Κάθε φορά που ένας διάσημος ηθοποιός μπαίνει σε φόρμα για έναν ρόλο, είναι βέβαιο ότι θα ακολουθήσει σωρεία άρθρων με ασκήσεις γυμναστικής που θα ισχυρίζονται ότι αποκαλύπτουν ακριβώς πώς τα κατάφερε. Η ιδέα είναι ότι αν κάνεις την ίδια προπόνηση και ακολουθήσεις την ίδια διατροφή, δεν θα αργήσεις να αποκτήσεις το σώμα ενός υπερήρωα. Αλλά θα συμβεί; Για να είμαστε ειλικρινείς, μάλλον όχι. Υπάρχουν αρκετοί λόγοι για τους οποίους το να κάνεις ένα πρόγραμμα γυμναστικής μιας διασημότητας είναι συχνά μια κακή ιδέα – από τα γονίδια, μέχρι τα «συμπληρώματα», στα οποία ποτέ δεν γίνεται αναφορά στα εν λόγω άρθρα. Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά από αυτά.

Καταρχάς, φαντάσου ότι είσαι ένας πρωτοκλασάτος σταρ. Μόλις σου πρόσφεραν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην επόμενη ταινία της Marvel. Αλλά για να τον πάρεις, οι παραγωγοί σου είπαν να πάρεις τουλάχιστον 20 κιλά μυϊκής μάζας και ταυτόχρονα να χάσεις λίπος. Έχεις προσλάβει έναν personal trainer και χτυπιέσαι στο γυμναστήριο έξι ημέρες την εβδομάδα. Έχεις έναν σεφ να ετοιμάζει το φαγητό σου, φροντίζοντας κάθε γεύμα να περιέχει ακριβώς τη σωστή ποσότητα λίπους, πρωτεΐνης και υδατανθράκων. Έχεις κάνει τα πάντα, για να αποκτήσεις την τέλεια φυσική κατάσταση. Αλλά υπάρχει ένα πρόβλημα.

Παρά το γεγονός ότι τα κάνεις όλα σωστά, το σώμα σου απλά δεν ανταποκρίνεται με τον τρόπο που θέλεις. Οι μύες χτίζονται και το λίπος χάνεται, αλλά αυτό γίνεται με πολύ αργούς ρυθμούς. Τα γυρίσματα ξεκινούν σε οκτώ εβδομάδες. Δέχεσαι τρομερή πίεση, για να δείχνεις πειστικός για τον ρόλο. Εκατομμύρια δολάρια εξαρτώνται από την ικανότητά σου να εμφανιστείς στο κινηματογραφικό πλατό με σώμα αντάξιου ενός αρχαίους Έλληνα θεού. Τι θα κάνεις, λοιπόν; Για αρχή, μπορεί να κάνεις ό,τι έχουν κάνει πολλοί άνθρωποι στη θέση σου -ή τουλάχιστον, που λέγεται ότι έχουν κάνει- και να ξεκινήσεις να κάνεις χρήση αναβολικών ουσιών, για να επιταχύνεις τη διαδικασία. Οι αθλητές δεν είναι οι μόνοι που βασίζονται στα αναβολικά, για να έχουν πλεονέκτημα –τα αναβολικά είναι και μέρος της ζωής διασημοτήτων και άλλων επαγγελματιών.

Οι πιλότοι μαχητικών αεροσκαφών κάνουν παραδοσιακά χρήση αμφεταμινών (μερικές φορές αναφερόμενες ως «χάπια ντόπας»), για να είναι σε εγρήγορση. Το Modafinil διατίθεται στους αστροναύτες, για να βελτιστοποιήσουν την απόδοσή τους, όταν είναι καταπονημένοι σωματικά. Οι φοιτητές, οι γιατροί και οι εκατομμυριούχοι της Σίλικον Βάλεϊ χρησιμοποιούν ουσίες γνωστές ως «νοοτροπικά σκευάσματα», για να βελτιώσουν τη συγκέντρωσή τους και οι ηθοποιοί φημολογείται από καιρό ότι χρησιμοποιούν στεροειδή και άλλα συμπληρώματα, για να μπουν σε φόρμα για τους ρόλους τους (ο personal trainer του Χόλιγουντ, Happy Hill, ο οποίος έχει συνεργαστεί με ηθοποιούς όπως οι Jake Gyllenhaal και Ryan Phillippe, είπε σε συνέντευξή του στο Hollywood Reporter το 2013 ότι εκτιμά πως το 20% των ηθοποιών κάνουν χρήση αναβολικών).

Τα αναβολικά στεροειδή είναι μια κατηγορία ναρκωτικών που είναι συνθετικά παράγωγα της τεστοστερόνης. Μπορούν να παράγουν έναν εντυπωσιακό ρυθμό ανάπτυξης μυών σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα, ακόμη και αν δεν έχεις πατήσει το πόδι σου στο γυμναστήριο. Ουσιαστικά, είναι μια ολόκληρη ομάδα ουσιών και όχι μόνο ένα είδος αναβολικής ουσίας [η αυξητική ορμόνη (HGH) από την άλλη πλευρά -η οποία συγχέεται συνήθως με τα στεροειδή- δεν είναι παράγωγο της τεστοστερόνης και από μόνης της, τουλάχιστον, δεν είναι πολύ χρήσιμη για το χτίσιμο μυών. Συνήθως χρησιμοποιείται για να ενισχύσει την επίδραση άλλων ουσιών, ιδίως της τεστοστερόνης, καθώς και για να βελτιώσει την κατάσταση των συνδετικών ιστών, να επιταχύνει την αποκατάσταση των τραυματισμών και να ενισχύσει την απώλεια λίπους].

Στο πλαίσιο μιας έρευνας σε ομάδα ανδρών ηλικίας 19 έως 40 ετών, χορηγούνταν 600 χιλιοστόγραμμα τεστοστερόνης κάθε εβδομάδα. Μετά από δέκα εβδομάδες, κέρδισαν περίπου τρία κιλά μυϊκής μάζας. Με άλλα λόγια, αυτοί οι άνδρες έβαζαν πάνω από 225 γραμμάρια μυών κάθε εβδομάδα, χωρίς να σηκώνουν καθόλου βάρη. Οι άνδρες μιας παρόμοιας ομάδας, οι οποίοι έκαναν προπόνηση με βάρη τρεις φορές την εβδομάδα, αλλά δεν έκαναν ενέσεις, έβαλαν λίγο παραπάνω από δύο κιλά. Ωστόσο,οι άνδρες που συνδύασαν την προπόνηση ενδυνάμωσης και τις ενέσεις τεστοστερόνης ήταν αυτοί που είδαν τα καλύτερα αποτελέσματα: Κατά μέσο όρο, έβαζαν περισσότερο από μισό κιλό μυϊκής μάζας κάθε εβδομάδα, ολοκληρώνοντας την έρευνα με έξι επιπλέον κιλά μυϊκής μάζας να έχουν προστεθεί στον σκελετό τους.

Πρέπει, επίσης, να λάβεις υπόψη την επιρροή που μπορεί να έχουν τα γονίδιά σου στα αποτελέσματα που θα έχεις. Προσπαθώντας να αποκτήσεις ένα σώμα σαν του αγαπημένου σου ηθοποιού με το να ακολουθείς απλώς το πρόγραμμα γυμναστικής του, είναι σαν να πηγαίνεις στον κουρέα του Chris Evans και να ελπίζεις ότι θα γίνεις φτυστός ο Captain America. Αυτό δεν πρόκειται να συμβεί – εν μέρει επειδή τα γονίδιά σου παίζουν τεράστιο ρόλο τόσο στην ταχύτητα με την οποία χτίζεις μυς, όσο και στη μέγιστη ποσότητα μυϊκής μάζας που μπορείς να αποκτήσεις.

Μερικοί άνθρωποι χτίζουν μύες πολύ γρήγορα, όταν ξεκινούν γυμναστική με βάρη και βλέπουν εντυπωσιακά αποτελέσματα μετά από λίγους μόνο μήνες – αυτοί θεωρούνται ότι έχουν υψηλή ανταπόκριση. Άλλοι, τείνουν να προχωρούν με πολύ πιο αργούς ρυθμούς και έχουν χαμηλή ανταπόκριση. Μελέτες δείχνουν ότι αυτοί που έχουν υψηλή ανταπόκριση μπορούν να χτίσουν μυς έως και τέσσερις φορές ταχύτερα από αυτούς που έχουν χαμηλή ανταπόκριση, ακόμη και αν σηκώνουν τα ίδια βάρη και τρώνε το ίδιο.

Ας πούμε, λοιπόν, ότι δύο άνδρες ξεκινούν προπόνηση με βάρη. Ακολουθούν το ίδιο πρόγραμμα γυμναστικής και την ίδια διατροφή για τρεις μήνες. Ο άνδρας με την υψηλή ανταπόκριση βάζει τρεισήμισι κιλά μυϊκής μάζας. Ο άνδρας με τη χαμηλή ανταπόκριση, από την άλλη πλευρά, βάζει μόλις ένα κιλό. Αν κάποιος έχει καλά γονίδια ανάπτυξης μυών, έχει συχνά το προνόμιο να ακολουθεί μεθόδους προπόνησης και διατροφής που δεν είναι οι βέλτιστες.

Ακόμη και αν ο άνδρας με τη χαμηλή ανταπόκριση είχε ακολουθήσει το καλύτερο πρόγραμμα προπόνησης και διατροφής που σχεδιάστηκε ποτέ στην ανθρώπινη Ιστορία, ο άνδρας με την υψηλή ανταπόκριση μπορεί στο τέλος να έχτιζε μύες πιο γρήγορα. Επιπλέον, διαφορετικοί άνθρωποι ανταποκρίνονται με διαφορετικό τρόπο στο ίδιο πρόγραμμα προπόνησης. Σε μία έρευνα, περίπου τρία από δέκα άτομα που συμμετείχαν αποκόμισαν μεγαλύτερα κέρδη σε μυϊκή μάζα, όταν εξασκούσαν κάποιον μυ πέντε φορές την εβδομάδα. Τέσσερα στα δέκα άτομα είδαν ταχύτερα αποτελέσματα όταν εξασκούσαν τον ίδιο μυ, δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα. Οι υπόλοιποι σημείωσαν παρόμοια πρόοδο, ανεξάρτητα από το πόσο συχνά προπονούνταν.

Πρέπει, επίσης, να λάβεις υπόψη ένα φαινόμενο που είναι γνωστό ως «survivorship bias» (προκατάληψη της επιβίωσης). Όπως λέει ο επιχειρηματίας και επιστημονικός συντάκτης, James Clear, «Η προκατάληψη της επιβίωσης αναφέρεται στην τάση μας να επικεντρωνόμαστε στους νικητές σε έναν συγκεκριμένο τομέα και να προσπαθούμε να μάθουμε από αυτούς, ξεχνώντας εντελώς τους χαμένους που χρησιμοποιούν την ίδια στρατηγική», λέει. Ίσως να υπάρχουν χιλιάδες άνθρωποι που έχουν ακολουθήσει ακριβώς το ίδιο πρόγραμμα προπόνησης με κάποια διασημότητα -ή κάποιο πολύ παρόμοιο– χωρίς να έχουν δει τα ίδια αποτελέσματα, αλλά ποτέ δεν πρόκειται να ακούσεις για αυτούς, κυρίως επειδή κανείς δεν θέλει να διαβάσει για το πρόγραμμα γυμναστικής που ακολούθησε κάποιος και απέτυχε να γίνει κορμάρα. «Το αποτέλεσμα είναι ότι έχεις μια παραμορφωμένη εικόνα για την αποτελεσματικότητα μιας συγκεκριμένης διατροφής ή ενός προγράμματος γυμναστικής.

Το συμπέρασμα είναι ότι τα «μυστικά» των περισσότερων ηθοποιών για να αποκτήσουν καλή φυσική κατάσταση για έναν ρόλο, δεν είναι καθόλου μυστικά. Δουλεύουν σκληρά. Είναι συνεπείς. Έχουν έναν σαφή στόχο για τον οποίο δουλεύουν. Ορισμένοι μπορεί, επίσης, να απολαμβάνουν τα οφέλη της φαρμακοβιομηχανίας, για να βοηθηθούν στην πορεία τους. Δέχονται έντονες πιέσεις, για να δείχνουν πειστικοί για τον ρόλο. Όταν εκατομμύρια δολάρια εξαρτώνται από την εμφάνισή σου, το να αποφεύγεις τη γυμναστική και να μην τηρείς το διατροφικό σου πρόγραμμα δεν αποτελεί επιλογή.

Βλέποντας τις μεταμορφώσεις των celebrities μπορεί να αποκτήσεις μη ρεαλιστικές προσδοκίες σχετικά με τον βαθμό στον οποίο είναι δυνατό να αλλάξει το σώμα σου σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Αλλά μην περιμένεις να δεις τα ίδια αποτελέσματα, κάνοντας την ίδια προπόνηση – το πιο πιθανό είναι να μην συμβεί κάτι τέτοιο.
Πηγή : vice