Φρούτα.. Βοηθάνε στην μη αύξηση βάρους; Ποσο; – Fitness Motivation Hellas

Πολλές συγχρονικές μελέτες υποστηρίζουν την αντίστροφη σχέση μεταξύ των ποσοτήτων φρούτων που καταναλώνονται και της αύξησης του βάρους.Γεγονός το οποίο εκ πρώτης όψεως φαίνεται παράδοξο και αμφιλεγόμενο παράλληλα λόγω της περιεκτικότηας υδατανθράκων και σακχάρων που περιλαμβάνουν τα φρούτα.

Πολλαπλοί μηχανισμοί είναι υπεύθυνοι για την παραγωγή της σύνθετης κατάστασης παχυσαρκίας, έτσι ένας μόνο συγκεκριμένος μηχανισμός δεν θεωρείται ανασταλτικός ή θεραπευτικός για τη μείωση της παχυσαρκίας ή τον περιορισμό της αύξησης του βάρους από την κατανάλωση φρούτων. Συγκεκριμένα, ετερογενή μεταβολικά μονοπάτια μπορεί να είναι υπεύθυνα για τα αποτελέσματα κατά της παχυσαρκίας από την επίδραση των συστατικών των φρούτων.

Τα φρούτα θεωρούνται τρόφιμα χαμηλής ενεργειακής πυκνότητας(δηλαδη τροφιμα που σε μεγάλο όγκο παραμενουν   χαμηλα σε συγκέντρωση   θερμιδικών  συστατικων) γεγονός που αιτιολογείται βάση των παρακάτω χαρακτηριστικών. Πρώτον, οι περισσότεροι τύποι καρπών περιέχουν αμελητέες ποσότητες λίπους.
. Δεύτερον, τα φρούτα περιέχουν μεγάλη ποσότητα νερού και σημαντική ποσότητα διαιτητικών ινών, που μπορεί αμφότερα να είναι υπεύθυνα για την περαιτέρω αραίωση της ενεργειακής πυκνότητας .

Κορεσμός αποδίδεται ως μια φυσιολογική διαδικασία που προάγει ο οργανισμός απο μια νευροορμονική συνεργασία βιοχημικών πεπτιδίων που εκκρίνονται ως απόκριση στην παροχή τροφής και διαδικασία πέψης .Τρόφιμα εμπλουτισμένα με διαιτητικές ίνες οδηγούν σε εκτεταμένη κατάσταση κορεσμού, η οποία μπορεί να μειώσει την κατανάλωση τροφής και να επηρεάσει άμεσα τη συνολική κατανάλωση ενέργειας .

Οι διαιτητικές ίνες είναι γνωστό ότι δημιουργούν ένα πήκτωμα στο λεπτό έντερο, το οποίο καθυστερεί τη γαστρική κένωση και μειώνει τη δραστηριότητα των ενζύμων που είναι υπεύθυνα για την πέψη των υδατανθράκων, των λιπών και των πρωτεϊνών. Επιπλέον, αυτή η βραδύτερη πέψη των μακροθρεπτικών συστατικών που παράγουν ενέργεια αυξάνει την επικοινωνία θρεπτικών-υποδοχέων για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, οπότε η έκκριση εντερικών ορμονών κορεσμού μπορεί στη συνέχεια να μειώσει την αίσθηση της πείνας και τελικά την κατανάλωση τροφής. Επιπλέον, το πήκτωμα που παράγεται από διαλυτές ίνες μειώνει την ποσότητα των θερμίδων που εξάγονται μειώνοντας έτσι τη συνολική ενέργεια που αποκτάται από τη διατροφή.

Η παρουσία διαφόρων μικροθρεπτικών συστατικών σε διαφορετικούς τύπους φρούτων θα μπορούσε να είναι ένας από τους βασικούς μηχανισμούς που ευθύνονται για την επίδρασή τους κατά της παχυσαρκίας. Τα μικροθρεπτικά συστατικά είναι απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, τα οποία απαιτούνται σε πολύ μικρές ποσότητες για τη διατήρηση της καλής υγείας, αλλά η ανεπάρκεια τους μπορεί να προκαλέσει διάφορες καταστάσεις υγείας, συμπεριλαμβανομένων των μεταβολικών διαταραχών. Οι ανεπάρκειες των μικροθρεπτικών συστατικών συσχετίζονται με την παχυσαρκία μέσω διαφόρων μηχανισμών.
Για παράδειγμα, χαμηλές συγκεντρώσεις βιταμινών έχουν αναφερθεί σε παχύσαρκους πληθυσμούς σε αρκετές μελέτες. Συγκεκριμένα, οι βιταμίνες Α, Ε και C σχετίζονται αρνητικά με την εναπόθεση λίπους. Αυτή η επίδραση των βιταμινών στη μείωση της μάζας λίπους αποδίδεται στην αντοχή στη λεπτίνη και στην καθοδική ρύθμιση των γονιδίων που εμπλέκονται στην παραγωγή και διαφοροποίηση των λιποκυττάρων.

Τα μικρόβια του ανθρώπινου εντέρου πιστεύεται ότι επηρεάζουν την υγεία με τη διαμόρφωση του μεταβολικού προφίλ του ατόμου. Συγκεκριμένα, η μικροβιακή μικροχλωρίδα των παχύσαρκων ατόμων είναι εκπληκτικά διαφορετική από αυτή των κανονικού βάρους ομόλογων οργανισμών. Αυτή η αλλαγή στο μικροβιακό οικοσύστημα του εντέρου μπορεί να επηρεαστεί από διάφορους εσωτερικούς και εξωτερικούς παράγοντες .
Η διατροφή είναι η κύρια καθημερινή εξωτερική πηγή και ο βασικός παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει γρήγορα και ουσιαστικά την μικροβιακή οικολογία του εντέρου. Τα διαιτητικά συστατικά που επηρεάζουν την μικροβιακή οικολογία του εντέρου εμπλουτίζονται με διαιτητικές ίνες και οι πολυφαινόλες μπορούν να αυξήσουν τις αναλογίες των βακτηριακών στελεχών, οι οποίες κυριαρχούν στα αδύνατα άτομα, αλλά μειώνουν την επικράτηση εκείνων των μικροβίων που κυριαρχούν στην παχυσαρκία. Ως εκ τούτου, η ενσωμάτωση φρούτων στη διατροφή οδηγεί την οικολογία του εντέρου σε μια κατάσταση αυξάνοντας τον επιπολασμό των τύπων βακτηρίων που αναπτύσσονται σε κανο0νικές καταστάσεις υγειούς βάρους , αλλά μειώνοντας αυτή των βακτηρίων που εδράζονται σε παχύσαρκα άτομα.

Τα παραπάνω δεν ισχύουν για τους χυμούς φρούτων που είναι ενεργειακώς πυκνότεροι, με ελάχιστες ίνες και βιταμίνες λόγω της επεξεργασίας τους και με συνοδεία άλλων τροφών καθώς δεν προσφέρουν κορεσμό, οπότε αυξάνουν το ενεργειακό ισοζύγιο.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΑΛΕΞΑΚΗ ΓΑΒΑΛΑ

ΙΑΤΡΙΚΗ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΠΟΝΗΤΡΙΑ

Fitness Motivation Hellas © 2018 All rigths reserved