Αρχική Fitness Πεζοπορία: 10 λόγοι που εξηγούν γιατί το μυαλό μας την αγαπά

Πεζοπορία: 10 λόγοι που εξηγούν γιατί το μυαλό μας την αγαπά

Η πεζοπορία

Εάν πας για περπάτημα στο δάσος σήμερα, δεν θα ωφεληθούν μόνο τα πόδια και τα πνευμόνια σου -καθώς και η γκρίζα διάθεση σου θα δεχθεί μια ευχάριστη έκπληξη.

Αν θεωρείς ότι το sudoku, το σταυρόλεξο και τα παζλ είναι ο μόνος τρόπος για να εξασκήσεις το μυαλό σου, ήρθε η ώρα να αναθεωρήσεις. Εκτεταμένες έρευνες έχουν αποδείξει ότι το περπάτημα στη φύση έχει εντυπωσιακά αποτελέσματα στο μυαλό σας: τονώνει την μνήμη και την δημιουργικότητα και παράλληλα βοηθά στην πνευματική σας υγεία.
Οπότε για να σας εμπνεύσουμε να επισκέπτεστε ορειβατικά μονοπάτια συχνότερα σας παρουσιάζουμε 10 πραγματικούς λόγους για τους οποίους το περπάτημα στη φύση επηρεάζει θετικά το μυαλό σας.

1. Η χρήση πυξίδας ακονίζει το μυαλό

To να χάσεις τον προσανατολισμό σου κατά την διάρκεια μιας πεζοπορίας στη φύση μπορεί να αποδειχθεί ευεργετικό για το μυαλό σου, καθώς σημαίνει ότι πρέπει να ενεργοποιήσεις νέες ικανότητες, όπως το διάβασμα ενός χάρτη και η χρήση πυξίδας, έτσι ώστε να εντοπίσεις που βρίσκεσαι και που θέλεις να πας. “Ίσως είναι προτιμότερο να αφεθείς να χαθείς -ενώ περπατάς στη φύση- καθώς θα πρέπει να εξασκήσεις την πλαστικότητα του μυαλού σου, όντας υποχρεωμένος να προσανατολιστείς και να οδηγηθείς προς στη σωστή κατεύθυνση,” μας λέει η νευρολόγος Dr Hannah Critchlow. “Βασικά, το να μάθεις νέες τεχνικές ώστε να προσανατολιστείς σε άγνωστο πεδίο, ή απλά να τολμήσεις να εξερευνήσεις, είναι ενέργειες που βοηθούν το μυαλό σου να ευδοκιμήσει ξανά, τονώνοντας την προσαρμοστικότητα και την ευελιξία στη σκέψη, κάτι που ενεργοποιεί νέα κανάλια στο μυαλό σου”.

Ποιος δεν ενδιαφέρεται για ένα ψάξιμο στο χάρτη;

2. Οι χημικές εκκρίσεις των δέντρων περιορίζουν το stress

Και μόνο να ξοδέψεις χρόνο μέσα στο δάσος μπορεί να είναι ευεργετικό για το μυαλό σου, εξαιτίας των αντιβακτηριδιακών χημικών εκκρίσεων από τα δέντρα. Μελέτες έχουν αποδείξει ότι η έκθεση στις ουσίες που απελευθερώνουν τα φυτά έχουν συγκεκριμένη επίδραση στην μείωση του στρες, με τα επίπεδα κορτιζόλης εμφανώς μειωμένα στους ανθρώπους που ξοδεύουν περισσότερο χρόνο μέσα στο πράσινο. Επίσης έχει αποδειχθεί ότι ο αυξημένος χρόνος μέσα στο δάσος, βελτιώνει το ανοσοποιητικό σύστημα και αυξάνει την ενέργεια του σώματος. Έτσι μπορούμε ευκολότερα να εξηγήσουμε γιατί είναι τόσο διαδομένο το shinrin yoku (“μπάνιο στο δάσος”) στην Ιαπωνία, μια χώρα που έχει αναγνωρίσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια τις ευεργετικές δυνάμεις της φύσης.

Μελέτες έχουν αποδείξει ότι το περπάτημα στο δάσος μειώνει το άγχος
3. H εξερεύνηση ενεργοποιεί νέους νευρώνες

Μπορεί να σκέφτεσαι να ξεσκονίσεις εκείνους τους παλιούς χάρτες που έχεις καταχωνιασμένους στο πατάρι και πολύ καλά θα κάνεις, καθώς το να πας για πεζοπορία σε μια περιοχή που δεν έχεις ξαναεπισκεφθεί μπορεί να έχει ιδιαίτερα θετικό αποτέλεσμα στο μυαλό σου. “Υπάρχουν στοιχεία που επιβεβαιώνουν ότι η εξερεύνηση σε νέους τόπους βοηθά στην ενεργοποίηση νέων νευρώνων,” λέει η Dr Critchlow. “H εξερεύνηση λοιπόν βοηθά τους νέους αυτούς νευρώνες να εδραιωθούν και να αρχίσουν να γίνονται χρήσιμοι στη εγκεφαλική λειτουργία.” Οπότε είναι πολύ σημαντικό την επόμενη φορά που θα βγείτε στην εξοχή για πεζοπορία, να επιλέξετε μια νέα διαδρομή και όχι κάποια που έχετε επαναλάβει πολλές φορές.

Περπατώντας προς την αρχή μια αναρριχητικής διαδρομής

4. Η πεζοπορία μπορεί να πυροδοτήσει δημιουργικές σκέψεις

Σκέφτεσαι να κάνεις κάτι διαφορετικό; Εάν πραγματικά επιθυμείς να βοηθήσεις το μυαλό σου να σκέφτεται διαφορετικά και πιο δημιουργικά, τότε ναι, καλά το μάντεψες: πήγαινε για περπάτημα. Κάθε είδος σωματικής άσκησης επιφέρει αναγέννηση νευρώνων, κάτι που σημαίνει την γέννηση νέων εγκεφαλικών κυττάρων στην περιοχή Ιππόκαμπος στο μυαλό μας, μια περιοχή που σχετίζεται άμεσα με την εκμάθηση και την μνήμη,” μας εξηγεί η Dr Critchlow. “Η πεζοπορία αυξάνει την διαδικασία της νευρογένεσης στον εγκέφαλο μας με αποτέλεσμα την ανάπτυξη νέων νευρώνων που σε βοηθούν να δεις τον κόσμο διαφορετικά και να σκέπτεσαι εναλλακτικά.”

Το περπάτημα στη φύση δίνει άπλετο χώρο σε δημιουργικές σκέψεις

5. Το μυαλό σου θα σε ανταμείψει για κάθε εκδρομή στη φύση

Αν ξοδεύεις τον περισσότερο χρόνο της ζωής σου στην πόλη και αποφασίσεις να κάνεις μια απόδραση στη φύση, τότε θα βιώσεις μια έντονη επίδραση στα βαθιά κυκλώματα του εγκεφάλου σου, σύμφωνα με την Dr Critchlow. ¨Κάθε τι που σου επιτρέπει να ξεφύγεις από την καθημερινότητα ακολουθώντας νέα “μονοπάτια” ωθεί το μυαλό σου να σκεφτεί διαφορετικά. Βλέπετε, σαν άνθρωποι έχουμε έμφυτο το κίνητρο της εξερεύνησης και κατ’ επέκταση επιθυμούμε να ανακαλύπτουμε νέα πράγματα σε διαφορετικούς χώρους και περιβάλλοντα. Έτσι ακολουθώντας τα έμφυτα ένστικτα μας τονώνουμε την κυκλοφορία στα βάθη του εγκεφάλου μας και έχουμε να λαμβάνουμε την ανάλογη ανταμοιβή.”

Ο εγκέφαλος σου θα εκτιμήσει κάθε απόδραση στη φύση

6. Το περπάτημα στη φύση βοηθά στην καταπολέμηση της κατάθλιψης

Σύμφωνα με σύγχρονες έρευνες ακόμη κι ο ελάχιστος χρόνος που δαπανάτε στην εξοχή μπορεί να μειώσει τις πιθανότητες κατάθλιψης. Κάτι που σημαίνει ότι ακόμη και κάτι τόσο απλό όσο η πεζοπορία για λίγες ώρες μπορεί να βοηθήσει την πνευματική μας υγεία και να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε κάθε είδους πνευματική ασθένεια που μπορεί να παραμονεύει. Επιπλέον μια έρευνα του Stanford University το 2015 ανακάλυψε ότι δαπανώντας χρόνο στο φυσικό περιβάλλον είναι ευεργετικό για το τμήμα του μυαλού μας που συνδέεται με τις πνευματικές ασθένειες.

Η πεζοπορία μπορεί να σου προσφέρει ένα πλατύ χαμόγελο
7. Θα θυμάσαι περισσότερα πράγματα

Επίσης η πεζοπορία σε τακτά χρονικά διαστήματα μπορεί να έχει ευεργετικά αποτελέσματα στην μνήμη, κάτι που σημαίνει ότι είναι πιθανό να σταματήσεις να ξεχνάς εκείνα τα γενέθλια και την επέτειο που τόσο θα ήθελες να θυμάσαι. Αυτό έγινε ευρέως γνωστό εξαιτίας κάποιων ερευνητών στο Univercity of British Columbia οι οποίοι έβαλαν έναν μεγάλο αριθμό ανθρώπων να περπατούν με γρήγορο ρυθμό για μια ώρα, δύο φορές την εβδομάδα και παρατήρησαν ότι σε μια μεγάλη μερίδα από τους συμμετέχοντες υπήρχε αύξηση στο μέγεθος του ιππόκαμπου στον εγκέφαλο. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα όχι μόνο να βελτιωθεί η δημιουργικότητα τους, αλλά να αυξηθεί και η ικανότητα τους στην εκμάθηση και την απομνημόνευση.

Anna-Maria Woerndle and Manuel Hirner hike through alpine meadows at dawn

8. H άσκηση σε όμορφο περιβάλλον αυξάνει τα εγκεφαλικά κύματα Α

Είτε το πιστεύετε είτε όχι, με το να πάτε για πεζοπορία σε μια όμορφη περιοχή στην εξοχή μπορεί να αυξηθούν τα κύματα Α στο εγκέφαλο σας και να κάνουν τα μαγικά τους στο μυαλό σας με εντυπωσιακά αποτελέσματα. Με λίγα λόγια μας εξηγεί η Dr Critchlow: “Αυτό που σε βοηθούν να κάνεις, είναι να σκέπτεσαι πιο ήρεμα και ίσως με μεγαλύτερη δημιουργικότητα. Παράλληλα υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι εάν έχεις αυξημένα εγκεφαλικά κύματα Α είναι πιο εύκολο να καταπολεμήσεις την κατάθλιψη.”

Με αυτή τη θέα σίγουρα θα αποζημιωθείς

9. Αρχίζουν να ρέουν οι ενδορφίνες

Όλοι έχουμε ακούσει για την υπέροχη αίσθηση που βιώνουν οι δρομείς με την έκκριση ενδορφινών μετά από ένα δυναμικό τρέξιμο 15km ένα Κυριακάτικο πρωινό -ή κάτι παρόμοιο. Τα καλά νέα είναι ότι αυτές οι βιοχημικές εκκρίσεις δεν αφορούν μόνο τους δρομείς. Στην πραγματικότητα η πεζοπορία μπορεί επίσης να ωθήσει το σώμα στην έκκριση ενδορφινών που μπορούν να έχουν σαν αποτέλεσμα την μείωση του στρες και των σωματικών πόνων, ενώ παράλληλα μας ωθούν να αισθανθούμε έντονη ευφορία.

Και οι πεζοπόροι μπορούν να βιώσουν την ανάταση που νιώθει ένας δρομέας

10. H πεζοπορία μπορεί να κρατήσει μακριά εγκεφαλικά προβλήματα που έχουν σχέση με την ηλικία

Δεν είναι λοιπόν μόνο οι πρόσκαιρες ευεργετικές ιδιότητες που προσφέρει η πεζοπορία στον εγκέφαλο σου -οι οποίες δεν είναι διόλου αμελητέες- αλλά και πιο μακροχρόνιες. Μια έρευνα μας έχει επιβεβαιώσει ότι η συχνή πεζοπορία κατά την διάρκεια ενός έτους μπορεί να έχει θετικές επιπτώσεις διαρκείας, αυξάνοντας την πλαστικότητα του εγκεφάλου, και ειδικά του γερασμένου εγκεφάλου, κάτι που σημαίνει ότι μπορούν να αποφευχθούν τα εγκεφαλικά προβλήματα που συνδέονται με τις μεγαλύτερες ηλικίες.

Ακολούθησε το fmh.gr στο Twitter, στο Facebook και στο Instagram.

Πηγή: RedBull.com

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

cookies με μπανάνα

Σπιτικά cookies με μπανάνα με μόνο 3 υλικά

Τα σπιτικά cookies με μπανάνα είναι λαχταριστά, πολύ εύκολα και χορταστικά! Έχουν μόλις 40 θερμίδες το ένα, ενώ για την παρασκευή τους χρειάζονται μόλις...

Ακολουθήστε μας

89,724ΥποστηρικτέςΚάντε Like
26,654ΑκόλουθοιΑκολουθήστε