά υψηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ ή διάφορα κοκτέιλ τα οποία περιέχουν συνδυασμό ποτών, κρέμας γάλακτος, σιροπιών και ζαχαρούχων ροφημάτων.

Έτσι, η μέτρια κατανάλωση μπίρας, κρασιού ή καθαρών ποτών δύσκολα μπορεί να ευνοήσει την αύξηση βάρους. Αυτό που πραγματικά συμβάλλει στην αύξηση ή τη μη απώλεια βάρους είναι η αλόγιστη κατανάλωση διαφόρων, αλμυρών κυρίως, συνοδευτικών πειρασμών συγχρόνως με την κατανάλωση αλκοόλ.

Τελικά…

Η κατανάλωση αλκοόλ στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής και ενός υγιεινού τρόπου ζωής σαφώς και δεν είναι απαγορευμένη. Σε πολλές περιπτώσεις έχει αποδειχθεί να έχει προστατευτική και ωφέλιμη δράση τόσο στη σωματική όσο και την ψυχική υγεία. Δεν πρέπει βέβαια να ξεχνάμε πόσο σημαντικό είναι η όποια κατανάλωση αλκοόλ να γίνεται σωστά, με μέτρο και χωρίς υπερβολές!

 

Ελίνα Ασημακοπούλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, BSc