Πόσοι από εμάς δεν έχουν «χτυπηθεί» στο γυμναστήριο προκειμένου να «κάψουν» την πίτσα, την καρμπονάρα, το γαλακτομπούρεκο που είχαν φάει λίγο νωρίτερα? Πόσοι αρκετά συχνά ως καθημερινά τρώνε ένα γλυκό ή κάτι που θεωρείται «παχυντικό» με τη λογική πως δε θα επιβαρυνθούν λόγω της προπόνησης που θα ακολουθήσει? Είναι κάτι που ισχύει όμως αυτό?

Δυστυχώς ή ευτυχώς δεν ισχύει καθόλου. Η άσκηση δεν μπορεί να αντισταθμίσει, για πολλούς λόγους, την κακή διατροφή! Άλλωστε ο σκοπός είναι να τροφοδοτούμε τους μυς μας και όχι τους γευστικούς μας κάλυκες.

Αύξηση σωματικού βάρους

Η αυξομείωση του βάρους, σε έναν υγιή οργανισμό, σχετίζεται άμεσα με την πρόσληψη και τη δαπάνη ενέργειας. Όταν η συνολική ημερήσια ποσότητα θερμίδων που προσλαμβάνει κανείς από την τροφή είναι μεγαλύτερη από το σύνολο της ενεργειακής δαπάνης από την φυσική δραστηριότητα και το βασικό μεταβολισμό τότε το σωματικό βάρος αυξάνεται σταδιακά και το αντίστροφο.

Τις περισσότερες φορές τα «απαγορευμένα» τρόφιμα που καταναλώνουμε είναι, λόγω της σύστασής τους, ιδιαίτερα θερμιδογόνα. Τα πολλά λιπαρά που, συνήθως, περιέχουν σε συνδυασμό με τις μεγάλες ποσότητες που θα καταναλώσουμε μπορούν να μας επιβαρύνουν με πολύ υψηλό αριθμό θερμίδων που πολύ δύσκολα, τις περισσότερες φορές, μπορούμε να δαπανήσουμε μέσω της άσκησης. Με τον τρόπο αυτό, ειδικά αν κάτι τέτοιο πραγματοποιείται σε μεγάλη συχνότητα, καταλήγουμε να σαμποτάρουμε την όποια προσπάθειας δίαιτας κάνουμε και να μη βλέπουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα

 

Μειωμένη απόδοση

Όση όρεξη και διάθεση να έχει κάποιος για ένα έντονο workout δεν είναι πάντα εύκολο να αποδώσει όπως επιθυμεί. Σαφώς και σε αυτό μπορούν να παίξουν ρόλο διάφοροι παράγοντες, ο σημαντικότερος όμως είναι σίγουρα το φαγητό! Όπως ένα πετρελαιοκίνητο όχημα δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς το κατάλληλο καύσιμο και δεν μπορεί να αποδώσει καλύτερα χωρίς ποιοτικότερο καύσιμο, έτσι και το σώμα δεν μπορεί να σηκώσει περισσότερα βάρη, δεν μπορεί να τρέξει πιο γρήγορα ή μεγαλύτερη απόσταση, δεν μπορεί να ξεκουραστεί και να κοιμηθεί ήρεμα αν δεν έχει λάβει τροφή και δη την καλύτερη ποιοτικά τροφή για να τα καταφέρει. Γι’ αυτό και πάντα εμείς οι διαιτολόγοι δίνουμε μεγάλη έμφαση στο τι θα φάει κάποιος τόσο πριν όσο και μετά την άσκηση.

Όταν τη μία μέρα φάμε μία τεράστια πίτσα, την οποία μπορεί να ακολουθήσουν και 1-2 μπάλες παγωτό, την επόμενη μέρα δύσκολα θα αποδώσουμε στην άσκηση όπως θα θέλαμε. Όσο αποφασισμένοι και να είμαστε ότι θα γυμναστούμε σκληρά και θα ισορροπήσουμε τα πράγματα, το σώμα μας δεν είναι εύκολο να ακολουθήσει και παρουσιάζει σημάδια κόπωσης πολύ πιο γρήγορα λόγω της κακής διατροφής.

 

Σημασία πάντα έχει ο σκοπός, ο κατάλληλος προγραμματισμός και η οργάνωση. Για την επίτευξη του στόχου, που στην προκειμένη περίπτωση μπορεί να είναι ένας υγιεινός τρόπος ζωής με βάση την ισορροπημένη διατροφή και την ήπια φυσική δραστηριότητα, είναι πολύ σημαντικό κάποιος να προγραμματίσει και να οργανώσει καλά την καθημερινότητα του. Αλλά και στην περίπτωση που κάποιος επιθυμεί να χάσει βάρος, να γραμμώσει ή να εξελιχθεί σε κάποιο άθλημα, ο τρόπος προσέγγισης για την επίτευξη του στόχου δεν αλλάζει. Και εδώ ο καλός προγραμματισμός και η οργάνωση αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις. Σαφώς θα υπάρξουν φορές που θα ξεφύγει κανείς του προγράμματος, άλλωστε πάντα υπάρχουν και εξαιρέσεις στον κανόνα. Όμως σημασία έχει να μην παρεκκλίνει της πορείας τους και να επανέρχεται γρήγορα στους ρυθμούς του.

Tips

  • Σχεδιάζουμε το εβδομαδιαίο πλάνο διατροφής και άσκησης για να ξέρουμε πάντα τι ακολουθεί
  • Φροντίζουμε η διατροφή να είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες μας και τις συνήθειες μας
  • Ετοιμάζουμε λίστα για ψώνια με βάση το διατροφικό μας πλάνο προκειμένου να προμηθευτούμε όλα τα απαραίτητα
  • Προετοιμάζουμε τα γεύματα και τα ενδιάμεσα σνακ της κάθε ημέρας για να μην ξεφύγουμε από το πρόγραμμά μας
  • Φροντίζουμε πάντα να είμαστε εφοδιασμένοι με τρόφιμα/σνακ (στην τσάντα, το αυτοκίνητο, το γραφείο κλπ) ώστε αν δεν μπορέσουμε να φάμε το γεύμα μας να μην καταφύγουμε σε λάθος επιλογές
  • Προσπαθούμε να αλλάξουμε σταδιακά την αντίληψή μας και τη στάση μας απέναντι στο φαγητό και την υπερκατανάλωση αυτού

 

Το σημαντικό να έχουμε πάντα στο μυαλό μας πως δεν προπονούμαστε για να μπορούμε να τρώμε ότι λιγουρευόμαστε, αλλά τρώμε σωστά για να μπορούμε να ασκούμαστε και να προπονούμαστε αποτελεσματικά!

Ελίνα Ασημακοπούλου
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, BSc