Ο ειδκός διατροφής του Χάρβαρντ, Δρ Walter Willett, δεν είναι φαν του χυμού πορτοκάλι για πρωινό και σίγουρα στο τραπέζι του το πρωί δεν θα βρείτε δημητριακά με ζάχαρη, κρουασάν ή ρολά κανέλας.

Και αυτό γιατί υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει ανάγκη να φορτώνεται με υδατάνθρακες από την αρχή της ημέρας.

«Μόλις έφαγα πρωινό με βρώμη, καρύδια και λίγο γιαούρτι» είπε στο Business Insider πριν λίγο καιρό. «Είναι χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη υδατάνθρακες που παρέχουν στον οργανισμό πολλές φυτικές ίνες και μικροθρεπτικά συστατικά, τα οποία φαίνεται να έχουν αξία για την υγεία».

Το πρωινό του Willett είναι από τα αγαπημένα πολλών ειδικών διατροφής. Αποκαλύπτει επίσης μια βασική αλήθεια για το υγιεινό φαγητό: Η αποφυγή των υδατανθράκων ή όλων των λιπών δεν συνίσταται από τους επιστήμονες. 

igieino-proino.jpg

Οι δίαιτες που γυρίζουν μπούμερανγκ

Ο Willett έχει μελετήσει τη διατροφή εκατοντάδων χιλιάδων ανθρώπων τα τελευταία τριάντα χρόνια. Παρατήρησε ότι οι δίαιτες χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά συχνά γυρίζουν μπούμερανγκ και ότι ορισμένοι τύποι λίπους, όπως τα κορεσμένα λιπαρά, σε μεγάλες δόσεις, μπορεί να είναι επιβλαβή για την καρδιά.

Τι πρέπει να τρώμε για πρωινό

Πρόσφατα, ο Willet συνέταξε μια έκθεση για την επιτροπή του ΕΑΤ Lancet στα Ηνωμένα Έθνη, υποδεικνύοντας ότι οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο θα πρέπει να διπλασιάσουν την πρόσληψη «φρούτων, λαχανικών, ξηρών καρπών και οσπρίων» για να βελτιώσουν τη υγεία τους, μειώνοντας ταυτόχρονα το κόκκινο κρέας και τη ζάχαρη. Σημείωσε ωστόσο: «Μπορούμε να προσλαμβάνουμε μικρές ποσότητες ζάχαρης». Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μας συνιστά να τρώμε απλούς υδατάνθρακες για πρωινό όπως άσπρο ψωμί του τοστ ή βάφλες. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι τηρεί μια «δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες». Και προσέθεσε: «Όταν τρώω υδατάνθρακες, είναι σχεδόν όλοι από δημητριακά ολικής άλεσης».

Τις περισσότερες ημέρες του τις ξεκινά τρώγοντας ένα μπολ με καλά λιπαρά, πρωτεΐνες και μερικούς σύνθετους υδατάνθρακες.

Πού βοηθούν τα πλούσια σε φυτικές ίνες τρόφιμα

Τα πλούσια σε φυτικές ίνες τρόφιμα, όπως η βρώμη, όχι μόνο βοηθούν στην ομαλή πέψη, αλλά, επίσης, συνδέονται με χαμηλότερα ποσοστό ανάπτυξης καρκίνου του ήπατος, διαβήτη τύπου 2 και παχυσαρκίας. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι αυτό ενδεχομένως συμβαίνει επειδή οι φυτικές ίνες βοηθούν στη διατήρηση της καλής υγείας του εντέρου.

Το λίπος, το οποίο βρίσκουμε τόσο στα βρώμη όσο και στα καρύδια, μας βοηθά να απορροφά ο οργανισμός τις βιταμίνες, ενώ το ιώδιο στο γιαούρτι είναι σημαντικό για τη λειτουργία του θυρεοειδούς που ελέγχει το μεταβολισμό.

Τα ολική άλεσης τρόφιμα είναι καλύτερα από τα επεξεργασμένα

Ειδικοί σε θέματα διατροφής που έχουν κάνει τις αναλύσεις τους καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι τα επεξεργασμένα τρόφιμα χάνουν μεγάλο μέρος των θρεπτικών τους συστατικών.

Το να τρώει κανείς τρόφιμα ολικής άλεσης που τα έχει μάλιστα μαγειρέψει μόνος του στο σπίτι είναι η καλύτερη επιλογή από το να τρώει οποιοδήποτε υπερ-επεξεργασμένο τρόφιμο. Επιστημονικές μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η κατανάλωση περισσότερων επεξεργασμένων τροφίμων οδηγεί σε αύξηση του σωματικού βάρους με την πάροδο του χρόνου και ότι οι άνθρωποι που καταναλώνουν τα τρόφιμα αυτά έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες ανάπτυξης καρκίνου και πεθαίνουν πιο γρήγορα από ανθρώπους που στηρίζουν τη διατροφή τους στα φρέσκα λαχανικά και στα λιπαρά όπως το ελαιόλαδο.

«Οι ακατέργαστοι υδατάνθρακες, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα δημητριακά, τα φασόλια, οι φακές, είναι μερικά από τα πιο υγιεινά τρόφιμα στον πλανήτη», δήλωσε πρόσφατα ο καθηγητής Shivam Joshi.

Οι καλύτεροι υδατάνθρακες και λίπη τείνουν να είναι οι λιγότερο επεξεργασμένοι. Δηλαδή τα δημητριακά ολικής αλέσης όπως η κινόα, βρώμη ή το teff, καθώς και πηγές λίπους όπως το ελαιόλαδο ή τα λιπαρά ψάρια.

Όπως συμβαίνει και με τα λίπη, έτσι και με τους υδατάνθρακες, δεν είναι όλα κακοί, δεν είναι όλα καλοί» τόνισε ο Willett.

Πηγή : economistas