Όλοι το έχουμε κάνει κάποια στιγμή ,απογοητευόμαστε στα αρχικά στάδια ενός προγράμματος άσκησης, επιθυμώντας την απώλεια βάρους.

Γιατί συμβαίνει αυτό ;

Δεν συνειδητοποιούμε τι ακριβώς συμβαίνει στον οργανισμό μας και τα αποτελέσματα της ζυγαριάς είναι ικανά να μας πείσουν ότι η άσκηση δεν λειτουργεί ως μέσο απώλειας βάρους.

Όταν ένα άτομο ,με καθιστικό τρόπο ζωής αποφασίζει να ακολουθήσει πρόγραμμα άσκησης, ο οργανισμός αντιδρά στο stress της άσκησης και πραγματοποιεί τις αναγκαίες εκείνες μεταβολές που θα τον βοηθήσουν να ανταπεξέλθει στις νέες απαιτήσεις.

  1. Οι μύες αυξάνονται σε μέγεθος ,ως συνέπεια της υπερτροφίας των μυϊκών κυττάρων. Οι αυξημένες πρωτεΐνες κατακρατούν ύδωρ
  2. Συγκεκριμένες δομές στο εσωτερικό των μυϊκών κυττάρων ,οι οποίες συμβάλλουν στη μεταφορά του Ο2 ,με συμμετοχή ενζύμων αυξάνονται ποσοτικά .
  3. Το γλυκογόνο του κυττάρου θα αυξηθεί
  4. Ο συνδετικός ιστός θα μειωθεί σε πάχος
  5. Ο συνολικός όγκος αίματος θα αυξηθεί

Όσο λοιπόν αυτά θα συμβαίνουν οι λιποαποθήκες θα αρχίσουν να μειώνονται ,αφού το λίπος χρησιμοποιείται ως πηγή ενέργειας κατά την άσκηση. Συμπερασματικά πραγματοποιείται αύξηση υγρών και μυικού ιστού και ταυτόχρονα μείωση του σωματικού λίπους. Αυτές οι μεταβολές μπορεί να αλληλοεξουδετερωθούν και να μην υπάρξει μείωση σωματικού βάρους.

Από τη στιγμή που θα πραγματοποιηθούν αυτές οι μεταβολές ,μια διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει ένα μήνα ,το σωματικό βάρος μειώνεται σε συνάρτηση με τις καταναλισκόμενες θερμίδες κατά την άσκηση.

Η απώλεια βάρους μέσω της άσκησης ακολουθεί βραδείς ρυθμούς ,εάν όμως μπορέσετε σταδιακά να επιτύχετε και μείωση των προσλαμβανόμενων θερμίδων ,ακολουθώντας ένα πρόγραμμα διατροφής θα έχετε σαφώς πιο επιθυμητά αποτελέσματα.

Μετά από αρκετούς μήνες ,μπορεί να παρατηρήσετε σταθεροποίηση του βάρους σας ,παρότι ακολουθείτε το πρόγραμμα σας και ενώ δεν έχετε φτάσει στο επιθυμητό βάρος. Αυτό συμβαίνει γιατί γίνεστε καλύτεροι και το σώμα προσαρμόζεται ,πιθανόν με καλύτερη τεχνική , και έτσι η ενεργειακή κατανάλωση της άσκησης να ισούται με την ενεργειακή πρόσληψης τροφής με αποτέλεσμα να σταθεροποιείται το βάρος.

Στο σημείο αυτό πρέπει να αλλάξετε πρόγραμμα άσκησης και διατροφικό πλάνο ,γι’ αυτό και είναι χρήσιμη η παρακολούθηση από επαγγελματίες .

Πηνελόπη Λαγουρού
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος