Γύμνασε και εγκέφαλο, όχι μόνο τρικέφαλο! – Fitness Motivation Hellas

654 είναι συνολικά οι μύες που έχουμε στο σώμα μας (άρχισες να μετράς;;) ενώ όταν μιλάμε για ενδυνάμωση/τόνωση/γράμμωση στα γυμναστήρια αναφερόμαστε κυρίως στους γραμμωτούς ή σκελετικούς μύες τους οποίους ελέγχουμε εμείς με τη θέλησή μας μέσω του εγκεφάλου μας. Ο εγκέφαλος θα αναγκάσει το πρόσωπό σου να χαμογελάσει σε κάτι αστείο, τα πόδια σου να τρέξουν για να προλάβεις το μετρό ή τα χέρια σου να κινηθούν για να χαιρετήσεις τον φίλο σου.

Πες μου κάτι, θα γύμναζες ποτέ μόνο το αριστερό σου χέρι ή το αριστερό σου πόδι; Μόνο τον δεξί πλάγιο κοιλιακό; Τι λες για τον αριστερό τρικέφαλο ή τον δεξί δελτοειδή;
Προφανώς και όχι, γιατί δεν θα υπάρχει ισορροπία.
Κατά τον ίδιο τρόπο είναι αφύσικο να γυμνάζει κανείς μόνο το σώμα αλλά όχι το μυαλό του. Οι άνθρωποι είμαστε ένα σύστημα από μυαλό και σώμα και καθένα από αυτά τα δυο προϋποθέτει και απαιτεί το άλλο για να υπάρξει. Ας σκεφτούμε τώρα για ποιο λόγο γυμνάζεται κανείς: για να είναι σε φόρμα, για να παραμείνει νέος; Για να είναι όμορφος; Για να είναι υγιής;
Η απάντηση είναι, ναι σε όλα. Για τους ίδιους αυτούς λόγους και ίσως για ακόμα περισσότερους, αντίστοιχη «γυμναστική» χρειάζεται και ο εγκέφαλος, ο «ηθικός αυτουργός» των μυών. Και βέβαια ο εγκέφαλος δεν είναι μεν μυς, ωστόσο γυμνάζεται με τον ίδιο τρόπο καθώς παρουσιάζει κάποια πολύ σημαντικά κοινά με αυτούς: προσαρμόζεται όπως ένας μυς, ατροφεί αν δεν εξασκείται, χρησιμοποιεί οξυγόνο για να λειτουργήσει και χρειάζεται σωστή διατροφή για τη διατήρηση της καλής φυσικής του κατάστασης. Τι λες, σου θυμίζει τώρα κάτι;

Ο εγκέφαλος γερνάει. Αλλά αυτό το ήξερες. Τα καλά νέα είναι πως έχει επίσης την ικανότητα να μετασχηματίζεται σε οποιαδήποτε ηλικία ανάλογα με τα ερεθίσματα. Η ικανότητα αυτή ονομάζεται “νευροπλαστικότητα” και σε απλά ελληνικά σημαίνει πως ο εγκέφαλος μπορεί συνεχώς να εκπαιδεύεται ή/και να διορθώνει τυχόν βλάβες ώστε να διατηρείται νέος. Η εκπαίδευσή του περιλαμβάνει επαφή με νέες εμπειρίες και σωστό τρόπο ζωής, ενώ αντίθετα τον γερνούν η ρουτίνα, η παθητικότητα και το άγχος. Η διαρκής εξάσκηση σε κάποιο θέμα, σε κάνει όλο και καλύτερο σε αυτό… ότι κι αν αυτό σημαίνει. Πάμε τότε να δούμε πώς θα κάνουμε… botox στον εγκέφαλο;

  1. Άσκηση: δεν τονώνει μόνο τους μύες αλλά ταυτόχρονα βοηθά τη μνήμη, βελτιώνει τη λειτουργία των πνευμόνων άρα μεταφέρει καλύτερα το οξυγόνο στον εγκέφαλο. Επίσης προστατεύει τα αγγεία του εγκεφάλου, ενώ παράλληλα σε εκτονώνει από το άγχος και την πίεση. Ευκολάκι.
  2. Εκμάθηση μια νέας γλώσσας ή η απασχόληση σε μια νέα δραστηριότητα: ε ναι, ήρθε η ώρα να μάθεις αναρρίχηση, να ξεσκονίσεις τα γαλλικά σου, να μάθεις σκάκι ή να ξαναπιάσεις την κιθάρα σου. Η ρουτίνα σκοτώνει τον εγκέφαλο. Χρειάζεσαι νέες γνώσεις, νέες ασκήσεις, νέες εμπειρίες.
  3. Διάβασε βιβλία: μην μου πεις πως δεν το περίμενες! Έχω και καλύτερο: λύσε σταυρόλεξα, παίξε Sudoku, παρακολούθησε σεμινάρια και συζήτησέ τα με τους φίλους σου.
  4. Ενημερώσου: για τα πάντα και από παντού.
  5. Κοιμήσου σωστά: ανεβαίνουμε κατηγορία. Η απώλεια ύπνου οδηγεί –με έναν εύκολο αλγόριθμο (!) σε …απώλεια μνήμης και έλλειψη συγκέντρωσης.
  6. Μεσογειακή διατροφή: η διατροφή πέρα από τις απαραίτητες βιταμίνες, μέταλλα κλπ ρυθμίζει και την –καλή- διάθεση που έχει ανάγκη ο εγκέφαλος.

Κόψε ή περιόρισε – για να μην πω κόψε, λέω περιόρισε: κάπνισμα, συστηματικό αλκοόλ, άγχος, αρνητικές σκέψεις, ρουτίνα, πολλή τηλεόραση, χρήση κινητού τηλεφώνου.

Σίγουρα όλοι έχουμε εικόνες ανθρώπων που επιλέγουν να γυμνάζουν μόνο το σώμα ή το μυαλό τους. Το να θέλεις να είσαι ο Οβελίξ ή ο Professor X και όχι ο –τηλεοπτικός- ελληνικός Λεωνάιντας των Θερμοπυλών (ο Gerard ο Butler, ντε) είναι φυσικά επιλογή σου, αλλά για ποιο λόγο να διαλέξεις όταν μπορείς να έχεις και τα δύο; Otherwise που λένε και στο χωριό μου την Αθήνα, αυτό που σίγουρα θα έχεις είναι ένα καλογυαλισμένο αμάξι που όμως η μηχανή του δεν μπορεί πια «να το τρέξει». Μυαλό και σώμα πάντα θα συνεργάζονται. Το σώμα είναι η εξωτερική εικόνα αλλά το μυαλό κάνει πάντα τη σκληρή δουλειά και σίγουρα δεν του αξίζει να έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Αν εσύ πάλι επιλέξεις να εξασκείς μόνο το ένα από τα δύο… τότε ίσως θα πρέπει πάλι να σκεφτείς την περίπτωση να γυμνάσεις μόνο το αριστερό σου πόδι. Έλα αστειεύομαι, δεν είναι δύσκολο… λίγο μυαλό θέλει!

Το άρθρο επιμελήθηκε για την Fitness Motivation Hellas 
Γεωργια Χατζηγιαννακη – Ψυχολόγος, Παιδαγωγος            

Fitness Motivation Hellas © 2018 All rigths reserved