ΤΕΝΟΝΤΙΤΙΔΕΣ-ΑΙΤΙΕΣ ΚΑΙ ΠΩΣ ΝΑ ΤΙΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΜΕ

Η τενοντίτιδα είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για έναν ασκούμενο που προπονείται συστηματικά. Τα επικίνδυνα σημεία είναι αυτά καταπονούνται πολύ στην προπόνηση, όπως οι ώμοι, τα γόνατα, οι αστράγαλοι και τα ισχία.

Η τενοντίτιδα, με απλά λόγια, είναι μια φλεγμονή στον τένοντα που συνοδεύεται από τοπική αύξηση της θερμοκρασίας και περιορισμό των κινήσεων. Συνήθως στα αρχικά στάδια παρουσιάζεται σαν πόνος κατά την διάρκεια της ξεκούρασης ο οποίος “περνά” κατά την διάρκεια της άσκησης. Αργότερα μπορεί να εξελιχτεί με τέτοιον τρόπο που η οποιαδήποτε κίνηση να προκαλεί οξύ πόνο.

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΤΕΝΟΝΤΙΤΙΔΑΣ

Οι μύες είναι αυτοί που κινάνε τα οστά. Τα οστά ενώνονται με τους μυς και τους τένοντες. Σε περίπτωση τενοντίτιδας ο μυς δεν μπορεί να μεταδώσει την κίνηση στο οστό με αποτέλεσμα οι “φυσιολογικές” κινήσεις να είναι αδύνατες ή προκαλούν οδυνηρό πόνο.

ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΤΗΣ ΤΕΝΟΝΤΙΤΙΔΑΣ

Για να σας παρουσιαστεί όμως οποιαδήποτε μορφή τενοντίτιδας σημαίνει πως ίσως κάτι δεν κάνετε σωστά. Μάθετε λοιπόν τι μπορεί να προκαλέσει την τενοντίτιδα και αποφύγετε την. Το ελλιπές ζέσταμα πριν την προπόνηση για πολλά χρονιά, η κακή αποθεραπεία μετά την προπόνηση για πολλά χρόνια, η κατάχρηση ή υπερβολική προπόνηση σε νεαρή ηλικία, η έλλειψη επαρκούς δυναμώματος, η ύπαρξη μυϊκών πόνων που αγνοούνται, η κληρονομική προδιάθεση , οι λανθασμένες δραστηριότητες, η γρήγορη και υπερβολική σωματική ανάπτυξη , η μειωμένη ή καθόλου ποσότητα διατατικών ασκήσεων ακόμα και η κατάχρηση φαρμάκων μπορούν να προκαλέσουν τενοντίτιδα.

ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΕΝΟΝΤΙΤΙΔΑΣ

Σε περίπτωση που κάποιο σημείο λοιπόν του σώματος σας πάθει τενοντίτιδα μάθετε τι επιπτώσεις θα έχει.
Καταρχήν θα έχετε μερική ή ολική ακινησία του μέρους όπου υπάρχει η τενοντίτιδα και γενικά θα υπάρχει περιορισμός της κινητικότητας σας. Επίσης η μακροχρόνια τενοντίτιδα μπορεί να οδηγήσει σε μερική παράλυση και ανάγκη χειρουργικής επέμβασης. Ακόμη αργά ή γρήγορα μπορούν να προσβληθούν κι άλλα σωματικά μέλη, συνήθως τα γειτονικά ή αυτά της άλλης πλευράς του σώματος λόγω αύξησης της “επιβάρυνσης” σε αυτά. Να ξέρετε όμως ότι και αν ακόμα θεραπευτεί η τενοντίτιδα, το σημείο αυτό θα είναι “ευάλωτο” και είναι πολύ πιθανόν να ξαναπαρουσιάσει παρόμοιο πρόβλημα στο μέλλον.

ΧΡΟΝΙΑ ΤΕΝΟΝΤΙΤΙΔΑ

Η χρόνια τενοντίτιδα είναι αρκετά συνηθισμένη. Αν πάσχετε λοιπόν από χρόνια τενοντίτιδα τότε πιθανόν να χρειαστεί :
Να κάνετε για ένα μακρύ χρονικό διάστημα αποθεραπεία, ειδική προπόνηση και αποχή από την άσκηση. Στο μέλλον πιθανόν να παρουσιαστούν χρόνια προβλήματα, γι αυτό και για το υπόλοιπο της ζωής σας θα πρέπει να κάνετε συντήρηση με ειδικές ασκήσεις. Επιπλέον η χρόνια τενοντίτιδα ίσως σας στερήσει για ένα χρονικό διάστημα την προπόνηση σας, αυτό σημαίνει ότι θα καθυστερήσετε να επιτύχετε του στόχους σας. Ακόμη καλό είναι να γνωρίζετε πως υπάρχει και η πιθανότητα να πρέπει να σταματήσετε τη αθλητική σας δραστηριότητα.

ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΤΕΝΟΝΤΙΤΙΔΑΣ

Συνήθως η θεραπευτική αγωγή που ακολουθείτε περιλαμβάνει:

  • Φυσικοθεραπεία-κινησιοθεραπεία
  • Λήψη ειδικών αντιφλεγμονωδών φαρμάκων
  • Κινησιοθεραπεία και ειδική προπόνηση ενδυνάμωσης της ελαστικότητας
  • Τακτική ιατρική παρακολούθηση

Όταν η κατάσταση χαρακτηρίζεται ως «χρόνια», χρειάζεται ένα ελάχιστο περιθώριο τριών μηνών και μετά εφ’ όρου ζωής προληπτική συντήρηση.

ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΕΝΟΝΤΙΤΙΔΑΣ

  • Συνηθέστερες μορφές τενοντίτιδας είναι:
  • Αχίλλειου τένοντα
  • Μακράς κεφαλής δικεφάλου
  • Επικονδυλίτιδα (τενοντίτιδα στον αγκώνα)
  • Υπερακανθίου
  • Απαγωγών μηρού
  • Ωμου
  • Τενοντοελυτρίτιδα δακτύλων
  • Επιγονατίδας

ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΕΝΟΝΤΙΤΙΔΑΣ
Οι πληροφορίες που δίδονται εδώ είναι αναγκαστικά γενικές. Όμως ο κάθε τραυματισμός έχει τη δική του ιδιομορφία και χρειάζεται τον δικό του ειδικό τρόπο αποκατάστασης. Αφού λοιπόν πάρετε την ιατρική συγκατάθεση, καλό θα ήταν να αρχίζετε κάθε πρόγραμμά σας με παθητική προθέρμανση. Στη συνέχεια κάνετε ελαφρές διατάσεις χωρίς υπερβολές όμως.
Αν ο γιατρός σας επιτρέψει μπορείτε να αρχίσετε απλές ασκήσεις χωρίς αντίσταση (“κινησιοθεραπεία”) κι αργότερα ασκήσεις με αντίσταση (βαράκια, περικνημίδια).

ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΤΕ

  • Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να χρησιμοποιείτε ασκήσεις που δημιουργούν «πρόβλημα» και αποφύγετε τη μεγάλη αντίσταση.
  • Το εύρος της κίνησης πρέπει να είναι στην αρχή μικρό και σταδιακά να τείνει προς το “φυσιολογικό”. Η επιλογή των ασκήσεων πρέπει να γίνει από τον ιατρό και τον φυσικοθεραπευτή με τη βοήθεια του γυμναστή.
  • Όλες οι ασκήσεις θα πρέπει να εκτελούνται αργά και με απόλυτη συγκέντρωση.
  • Να κάνετε αρκετές επαναλήψεις και με τη “δέουσα προσοχή”.
  • Η αντίσταση πρέπει να αυξάνεται σταδιακά.
  • Οι ασκήσεις σε ισοκινητικά μηχανήματα είναι ιδανικές για την αποκατάσταση.

ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΔΙΑΤΑΣΕΩΝ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΕΝΟΝΤΙΤΙΔΑΣ

  • Αποφυγή ρικνώσεων και συμφύσεων.
  • Αποφυγή οργάνωσης ουλώδη ιστού.
  • Αποφυγή του περιορισμού της ελαστικότητας του μυός.
  • Διατήρηση της φυσιολογικής κινητικότητας της άρθρωσης.
  • Συντόμευση του χρόνου αποθεραπείας.

ΚΛΙΜΑΚΩΣΗ ΦΑΣΕΩΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΕΝΟΝΤΙΤΙΔΑΣ

  1. Χρειάζεται να γίνει αποκατάσταση κινητικότητας της άρθρωσης. Για να γίνει αυτό όμως χρειάζονται φυσικοθεραπείες, μαλακές προοδευτικές διατάσεις και ασκήσεις χωρίς αντίσταση.
  2. Απαιτείται να γίνει αποκατάσταση μυϊκής δύναμης, αυτό θα επιτευχθεί με φυσικοθεραπείες ,διατατικές ασκήσεις, ελεύθερες ασκήσεις και ασκήσεις με αντίσταση.
  3. Ανάπτυξη μυϊκής αντοχής, αυτό θα γίνει με φυσικοθεραπεία, διατατικές ασκήσεις κινησιοθεραπεία , ειδικές ασκήσεις αντιστάσεως και ειδικές κινητικές ασκήσεις.
  4. Πρέπει να γίνει αποκατάσταση ταχύτητας, ευκινησίας, ειδικής δύναμης που πάλι αυτό πετυχαίνεται με φυσικοθεραπεία, διατατικές, κινησιοθεραπεία, ασκήσεις δυναμώματος κι επιπλέον αν πρόκειται για αθλητή κάποιου αγωνίσματος προστίθενται και ασκήσεις απομίμησης τεχνικής, δυνάμωμα πάνω στη κίνηση του αγωνίσματος και αεροβικές δραστηριότητες.
  5. Ακόμη πρέπει να γίνει ένα πλήρες ενδυνάμωμα , αυτό θα το πετύχετε με ειδικές διατατικές ασκήσεις, σταδιακή εισαγωγή σε ένα “κανονικό” ασκησιολόγιο. Επιπλέον αν πρόκειται για αθλητή κάποιου αγωνίσματος προστίθενται και αγωνιστικές κινήσεις, προπόνηση στο αγώνισμα, τεστ, “εκπαιδευτικοί αγώνες”, “φιλικοί αγώνες, τεστ” και ειδικές δοκιμασίες.

Πηγη :   YourTrainer

Fitness Motivation Hellas © 2017 All rigths reserved