More
    ΑρχικήΔιατροφή6 συνήθειες που βάζουν σε κίνδυνο τα νεφρά μας

    6 συνήθειες που βάζουν σε κίνδυνο τα νεφρά μας

    Όλοι ενδίδουμε κατά καιρούς σε συνήθειες που μπορεί να μην είναι πολύ καλές για την υγεία μας. Όταν βέβαια αυτό γίνεται με σύνεση και μέτρο, τότε δεν υπάρχει κάποιο πρόβλημα.

    Τι γίνεται όμως όταν ξεφεύγουμε παραπάνω από το επιτρεπτό ή όταν δεν συνειδητοποιούμε ότι αυτό που κάνουμε είναι δυνητικά επιβλαβές;

    Γράφει η Θάλεια Μαραγκοπούλου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Καματερό

    Τότε μπορεί να βλάψουμε την υγεία μας και κατά συνέπεια την υγεία των ζωτικών μας οργάνων. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν και οι νεφροί. Οι νεφροί είναι ένας εξαιρετικός αλλά και περίπλοκος μηχανισμός καθαρισμού που θα πρέπει να φροντίζουμε να τους διατηρούνται υγιείς.

    λειτουργία των νεφρών

    Οι νεφροί είναι δύο όργανα (δεξιός και αριστερός) με χαρακτηριστικό σχήμα (το λεγόμενο νεφροειδές σχήμα), οι οποίοι εντοπίζονται κάτω από το διάφραγμα.

    Οι νεφροί λειτουργούν ως φίλτρα και «καθαρίζουν» το αίμα από βλαπτικά προϊόντα του μεταβολισμού ή άλλες χημικές ουσίες. Επιπροσθέτως, χάρη στα όργανα αυτά απεκκρίνονται οξέα, τα οποία παράγονται κατά το μεταβολισμό των κυττάρων και επιτυγχάνεται η διατήρηση της ιδανικής ισορροπίας μεταξύ νερού, αλάτων και ηλεκτρολυτών, όπως είναι το κάλιο, το νάτριο, ο φώσφορος και το ασβέστιο στο αίμα.

    Ενδεχόμενη διατάραξη της εν λόγω ισορροπίας, έχει ως αποτέλεσμα την εκδήλωση δυσλειτουργιών στα νεύρα, στους μύες, αλλά και σε άλλους ιστούς. Στους νεφρούς παράγονται και τα ούρα.

    Ας δούμε μαζί κάποιες καθημερινές συνήθειες που μπορεί να βλάψουν τους νεφρούς μας, αν δεν προσέξουμε!

    1. Υπερβολική και άσκοπη χρήση παυσίπονων

    Τα παυσίπονα (ειδικά χωρίς ιατρική συνταγή), όπως τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα, μπορούν να ανακουφίσουν τους πόνους μας, αλλά μπορούν να βλάψουν τους νεφρούς μας, ειδικά εάν έχουμε ήδη νεφρική νόσο ή προδιάθεση. Στην περίπτωση αυτή χρειάζεται να μειώσουμε την τακτική χρήση και να μην υπερβαίνουμε την συνιστώμενη δόση.

    2. Κατάχρηση αλατιού

    Κύρια πηγή νατρίου είναι το αλάτι. Οι δίαιτες πλούσιες σε αλάτι είναι πλούσιες σε νάτριο. Λέγοντας «αλάτι» δεν θεωρούμε μόνο το επιπλέον αλάτι που θα προσθέσουμε στο μαγειρεμένο μας φαγητό, αλλά και το «κρυμμένο» αλάτι που υπάρχει σε έτοιμα τρόφιμα. Υπολογίζεται ότι το 75% του νατρίου που προσλαμβάνουμε προέρχεται από τα φαγητά που δεν ετοιμάζουμε στο σπίτι.

    Ο λόγος που θεωρούμε το αλάτι βλαβερό είναι ότι βρίσκεται σχεδόν παντού, αφού χρησιμοποιείται για την βελτίωση της γεύσης των τροφών. Ο τρόπος που το αλάτι μπορεί να βλάψει τα νεφρά μας, είναι αυξάνοντας την αρτηριακή πίεση. Είναι προτιμότερο να αρωματίζουμε τα φαγητά μας με βότανα και μπαχαρικά.

    αλατι και πιεση

    Ας δούμε κάποιες τροφές που θεωρούνται πλούσιες σε νάτριο, αλλά μπορεί να μην το γνωρίζουμε:

    Ψωμί: Τα ψωμιά και τα διάφορα αρτοσκευάσματα είναι μία από τις πλουσιότερες πηγές νατρίου. Πριν αγοράσουμε συσκευασμένο ψωμί χρειάζεται να ελέγχουμε την διατροφική ετικέτα και να προτιμάμε ψωμί ολικής αλέσεως που δεν ξεπερνά τα 170-200 mg νατρίου ανά φέτα.

    Έτοιμες σάλτσες: Δύο κουταλιές κέτσαπ περιέχουν περίπου 300 mg νατρίου. Αν αυτό το προσθέσουμε σε ένα ήδη αλμυρό γεύμα, όπως τα μπιφτέκια με πατάτες, έχουμε ήδη λάβει την ημερήσια ποσότητα νατρίου που χρειαζόμαστε.

    Δημητριακά: Τα δημητριακά περιέχουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης αλλά και αλατιού. Για τον λόγο αυτό είναι σημαντικό να προτιμάμε τα σκέτα δημητριακά, όπως για παράδειγμα βρώμη που δεν περιέχει πάνω από 170 mg νατρίου ανά μερίδα.

    3. Χαμηλή κατανάλωση νερού ημερησίως

    Το να πίνουμε αρκετό νερό ώστε να κρατάμε τον οργανισμό μας καλά ενυδατωμένο βοηθάει τους νεφρούς μας να απομακρύνουν το νάτριο και τις τοξίνες από το σώμα.

    Όσοι έχουν νεφρικά προβλήματα ή νεφρική ανεπάρκεια μπορεί να χρειαστεί να περιορίσουν την πρόσληψη υγρών, αλλά για τους περισσότερους ανθρώπους, η κατανάλωση 1,5-2 λίτρων νερού την ημέρα είναι ένας υγιής στόχος.

    Τους μήνες που είναι πιο κρύοι και είναι πιο δύσκολο να τηρήσουμε την απαιτούμενη κατανάλωση, μπορούμε να προσθέσουμε στο νερό μας κάποια γεύση έτσι ώστε να γίνει πιο θελκτικό και να μπορούμε να πίνουμε μεγαλύτερη ποσότητα.

    ποσα λιτρα νερο την ημερα η γυναικα να πινει

    4. Αυξημένη κατανάλωση πρωτεΐνης

    Η πρωτεΐνη που προέρχεται από το κρέας, παράγει υψηλές ποσότητες οξέος στο αίμα, γεγονός που μπορεί να γίνει επιβλαβές σε βάθος χρόνου και να προκαλέσει οξέωση. Οξέωση είναι μια κατάσταση κατά την οποία οι νεφροί αδυνατούν να αποβάλουν το οξύ αρκετά γρήγορα.

    Σε κάθε περίπτωση, η πρωτεΐνη είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη, συντήρηση αλλά και αναδόμηση όλων των μερών του σώματος, γι’ αυτό, αυτό που χρειάζεται είναι να υπάρχει μια ισορροπία συνδυασμών των πρωτεϊνών με φρούτα, λαχανικά και καλές πηγές υδατάνθρακα.

    Επίσης, η μεγάλες ποσότητες πρωτεϊνών και αμινοξέων που λαμβάνουν ορισμένοι αθλητές, μπορεί να λειτουργήσουν με τον ίδιο τρόπο.

    5. Υπερβολική κατανάλωση ποτού

    Η τακτική και μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ (περισσότερες από 3-4 μερίδες ποτού την ημέρα) έχει βρεθεί ότι διπλασιάζει τον κίνδυνο χρόνιας νεφρικής νόσου. Οι βαρείς πότες, ειδικά όσοι ταυτόχρονα καπνίζουν κιόλας, έχουν ακόμη υψηλότερο κίνδυνο για εμφάνιση νεφρικών προβλημάτων (έως και πέντε φορές περισσότερες πιθανότητες).

    6. Έλλειψη ύπνου

    Μια πλήρης νυχτερινή ξεκούραση είναι εξαιρετικά σημαντική για τη γενική ευεξία και όπως αποδεικνύεται, και για τους νεφρούς μας. Η λειτουργία των νεφρών ρυθμίζεται από τον κύκλο ύπνου-εγρήγορσης που βοηθά στον συντονισμό του φόρτου εργασίας των νεφρών για 24 ώρες.

    υπνος και μυικη αναρρωση

    Συνεπώς, βλέποντας αυτές τις συνήθειες που ίσως να μην είχαμε σκεφτεί ότι είναι ικανές να θέσουν σε κίνδυνο την υγεία των νεφρών μας, καλό είναι να σκεφτούμε αν τις κάνουμε, ώστε να μπορούμε να τις περιορίσουμε.

    Οι νεφροί, είναι από τα πιο σημαντικά όργανα του οργανισμού μας, πολύ σημαντικότεροι απ’ όσο νομίζουμε, γι’ αυτό καλό είναι να τους φροντίζουμε όσο μπορούμε.

    ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Έλλειψη ύπνου: Τι προκαλεί, ποιες είναι οι αιτίες και ποια η αντιμετώπιση

    Ακολούθησε το fmh.gr στο Google News, στο Twitter, στο Facebook στο Υoutube και στο Instagram

    Θάλεια Μαραγκοπούλου, Διαιτολόγος , Καματερό

    Θάλεια Μαραγκοπούλου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Καματερό


    Ακολουθήστε μας

    97,961ΥποστηρικτέςΚάντε Like
    28,027ΑκόλουθοιΑκολουθήστε