Αρχική Διατροφή Γλυκαιμικός Δείκτης: Τι μας δείχνει

Γλυκαιμικός Δείκτης: Τι μας δείχνει

Τη δεκαετία του 1980, γεννήθηκε από τοv Jenkins η έννοια του γλυκαιμικού δείκτη και δημιουργήθηκε για να συγκρίνονται οι φυσιολογικές επιδράσεις των υδατανθράκων στη γλυκόζη. Συγκεκριμένα, ο γλυκαιμικός δείκτης δείχνει πόσο θα αυξηθούν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα, 2 ώρες μετά την κατανάλωση ενός τροφίμου σε σύγκριση με ένα τρόφιμο αναφοράς ( γλυκόζη ή λευκό ψωμί).

Γράφει η Χριστιάνα Αμπατζή , Διατροφολόγος – Διαιτολόγος , Λέσβος

Για αυτό θεωρούμε, λοιπόν, πως σχετίζεται με την ποιότητα και όχι με την ποσότητα των υδατανθράκων. Για το λόγο αυτό, προτάθηκε και η έννοια του γλυκαιμικού φορτίου, το οποίο σχετίζεται και με την ποσότητα και υπολογίζεται με τον εξής τρόπο : ΓΦ = (ΓΔ/100) Χ ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ τροφίμου σε υδατάνθρακες. Για παράδειγμα, όταν λέμε πως οι ψητές πατάτες έχουν Γλυκαιμικό Δείκτη-85 σημαίνει  πως το 85%  των υδατανθράκων που πρόκειται να καταναλωθεί θα μετατραπούν σε γλυκόζη αίματος μέσα στο πρώτο δίωρο.

Τα τρόφιμα , ανάλογα με το γλυκαιμικό τους δείκτη, χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες :

  • Τρόφιμα Χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη  : εκείνα με ΓΔ < 55
  • Τρόφιμα Μέτριου γλυκαιμικού δείκτη  : εκείνα με 55 < ΓΔ < 69
  • Τρόφιμα Υψηλού γλυκαιμικού δείκτη  : εκείνα με ΓΔ > 70

Τρόφιμα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη θεωρούνται ο χυλός βρώμης (55), η μπανάνα (51),ο χυμός πορτοκάλι (50), το πορτοκάλι (43), τα φασόλια (40), η σοκολάτα (40), μήλο (36), κ.α.

Υπάρχουν βέβαια και τρόποι να αλλάξει ένας γλυκαιμικός δείκτης :

  • Όταν συνοδεύεται το τρόφιμο με πρωτεΐνη
  • Όταν το τρόφιμο συνδυάζεται με λεμόνι ή ξύδι
  • Όταν συνοδεύεται με λαχανικά ή φρούτα

Ενώ αυξάνεται όταν το τρόφιμο συνδυάζεται με επιπλέον μαγειρεμένους υδατάνθρακες.

Εφόσον λοιπόν γνωρίζουμε περί γλυκαιμικού δείκτη και γλυκαιμικού φορτίου, μπορούμε να τα αξιοποιήσουμε χρήσιμα. Με την ανάμειξη τροφίμων χαμηλού και υψηλού γλυκαιμικού δείκτη επιτυγχάνουμε χαμηλό γλυκαιμικό φορτίο, ενώ καλό θα ήταν να επιλέγουμε τρόφιμα ολικής αλέσεως

ΓΛΥΚΑΙΜΙΚΟΣ ΔΕΙΚΤΗΣ ΚΑΙ ΣΑΚΧΑΡΩΔΗΣ ΔΙΑΒΗΤΗΣ :

Έχει αποδειχθεί πως ο σακχαρώδης διαβήτης σχετίζεται άμεσα με το γλυκαιμικό δείκτη των τροφίμων, και αυτό γιατί αυτή η νόσος χαρακτηρίζεται από τις υψηλές συγκεντρώσεις γλυκόζης στο αίμα. Καταλαβαίνουμε λοιπόν, πως όσο πιο υψηλό γλυκαιμικό δείκτη έχει ένα τρόφιμο, τόση παραπάνω ποσότητα υδατανθράκων θα απορροφηθεί και θα μετατραπεί σε γλυκόζη αίματος.

Έχει αποδειχθεί , λοιπόν, πως οι διατροφές με τρόφιμα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη βοηθάνε τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη. Επίσης, η αντικατάσταση των τροφίμων υψηλού με τρόφιμα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη μειώνει τις υπογλυκαιμίες σε παιδιά και ενήλικους με σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1.

Ακολούθησε το fmh.gr στο Twitter, στο Facebook στο Υoutube και στο Instagram

Χριστιάνα Αμπατζή , Διατροφολόγος – Διαιτολόγος , Λέσβος

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορείς να κάψεις λίπος με 30′ τρέξιμο;

Οι υδατάνθρακες και το λίπος είναι οι κύριες πηγές καυσίμων του σώματος για το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων. Η ποσότητα της κάθε θρεπτικής ουσίας που...

Ακολουθήστε μας

88,416ΥποστηρικτέςΚάντε Like
25,529ΑκόλουθοιΑκολουθήστε