Fitness και λύσεις express….Γιατί να μην τις επιλέξω.

Κατά καιρούς έχουν παρουσιαστεί διάφορα προγράμματα προπόνησης και διατροφής, τα οποία υπόσχονται αποτελέσματα σε ελάχιστο χρόνο. Είναι, όμως, όντως αποτελεσματικά και -το κυριότερο- ασφαλή για την υγεία;

Ένα από τα συνηθισμένα, επιβλαβή για την υγεία, αποτελέσματα των μεθόδων αυτών είναι η υπερβολική προπόνηση (overtraining). Υπερβολική προπόνηση δεν σημαίνει ότι απλά προπονείσαι πολύ, αλλά ουσιαστικά πρόκειται για μία κατάσταση, στην οποία θα βρεθεί το σώμα από την υπερβολική συσσώρευση ψυχολογικού, σωματικού και συναισθηματικού στρες.

Οι μέθοδοι express, πολλές φορές, πέραν από την υπερβολική σωματική καταπόνηση, εμπεριέχουν και ψυχολογική και συναισθηματική καταπόνηση, βάζοντας τον κάθε άνθρωπο μέσα σε συγκεκριμένα «καλούπια» και χρονοδιαγράμματα, χωρίς να λαμβάνουν υπόψιν τα μοναδικά χαρακτηριστικά τού καθενός εξ αυτών.

Όταν κάποιος επιλέξει ένα πρόγραμμα, το οποίο «υπόσχεται» απώλεια 5 κιλών σε 10 μέρες (ασχέτως ηλικίας, φύλου, μεταβολισμού κ.τ.λ.), αυτομάτως δημιουργείται μια στρεσογόνος δέσμευση. Δημιουργείται η ψυχολογική πιέση στο άτομο ότι είναι υποχρεωμένο να ακολουθήσει, χωρίς καμία απόκλιση, αυτό το πρόγραμμα. Το πρόγραμμα, όμως, μπορεί απλά να μην είναι το κατάλληλο για το συγκεκριμένο άτομο και τα επιθυμητά αποτελέσματα να μην έρθουν.

Τότε, υπάρχει η πιθανότητα το άτομο να νιώσει ανίκανο και ότι απέτυχε, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί έντονο συναισθηματικό στρες. Αν προσθέσουμε το σωματικό, το ψυχολογικό και το συναισθηματικό στρες που μπορεί να προκαλέσει μία τέτοια express λύση, καταλαβαίνουμε ότι είναι πιθανό το σώμα να βρεθεί σε κατάσταση overtraining, με τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα όπως :

  • αϋπνία,
  • εξάντληση
  • χαμηλά επίπεδα τεστοστερόνης
  • αυξημένη κορτιζόλη
  • μυϊκός κάματος

Ξεχωριστή θέση, σε ό,τι αφορά τις express fitness λύσεις, έχουν οι δίαιτες, οι οποίες υπόσχονται την απώλεια βάρους σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Πόσοι, όμως, έχουν αναρωτηθεί αν οι δίαιτες αυτές εμπεριέχουν κινδύνους; Η απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα είναι καταφατική.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η απώλεια βάρους θεωρείται ασφαλής όταν κυμαίνεται από 2 έως 4 κιλά ανά μήνα. Συνεπώς, μια δίαιτα που σου «υπόσχεται» να χάσεις τα διπλάσια ή ακόμα και τα τριπλάσια κιλά, και μάλιστα σε μικρότερο χρονικό διάστημα, κάθε άλλο παρά υγιεινή είναι.

Οι συγκεκριμένες δίαιτες επιτυγχάνουν την απότομη μείωση βάρους με τους εξής τρόπους:

  1. Μονοφαγία (κατανάλωση ενός τροφίμου σε υπερβολικές ποσότητες).
  2. Αποφυγή κατανάλωσης ολόκληρων ομάδων τροφίμων και συνδυασμών.
  3. Δραματική μείωση των προσλαμβανόμενων ημερήσιων θερμίδων (συνήθως κάτω από 1.500 την ημέρα).

Οι παραπάνω μέθοδοι έχουν πολύ σοβαρές συνέπειες για την υγεία μας, ιδιαίτερα αν γίνεται συνεχόμενη εναλλαγή τους (π.χ. μονοφαγία για ένα χρονικό διάστημα και μετά απότομη μείωση των προσλαμβανόμενων θερμίδων) ή αν τις ακολουθεί κανείς για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Οι πιο συνηθισμένες συνέπειες είναι οι εξής:

  • Πτώση του ανοσοποιητικού
  • Επιθετικές και καταθλιπτικές τάσεις
  • Ουρικό οξύ
  • Ζαλάδα
  • Πονοκέφαλος
  • Πεπτικές διαταραχές
  • Τριχόπτωση
  • Ξηροδερμία
  • Μείωση μυϊκής μάζας
  • Δυσκολία συγκέντρωσης
  • Αίσθημα αδυναμίας

Συνοψίζοντας, το να επιλέξει κανείς μία express μέθοδο (είτε είναι πρόγραμμα προπόνησης είτε είναι δίαιτα) είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα έχει αρνητικά αποτελέσματα, τόσο ψυχολογικά, όσο και σωματικά.

Στόχοι, λοιπόν, δεν πρέπει να είναι ένα σώμα που θα «φτιαχθεί» γρήγορα για το καλοκαίρι ή να χαθούν τα κιλά των διακοπών όσο πιο γρήγορα γίνεται, αλλά ένας υγιεινός τρόπος ζωής με σωστή διατροφή και άσκηση.

Οποιοδήποτε αποτέλεσμα μπορεί να έρθει με τον σωστό τρόπο, με υπομονή και επιμονή. Σε αυτήν την περίπτωση, που είναι η ιδανική, όχι μόνο θα έχει μεγαλύτερη αξία, αλλά θα διαρκέσει περισσότερο.

Για την Fitness Motivation Hellas

Γιώργος Χατζηκυριάκος

Personal & Group Trainer
Pilates Instructor