Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΤΟΠΙΚΟΥ ΑΔΥΝΑΤΙΣΜΑΤΟΣ

Το τοπικό αδυνάτισμα αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους μύθους στον χώρο του αδυνατίσματος. Τα υπάρχοντα δεδομένα καταδεικνύουν πως ο όρος τοπικό αδυνάτισμα με μεμονωμένες ασκήσεις ή διάφορες άλλες τεχνικές, προκειμένου να μειωθούν τα αποθέματα λίπους σε συγκεκριμένες περιοχές, ίσως να μην ισχύει στην πραγματικότητα. Αυτές οι τεχνικές δεν φαίνεται να είναι αποτελεσματικές.

Σάουνα, ατμόλουτρο, πλαστικές φόρμες, κρέμες, λάδια έχουν κατά καιρούς διαφημιστεί για το τοπικό αδυνάτισμα. Η σάουνα και το ατμόλουτρο προκαλούν απώλεια νερού. Ο λιπώδης ιστός δεν μπορεί να απομακρυνθεί από τους πόρους του δέρματος, καθώς ιδρώνει κανείς. Οι κρέμες αδυνατίσματος προκαλούν τοπική υπεραιμία που δεν σχετίζεται με την απώλεια λιπώδους ιστού. Η υπεραιμία που προκαλείται με την άσκηση είναι πολύ μεγαλύτερη.
Πρέπει να αναφερθεί πως καμιά ουσία δεν μπορεί να εισχωρήσει μέσα από το δέρμα και να φτάσει τον λιπώδη ιστό. Το θετικό ισοζύγιο ενέργειας μετατρέπεται ως λίπος στον οργανισμό, το οποίο αποθηκεύεται στα λιποκύτταρα. Από τη στιγμή που τα λιποκύτταρα θα σχηματιστούν, είναι πολύ δύσκολο κάποιος να απαλλαγεί από αυτά.

Τα ίδια δεδομένα ισχύουν και για ασκήσεις σε συγκεκριμένες περιοχές που επαναλαμβάνονται. Σε μια πρόσφατη έρευνα πραγματοποιήθηκε και βιοψία λιπώδους ιστού, για να εξεταστεί εάν η άσκηση των «κοιλιακών» όντως μείωνε το ποσοστό λίπους στην κοιλιακή χώρα. Οι εθελοντές έκαναν 5.000 τέτοιες ασκήσεις για ένα χρονικό διάστημα περίπου ενός μηνός. Όμως, η συγκεκριμένη αυτή άσκηση δεν είχε ως αποτέλεσμα επιλεκτική μείωση του μεγέθους των λιποκυττάρων της κοιλιακής περιοχής.

Έτσι φαίνεται πως η απώλεια του τοπικού λίπους είναι πιθανότερο να συμβεί στις περιοχές με τη μεγαλύτερη συγκέντρωση αποθεμάτων λίπους (συνήθως στην κοιλιακή χώρα), ανεξάρτητα από το είδος της άσκησης. Ο έλεγχος της ποσότητας του σωματικού λίπους από συγκεκριμένα σημεία του σώματος γίνεται με τη μέθοδο DEXA και κάποιους ακόμη εξειδικευμένους λιπομετρητές.

Ωστόσο, συγκεκριμένες περιοχές του σώματος δείχνουν ανθεκτικότητα σε τέτοιου είδους μεταβολές, ειδικά ο τύπος κατανομής λίπους γύρω από τους γλουτούς και τους μηρούς. Ανάλογα με την ένταση της άσκησης, οι μύες καταναλώνουν ποσότητα λιπώδους ιστού που βρίσκεται στην αιματική ροή και μπορεί να προέρχεται από κάθε σημείο του σώματος, άσχετα με τους μυς που παράγουν έργο.

Πάνω απ’ όλα είναι ξεκάθαρο ότι, εκτελώντας ασκήσεις για τοπικό αδυνάτισμα, η μείωση του σωματικού λίπους στα συγκεκριμένα σημεία είναι αδύνατη. Ιδιαίτερη προσοχή επίσης θέλει σε όσους υποστηρίζουν πως είναι ειδικοί στο τοπικό αδυνάτισμα (ζώνες και φόρμες αδυνατίσματος, κρέμες, μασάζ και διάφορα μηχανήματα). Δυστυχώς, δεν υπάρχει καμιά προστασία του καταναλωτή και μάλιστα είναι χαρακτηριστικό πως αυτά τα προϊόντα διαφημίζονται ακόμη και από κρατικά μέσα μαζικής ενημέρωσης.

Για καλύτερα, λοιπόν, αποτελέσματα στην προσπάθεια για τη μείωση του σωματικού λίπους, πρέπει να συνδυάσουμε τη σωστή διατροφή, την προπόνηση με βάρη για όλο το σώμα και την αερόβια προπόνηση στη σωστή ποσότητα, συχνότητα και αναλογία.

Πηγή: mednutrition.gr
Fitness Motivation Hellas © 2018 All rigths reserved