ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΚΑΙ ΑΛΚΟΟΛ – Fitness Motivation Hellas

Η κατανάλωση αλκοόλ είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη κουλτούρα μας , είτε πρόκειται για μία κοινωνική εκδήλωση , είτε για ένα χαλαρωτικό ποτό ύστερα από μία κουραστική μέρα. Πέρα από τις γνωστές επιπτώσεις στην υγεία που προκαλεί το αλκοόλ , πολύς κόσμος δε γνωρίζει –ή αγνοεί- , κατα πόσο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις αθλητικές επιδόσεις , και να αλλοιώσει τα αποτελέσματα μίας προπόνησης.

Κάτι που δε γνωρίζουν οι περισσότεροι , είναι η άγνωστη ‘’σχέση’’ που υπάρχει μεταξύ του αλκοόλ και της γυμναστικής . Μετά από μία έντονη προπόνηση , δημιουργείται σε αρκετό κόσμο η επιθυμία για ένα ποτό , αυτό εξηγεί μάλιστα και το γεγονός ότι το 9% των εν ενεργεία, επαγγελματιών ποδοσφαιριστών και το 25% των παλαίμαχων αντιμετωπίζουν πρόβλημα με το αλκοόλ, όπως είχε δείξει έρευνα της Παγκόσμιας Ένωσης Επαγγελματιών Ποδοσφαιριστών (FIFPro).

Τι συνδέει όμως τη σωματική άσκηση με το αλκοόλ; Ο εγκέφαλος, είναι η απάντηση. Πρόσφατες μελέτες αποκαλύπτουν ότι η φυσική δραστηριότητα και η λαχτάρα για αλκοόλ συσχετίζονται, επειδή διεγείρουν το μεσομεταιχμιακό μονοπάτι , δηλαδή το σύστημα επιβράβευσης του εγκεφάλου. Το κύκλωμα αυτό ενεργοποιείται κάθε φορά που κάνουμε κάτι που ευνοεί την επιβίωση (π.χ. άσκηση, κατανάλωση τροφής, σεξ) προκαλώντας την έκκριση ουσιών όπως η ντοπαμίνη και η σεροτονίνη που μας κάνουν να νιώθουμε ευεξία , και παρότι το αλκοόλ είναι τεχνητό , προκαλεί την ίδια ακριβώς αντίδραση.

 

Για τη πλειοψηφία των ασκουμένων , δεν είναι γνώστη η σημαντική πιθανότητα μείωσης της επίδοσης την επόμενη μέρα από την κατανάλωση αλκοόλ . Στη συνέχεια , θα συγκρίνουμε τη λειτουργία του σώματος μετά από μία νύχτα με αλκοόλ και μία χωρίς.

 

  • ΕΝΥΔΑΤΩΣΗ

 

1-2 ΜΕΡΕΣ ΜΕ ΑΛΚΟΟΛ

Δεδομένου ότι η κατανάλωση αλκοόλ είναι πολύ επιβαρυντική στα νεφρά , θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στην ενυδάτωση του σώματός σας. Το νερό του σώματός σας θα μεταφερθεί στα νεφρά για να μεταβολίσει το αλκοόλ όταν πρέπει να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει στην επεξεργασία άλλων ουσιών.

 

Η ενυδάτωση είναι το κλειδί για την απόδοση στον αθλητισμό ή σε οποιαδήποτε μορφή άσκησης , διότι απαιτείται σε όλες τις αντιδράσεις του οργανισμού που δημιουργούν ενέργεια. Μπορεί το σώμα να χρειαστεί παραπάνω μέρες για να είναι σωστά ενυδατωμένο , γι ‘αυτό είναι καλύτερα να μην πίνετε υπερβολικά ή έστω να πίνετε παράλληλα ένα ποτήρι νερό. 1-2 ΜΕΡΕΣ ΧΩΡΙΣ ΑΛΚΟΟΛΔεδομένου ότι δεν έχετε καταναλώσει αλκοόλ τις προηγούμενες 1-2 ημέρες, δεν βλέπετε κανένα από τα αρνητικά αποτελέσματα της αφυδάτωσης. Η επεξεργασία όλων των ουσιών στο σώμα είναι εύκολη, γιατί το αλκοόλ δεν περιορίζει καθόλου αυτό. Η απόδοσή στη προπόνηση βελτιώνεται συνεχώς, καθώς δεν υπαρχουν οποιεσδήποτε επιβραδύνσεις λόγω αφυδάτωσης. 
  • ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
 1-2 ΜΕΡΕΣ ΜΕ ΑΛΚΟΟΛΤο αλκοόλ μειώνει τη λειτουργία του εγκεφάλου μέσω διαφόρων διαδικασιών. Επηρεάζει πολλές από τις ορμονικές λειτουργίες στον εγκέφαλο εντός 1-2 λεπτών από την κατανάλωση του. Εκτός αυτού, η πρόσληψη αλκοόλ επιβραδύνει τον μεταβολισμό του γλυκογόνου. Αυτό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος λαμβάνει λιγότερο γλυκογόνο, οπότε δεν έχει πολλή ενέργεια.  Δεδομένου ότι το μυαλό παίζει σημαντικό ρόλο σε οποιαδήποτε άσκηση για να βοηθήσει στην κινητοποίηση και εστίαση, η μειωμένη λειτουργία του μειώνει σημαντικά την απόδοση. 1-2 ΜΕΡΕΣ ΧΩΡΙΣ ΑΛΚΟΟΛΔεδομένου ότι δεν υπάρχει αλκοόλ στο οργανισμό από τις προηγούμενες μέρες , η λειτουργία του εγκεφάλου είναι στο κανονικό της επίπεδο. Οι προπονήσεις πιθανότατα είναι πιο αποδοτικές καθώς και το σώμα αλλά και ο εγκέφαλος , λειτουργούν στο μέγιστο βαθμο. 
  • ΣΥΝΘΕΣΗ ΠΡΩΤΕΪΝΩΝ
 1-2 ΜΕΡΕΣ ΜΕ ΑΛΚΟΟΛΟ αναβολισμός ή πρωτεϊνική σύνθεση , επηρεάζεται αρνητικά από το αλκοόλ. Το αλκοόλ βλάπτει την απορρόφηση πρωτεΐνης στο σώμα, ακριβώς όπως βλάπτει την απορρόφηση οποιασδήποτε άλλης ουσίας. Επειδή λιγότερη πρωτεΐνη μετατρέπεται σε μυϊκό ιστό, δεν υπάρχει το μέγιστο αποτέλεσμα . Αυτή η μείωση της πρωτεϊνικής σύνθεσης δεν επιβραδύνει μόνο την ανάπτυξη, αλλά βλάπτει και την αποκατάσταση , επειδή λιγότερη πρωτεΐνη πρόκειται να μεταφερθεί στον μυϊκό ιστό με σκοπό να τον ‘’ επουλώσει ‘’ . 1-2 ΜΕΡΕΣ ΧΩΡΙΣ ΑΛΚΟΟΛΜε βελτιωμένη αποκατάσταση και σύνθεση πρωτεϊνών, μπορεί να μην υπάρξει ξαφνική αλλαγή, αλλά με την πάροδο του χρόνου η αυξημένη ανάπτυξη και ανάκαμψη θα κάνει πραγματικά τη διαφορά. 
  • ΚΑΡΔΙΟΑΓΓΕΙΑΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
 1-2 ΜΕΡΕΣ ΜΕ ΑΛΚΟΟΛΤα αποτελέσματα της αραίωσης του αίματως εξ’ αιτίας του αλκοόλ μπορεί να βοηθήσουν την καρδιά κάπως, αλλά μην παραπλανήστε , οι αρνητικές επιπτώσεις του αλκοόλ στην καρδιά είναι πιο πολυάριθμες από τις θετικές του επιδράσεις. Η μειωμένη καρδιαγγειακή δραστηριότητα μπορεί να καταστήσει την αποκατάσταση μετά απο μια προπόνηση καθώς και την επίδοση σε αυτή ,πιο δύσκολη και λιγότερο αποτελεσματική. 1-2 ΜΕΡΕΣ ΧΩΡΙΣ ΑΛΚΟΟΛΔεδομένου ότι δεν έχετε πίει την προηγούμενη μέρα ή δύο, θα πρέπει να αισθανθείτε σαν να είστε σε καλύτερη κατάσταση. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η καρδιά λειτουργεί καλύτερα.   
  • ΑΠΟΔΟΣΗ ΔΥΝΑΜΗΣ
 1-2 ΜΕΡΕΣ ΜΕ ΑΛΚΟΟΛΛόγω πολλών από τις προαναφερθείσες διαδικασίες του οργανισμού που το αλκοόλ μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο, η απόδοση δύναμης επηρεάζεται επίσης. Όταν δεν υπάρχει σωστη ενυδάτωση και μυική ανάκαμψη , είναι επόμενο να μη μπορεί ο οργανίσμος να φτάσει τη μέγιστη δύναμη του. Η μειωμένη λειτουργία του εγκεφάλου μπορεί επίσης να επηρεάσει αρνητικά όταν πρόκειται για δύναμη – μπορεί να μην υπάρχει το ίδιο επίπεδο πνευματικής εστίασης, όπως όταν δεν υπάρχει αλκοόλ στον οργανισμό. 1-2 ΜΕΡΕΣ ΧΩΡΙΣ ΑΛΚΟΟΛΔεδομένου ότι δεν υπάρχει κατανάλωση αλκοόλ τις τελευταίες ημέρες, όλα αυτά τα αρνητικά αποτελέσματα μπορούν να αποφευχθούν και έτσι ο οργανίσμος να λειτουργήσει στις μέγιστες δυνατότητες του. 
  • ΕΝΕΡΓΕΙΑ
 1-2 ΜΕΡΕΣ ΜΕ ΑΛΚΟΟΛΤο αλκοόλ τείνει να περιορίζει τον μεταβολισμό άλλων ουσιών στο σώμα. Μία από αυτές τις ουσίες είναι ο υδατάνθρακας. Με τον περιορισμό του μεταβολισμού των υδατανθράκων, τα επίπεδα μυϊκού γλυκογόνου είναι περιορισμένα. Αυτό σημαίνει ότι η κόπωση αρχίζει και η αντοχή, η δύναμη και η ταχύτητα επηρεάζονται αρνητικά. 1-2 ΜΕΡΕΣ ΧΩΡΙΣ ΑΛΚΟΟΛΧωρίς κατανάλωση αλκοόλ τις τελευταίες 1-2 ημέρες, θα δημιουργηθεί αισθητή βελτίωση των επιπέδων ενέργειας με αποτέλεσμα μια προπόνηση που φαινόταν δύσκολη και μεγάλη σε διάρκεια , πλέον να φαινεται πιο εύκολη και αποτελεσματική. 

Επιπλέον , δε θα πρεπεί να παραβλέπεται η επιβάρυνση στον οργανισμό από τις θερμίδες που υπάρχουν στο αλκοόλ. Έρευνα που έγινε σε 2.000 ενήλικες στη Μεγάλη Βρετανία από τη Βασιλική Ένωση για τη Δημόσια Υγεία, έδειξε ότι το 75% δεν είχαν ιδέα πόσες θερμίδες παίρνουν από ένα ποτήρι κρασί και το 90% δεν γνώριζαν πόσες θερμίδες έχει ένα ποτήρι μπύρα. Αυτό μάλιστα συμβαίνει ενώ ένας μέσος ενήλικας λαμβάνει το 10% των ημερήσιων θερμίδων του από το αλκοόλ. Οι ειδικοί επισημαίνουν τον κίνδυνο να πάρουμε πολλά κιλά μέσω των ποτών που καταναλώνουμε χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε. Ενδεικτικός είναι ο παρακάτω πίνακας :

 

ΕΙΔΟΣ ΠΟΤΟΥ / ΘΕΡΜΙΔΕΣ

    • Μπύρα μαύρη – 170 θερμίδες ( μεγάλο ποτήρι )
  • Μπύρα ξανθή – 120 θερμίδες ( μεγάλο ποτήρι )
  • Ούζο – 150 θερμίδες / δόση
  • Ουϊσκυ – 140 Θερμίδες / ποτήρι
  • Ρακί – 170 θερμίδες / δόση
  • Βότκα – 176 θερμίδες / ποτήρι
  • Κρασί λευκό – 59 θερμίδες / ποτήρι
  • Κρασί γλυκό – 150 θερμίδες / ποτήρι
  • Κρασί κόκκινο ξηρό – 80 θερμίδες / ποτήρι
  • Κρασί Μαυροδάφνη – 140 θερμίδες /ποτήρι
  • Κρασί Ρετσίνα – 70 θερμίδες / ποτήρι
  • Τσίπουρο – 180 θερμίδες / δόση
  • Ρούμι – 107 θερμίδες / δόση
  • Τζιν τόνικ – 170 θερμίδες /ποτήρι
  • Μαργαρίτα – 170 θερμίδες / ποτήρι
  • Martini – 160 θερμίδες / ποτήρι
  • Frangelico – 155 θερμίδες / ποτήρι
  • Τεκίλα , τζιν – 140 θερμίδες / ποτήρι
  • Κονίακ -135 θερμίδες / ποτήρι
  • Σαμπάνια – 80 θερμίδες / ποτήρι

 

Εύκολα λοιπόν , μπορεί ο καθένας να συμπεράνει τις επιπτώσεις από την κατανάλωση αλκοόλ. Το να μην πίνετε ή έστω να μειώσετε το αλκοόλ , θα σας κάνει πραγματικά ένα καλύτερο αθλητή / ασκούμενο και θα βελτιώσετε τα αποτελέσματά σας. Όχι μόνο , θα δείτε μια άμεση βελτίωση στη δύναμη, την εστίαση, το κίνητρο, την ένταση, την αντοχή και την ανάκαμψη , αλλά θα δείτε και συνολικά την ποιότητα της ζωής σας να βελτιώνεται.

 

Γιώργος Χατζηκυριάκος

Personal & Group Trainer

Pilates Instructor

Fitness Motivation Hellas © 2017 All rigths reserved